Seizuring our tanker = bad consequences for the us

موسوی: آمریکا با توقیف آدریان دریا با عواقب بدی روبه‌رو می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران از هشدار این کشور به آمریکا در مورد توقیف احتمالی نفتکش ایرانی آزادشده در جبل‌الطارق خبر داد. موسوی گفت، در صورت توقیف مجدد کشتی موسوم به آدریان دریا، آمریکایی‌ها با “عواقب بدی روبه‌رو می‌شوند.”

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به صدور حکم توقیف نفتکش آزادشده ایرانی در جبل‌الطارق از سوی آمریکا گفت که جمهوری اسلامی در این خصوص به آمریکا “هشدارهای لازم” را داده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) در نشست خبری خود با خبرنگاران از جمله گفت: «درخواست آمریکا برای تداوم توقیف غیرقانونی است. با وجود آن اقدام نادرست از سوی جبل‌الطارق، رد درخواست آمریکا هم از سوی جبل‌الطارق و هم بزریل نشان می‌دهد حنای‌ آمریکا دیگر رنگی ندارد و قلدری در دنیای امروز دیگر جایی ندارد. امیدواریم کشورها قانونمدارانه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا پاسخ داده و آنها را نپذیرند چرا که تحریم‌ها هیچ مبنایی ندارد.»

موسوی درباره احتمال توقیف مجدد نفتکش حامل نفت ایران نیز گفت: «اگر این اقدام انجام شود یا حتی بیان شود، این مسئله یک نوع تهدید کشتیرانی آزاد است. ایران از طریق مجاری رسمی که داشته و به ویژه سفارت سوئیس، هشدارهای لازم را به مقامات آمریکایی داده تا این اقدام اشتباه را انجام ندهند چرا که با عواقب بدی روبه‌رو می‌شوند.»

ابرنفتکش ایرانی «گریس۱» پنجشنبه گذشته پس از شش هفته با حکم دادگاهی در جبل‌الطارق رفع توقیف شد. سپس در پی رأی دادگاهی در آمریکا بر توقیف این نفتکش ایرانی که نام خود را به “آدریان دریا” تغییر داده است، دولت محلی جبل‌الطارق با تأکید بر تابعیت خود از قوانین اتحادیه اروپا، درخواست آمریکا را رد کرد.

ابرنفتکش ایرانی «گریس ۱» که پیش از توقیف با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، به ظن حمل نفت به مقصد سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف شده بود. چند روز پیش اعلام شد که این نفتکش نام خود را به «آدریان دریا» تغییر داده و با پرچم ایران حرکت خواهد کرد. گفته می‌شود که “آدریان دریا” در آخرین دقایق شامگاه یکشنبه ۲۷ مرداد آب‌های جبل‌الطارق را به مقصد نامعلومی ترک کرده است.

با وجود این، خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده که نفتکش ایرانی جبل‌الطارق را به سمت بندر کالاماتا در جنوب یونان ترک کرده است.

حدود دو هفته پس از توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، نیروی دریای سپاه پاسداران نیز نفتکش بریتانیایی “استینا ایمپرو” را در تنگه هرمز توقیف کرد. این اقدام جمهوری اسلامی به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه در پاسخ به توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا تعبیر شد. در این میان ناظران احتمال داده‌اند که با رفع توقیف از نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، نفتکش بریتانیایی نیز به زودی آزاد خواهد شد.

 نفتکش بریتانیایی «در انتظار حکم دادگاه»

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما در بخش دیگری از سخنان امروز خود ضمن رد “ارتباط” میان میان کشتی توقیف‌شده بریتانیایی با کشتی خود در جبل‌الطارق گفت: «برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صبر کرد حکم دادگاه درباره تخلفات آنها که سه تخلف داشتند، صادر شود». عباس موسوی افزود: «امیدواریم رسیدگی‌ها هرچه زودتر انجام شود و حکم صادر شود.»

هم‌زمان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه “انگلیسی‌ها مسئول اصلی پایان دادن به بحران نفتکش ایرانی هستند”، گفت: «تا زمانی که نفتکش ایران به مقصد نرسد انگلیس‌ها باید کمک کنند تا این بحران تمام شود.»

به گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران افزود: «جمهوری اسلامی ایران ابزارهای زیادی برای مقابله به مثل دارد. حداقل در تاریخ جدید و به ویژه در چند ماه گذشته ایران کارهایی را انجام داد که آمریکایی‌ها را مجبور به واکنش انفعالی کرد لذا دست ایران در این باره باز است.»

پس از حمله به چند نفتکش در خلیج فارس و به خصوص بعد از توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران تنش در منطقه اوجی تازه گرفت. آمریکا که جمهوری اسلامی را مسئول حملات اخیر به چند نفتکش در خلیج فارس می‌داند، نهم ژوئیه (۱۸ تیر) گذشته پیشنهاد ایجاد یک ائتلاف جهانی برای حفاظت استراتژیک از تنگه هرمز، باب‌المندب و دریای سرخ را مطرح کرد. جمهوری اسلامی که به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل صادرات نفت خود روبه‌رو است، حمله به کشتی‌ها در خلیج فارس را تکذیب کرده، اما هم‌زمان تهدید کرده که جلوگیری از صدور نفت ایران به معنای به خطر افتادن صادرات نفت برای دیگر کشورها نیز خواهد بود.

(بازدید 13,646 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx