تحریم‌ها رو خرد و خاکشیر کردیم

شکست دوباره انحصار خارجی‌ها در شبکه انتقال گاز

ایران به دانش نسل جدید تعمیرات خطوط لوله گاز دست یافت

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به دستیابی دانش بومی تعمیرات خطوط لوله فشار قوی گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت، اعلام کرد: با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، انحصار خارجی‌ها در ارائه دانش این تکنولوژی جدید تعمیراتی در شبکه انتقال گاز شکسته شد.
 «سعید توکلی» با بیان اینکه در راستای پیاده‌سازی رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، ایران به یک دانش فنی و بومی در شبکه انتقال گاز کشور دست یافت، گفت: بر این اساس، برای نخستین بار، دانش فنی تعمیرات خطوط لوله فشار قوی انتقال گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، بومی شده است.
 مدیرعامل شرکت انتقال گاز با اعلام اینکه برنامه سازی برای دستیابی به این موفقیت بومی در شرایط اعمال تحریم‌های غیرقانونی از دوسال قبل در صنعت انتقال گاز کشور آغاز شده بود، تصریح کرد: تعمیرات خطوط لوله فشارقوی گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت پیش از این در انحصار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بوده است.
 وی با یادآوری اینکه شرکت‌های خارجی صاحب دانش و حتی نمایندگی آنها حاضر به ارائه این دانش جدید و خدمات فنی و مهندسی مرتبط با آن در شرایط تحریم‌های ظالمانه به شرکت انتقال گاز ایران نبودند، اظهار کرد: با این وجود، از دو سال قبل با تدوین یک برنامه جامع و یکپارچه برنامه‌ریزی و هدف گذاری برای دستیابی به این دانش فنی در دستور کار قرار گرفت.
 این مقام مسئول با اشاره به تدوین یک برنامه هشت مرحله ای برای دستیابی به دانش تعمیرات خطوط لوله گاز با استفاده از فن‌آوری کامپوزیت توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی، بیان کرد: به منظور دستیابی به انجام تعمیرات بدون تخلیه خط لوله و جلوگیری از هدر رفت گاز، افزایش پایداری انتقال گاز، شرکت انتقال گاز ایران این برنامه هشت مرحله‌ای را کلید زد.
 توکلی با اعلام اینکه در مرحله اول بررسی خواص مکانیکی و شیمیایی مواد کامپوزیتی مورد استفاده در تعمیرات خطوط لوله گاز انجام شد، تاکید کرد: در مرحله دوم بررسی تولید کنندگان و بازار داخلی مواد کامپوزیتی و سپس در گام سوم، طراحی و شبیه‌سازی نمونه محدود تعمیر کامپوزیتی انجام شد.
 مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در ادامه طراحی و اجرای تست‌های میدانی بر اساس استاندارد ایزو 24817 مرحله چهارم اجرای این پروژه پژوهشی عنوان کرد و افزود: در مرحله پنجم بازرسی از تعمیرات انجام شده در خطوط لوله گاز و در گام ششم برگزاری دوره‌های آموزشی و سپس تدوین دستورالعمل ارزیابی صلاحیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تعمیرات کامپوزیتی بر مبنای استاندارد ایزو 24817 در دستور کار قرار گرفت.
 وی مرحله هشتم و نهایی اجرای این پروژه مهم و استراتژیک را ارزیابی شرکت‌های داخلی و خارجی متقاضی ارائه خدمات عنوان کرد و گفت: در نهایت سه شرکت دانش بنیان داخلی موفق به گذراندن فرآیند تست با مشخصات فنی تست هیدروستاتیک چهارساعته با فشار حدود یک‌هزار و 450 پی.اس.آی بر روی خط لوله ای با ویژگی خاص فنی شدند.
 توکلی با اعلام اینکه این تست هم برای نخستین بار در سطح شبکه انتقال گاز کشور انجام شد، بیان کرد: در نهایت با انجام موفقیت آمیز تست، دانش استفاده از فن‌آوری کامپوزیت برای تعمیرات خطوط با فشارقوی گاز در کشور بومی شد و صنعت انتقال گاز ایران در شرایط تحریم‌های غیرقانونی به یک خوداتکایی جدید دست یافت.
 مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با یادآوری اینکه دستیابی به دانش جدید علاوه بر شکسته شدن انحصار شرکت‌های بین‌المللی منجر به صرفه‌جویی قابل توجه ارزی و استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خواهد شد، خاطرنشان کرد: اجرای نسل جدید تعمیرات خطوط لوله قطعا زمینه‌ساز پایداری بیشتر شبکه انتقال گاز کشور خواهد شد.
 با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه، در چندین نوبت دانش تکنولوژی‌های متعددی در سطح شبکه انتقال گاز با استفاده از توان شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان داخلی بومی شده به طوری‌که باید از بومی شدن فرآیند تعمیرات خاص توربین و توربوکمپرسورهای «زیمنس» و «مان» آلمان، طراحی و ساخت پنل و کارت‌های کنترلی سیستم وایبرشن تاسیسات تقویت فشار گاز، ساخت دستگاه نوارپیچ اتوماتیک خطوط لوله 56 اینچ و … به‌عنوان بخشی از دستاوردهای عملیاتی و پژوهشی در این حوزه نام برد.

 

 

(بازدید 13,396 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx