حرکت یکپارچه تمام اجزای طرح انتقال نفت گوره – جاسک – اختصاصی

تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن تاکید کرد

آغاز فعالیت‌ها در ۵۰ جبهه کاری

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تاکید کرد: برای به ثمر رسیدن طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک در زمان تعیین شده، لازم است که تمام اجزای طرح (احداث خط لوله، تلمبه خانه، مخازن ذخیره سازی، تاسیسات دریایی صادرات و واردات) همزمان با هم اجرا شوند.
تورج دهقانی، صبح امروز (۸ مهرماه) در آیین امضای قرارداد الکتروپمپ های طرح انتقال نفت گوره-جاسک که در سالن همایش های شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، ساخت و احداث یک خط لوله ۴۲ اینچ به طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر، ۵ تلمبه خانه در مسیر آن، ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت کل ۱۰ میلیون بشکه و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام را از اهداف این طرح ملی و راهبردی برشمرد.
وی افزود: در راستای عملیاتی شدن طرح یکپارچه و عظیم انتقال نفت خام از گوره به جاسک، در تمام جبهه های کاری همزمان فعالیت های اجرایی در حال انجام است. تامین ورق و لوله، تحصیل و تملیک اراضی، تامین ۵۰ الکتروپمپ ۲.۵ مگاواتی، احداث اسکله بارگیری و خطوط لوله دریایی، تامین سه گوی شناور، پست برق و خطوط انتقال و … از جمله این موارد است.
دهقانی اعتبار طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک را ۱.۸ میلیارد دلار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای راه اندازی این طرح در زمان مقرر تدابیر و راهکارهایی اندیشیده شده است، کما آنکه در چند ماه گذشته شاهد شتاب در عملیات اجرایی این طرح بوده ایم.
وی ادامه داد: فعالیت های اجرایی در راستای به ثمر رسیدن طرح انتقال نفت خام از جنوب غرب به جنوب شرق کشور در تمام ایستگاه ها و در ۵۰ جبهه کاری آغاز شده و خوشبختانه وزارت نفت هم در تامین ۲ قلم کالای اصلی (پمپ و لوله) مورد نیاز این طرح بسیار موفق عمل کرده است.
دهقانی با اشاره به اتکا صنعت نفت بر توان و ظرفیت داخلی، گفت: امیدوارم سازندگان و تامین کنندگان داخلی هم پاسخ این اعتماد را بدهند و به موقع شاهد افتتاح این طرح ملی باشیم.
مدیرعامل شرکت متن در مورد قرارداد ساخت ۵۰ الکتروپمپ مورد نیاز طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک، گفت: در این پروژه ۵ تلمبه خانه احداث می شود که هر ایستگاه به ۱۰ پمپ نیاز دارد. ظرفیت اولیه این پمپ ها ۵ مگاوات بود که با کاهش ظرفیت به ۲.۵ مگاوات امکان ساخت داخل این پمپ ها را فراهم کردیم. این برای نخستین بار در کشور است که این مدل پمپ ساخته می شود و امیدوارم که با تلاش و همراهی داخل به موفقیت قابل قبولی دست یابیم.
وی توضیح داد: بر اساس اهداف طرح، در کمتر از ۱۸ ماه دیگر باید نفت از منطقه گوره با استفاده از خطوط لوله ارسال و به مبادی صادرات و ذخیره سازی منتقل شود از این ضروری است که همه اجزای طرح یکپارچگی و انسجام لازم را داشته باشند.
دهقانی با بیان اینکه وزارت نفت با وجود وظیفه سنگینی که در به سرانجام رساندن طرح عظیم و راهبردی انتقال نفت از گوره به جاسک بر عهده دارد، به سازندگان داخلی اتکا کرده است، اظهار امیدواری کرد که با تلاش مضاعف و شبانه روزی، اهداف اصلی و فرعی طرح در زمان مقرر محقق شود.
سه قرارداد ساخت و تامین پمپ‌های طرح راهبردی انتقال نفت خام از گوره به پایانه جاسک، امروز (دوشنبه، هشتم مهرماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، بین تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن و مدیران عامل سه شرکت پمپ‌های صنعتی ایران، پمپیران و پتکو امضا شد.
این سه قرارداد بخشی از قراردادهای طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک است. این طرح شامل احداث یک خط لوله ۴۲ اینچ به طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر، پنج تلمبه‌خانه در مسیر آن، ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت کل ۱۰ میلیون بشکه و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است. پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال ۱۳۹۹ آماده بهره‌برداری شود.
با اجرای کامل این طرح ضمن انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از میدان‌های جنوب غربی کشور به سواحل جنوب شرقی و ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام از طریق پایانه جدید جاسک، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان ایجاد شده و بازار کار مناسبی برای صنایع مختلف نظیر فولاد، پمپ‌سازی، لوله‌سازی، پیمانکاران نفت و گاز و دیگر سازندگان تجهیزات داخلی به وجود می‌آید.

 

(بازدید 12,887 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx