کشف میدان گازی جدید در جنوب استان فارس – اختصاصی

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران:

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران خبر کشف میدان گازی جدیدی با نام «ارم» را در جنوب استان فارس اعلام کرد و گفت: امروز می‌توانیم با اطمینان بگوییم که در انجام فعالیت‌های اکتشافی به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

رضا دهقان امروز (یکشنبه، ۲۱ مهرماه) در آیین امضای دو قرارداد لرزه‌نگاری اکتشافی به اعلام خبر کشف میدان گازی جدیدی در جنوب استان فارس پرداخت: امروز به نیابت از شرکت ملی نفت ایران به‌طور رسمی اکتشافی را اعلام خواهم کرد که بخشی از اطلاعات آن هفته گذشته منتشر شد. این میدان گازی به نام «ارم» در جنوب استان فارس در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شهر شیراز قرار دارد و با تلاش کارشناسان مدیریت اکتشاف شناسایی شده است.

این مقام مسئول توضیح داد: چاه اکتشافی این میدان را شرکت ملی حفاری ایران حفر کرد؛ حفاری تابستان پارسال آغاز شد و بیش از ۹ ماه به طول انجامید و پس از پردازش اطلاعات، امروز با اطمینان می‌توانیم بگوییم این میدان ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب (۱۹ تریلیون فوت مکعب یا ۵۴۰ میلیارد مترمکعب) ذخیره گاز درجا دارد که ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل برداشت است، همچنین ذخیره درجای میعانات گازی این میدان ۳۸۵ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

ارزش عایدی میدان ارم؛ ۴۰ میلیارد دلار

دهقان این گاز را مرغوب و شیرین توصیف کرد و با بیان اینکه ضخامت لایه گازی ارم حدود ۴۰۰ متر است و این ضخامت بالایی برای یک مخزن گازی به شمار می‌رود، افزود: یک محاسبه اقتصادی نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ میلیارد دلار عایدات حاصل از گاز و میعانات گازی این میدان خواهد بود.

وی برای نشان دادن ارزش این میدان مثال دیگری هم مطرح کرد و با بیان اینکه حجم گاز این میدان تقریبا معادل یک فاز پارس جنوبی است که می‌تواند ۱۶ سال گاز مصرفی تهران را تامین کند، ادامه داد: متاسفانه یا خوشبختانه چون میدان پارس جنوبی را به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان در اختیار داریم، کشف‌های دیگر خیلی به چشم‌ نمی‌آید، در حالی که اگر این کشف در کشورهای دیگر صورت گیرد، بسیار جدی گرفته می‌شود.  

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نکته دیگری را هم متذکر شد: بخشی از این اعداد پیش‌تر در قالب کشف میدان باغون اعلام شده بود و حالا مشخص شده است باغون هم بخشی از میدان ارم است.

وی اظهار کرد: جنوب استان فارس زیرساخت‌های مناسبی وجود دارد که با تکیه بر آن، می‌توان این گاز را به راحتی فرآورش و خوراک خوبی برای پالایشگاه گاز پارسیان تهیه کرد که در آینده شرکت ملی نفت ایران در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

دهقان در پایان گفت: ضمن قدردانی از همکاران پرتلاشم در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، کشف این میدان بزرگ را به ملت ایران و مجموعه شرکت ملی نفت ایران تبریک عرض می‌کنم و به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران قول می‌دهم این تلاش‌ها پایدار بماند و مجددا شادی را به ملت عزیزمان تقدیم کنیم.

(بازدید 12,869 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx