نفت نفروشیم گام سوم کاهش تعهد برجامی را بر‌می‌داریم

دولت :نفت نفروشیم گام سوم کاهش تعهد برجامی را بر‌می‌داریم

  saleing oil & staying in nuclear deal

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران:دولت تصمیم خود را برای اجرای سومین گام در جهت کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای (برجام) گرفته و “در صورت محقق نشدن” خواسته‌هایش از سوی اروپا، برنامه کاهش تعهدات را به اجرا در می‌آورد.

آقای ربیعی در نشست خبری خود گفته “باید نفت ایران خریداری شود و تمهیدی اتخاذ شود که پول آن در دسترس قرار گیرد و به ایران بازگردد که این موضوع مذاکره ما است”.

وی در نشست خبری خود گفته سفر آقای عراقچی به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس در ادامه شیوه اجرایی کردن تعهدات طرف اروپایی است”. به گفته سخنگوی دولت ایران، “این مذاکرات برای پیشبرد مباحث فنی برای اجرای تعهدات اروپاست”.

سومین مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا ۱۵ شهریور به پایان می‌رسد.

همزمان عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اعلام کرد ایران همزمان با فرصتی که به دیپلماسی و تعامل و گفتگو داده آماده است تا گام سوم را از گام اول و دوم محکم‌تر است بردارد.

در حال حاضر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با همتای روسی خود به مسکو رفته است.

ایران اعلام نکرده دقیقا از اجرای کدام بخش از تعهدات برجامی‌اش صرف نظر خواهد کرد.

ربیعی در این باره گفته “درست نیست که ایران بخواهد اکنون اقداماتش را اعلام کند. با این وجود، تصمیم این اقدامات اتخاذ شده است که اقدام قابل توجهی هم است.”

ایران اما به صراحت اعلام کرده که توقع دارد شرکای اروپایی توافق هسته‌ای، شرایط را برای فروش نفت ایران و بازگشت پول آن فراهم کنند.

اروپا نیز پس از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن یکجانبه تحریم‌ها تلاش کرد تا با ایجاد یک کانال مالی (اینستکس/ساحات)، شرایط را برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و داد و ستد با ایران فراهم کند.

با این حال، ایران از تلاش‌های اروپا راضی نیست. توقع جمهوری اسلامی تسهیل کردن فروش نفت این کشور است که به پایین‌ترین حد ممکن در پنجاه سال گذشته رسیده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما چندی پیش در یک کنفرانس خبری گفت این اتحادیه هرگز برای فروش نفت از طریق اینستکس به ایران وعده‌ای نداده بود اما این موضوع در دست بررسی است.

اکنون فرانسه که در هفته‌های گذشته نقش فعال‌تری به عنوان میانجی کاهش تنش بین ایران و آمریکا و نجات برجام بر عهده گرفته است، پیشنهاد تازه‌ای مطرح کرده است.

 

(بازدید 13,681 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx