12 strongs

دوازده نفتکش ایرانی

آمریکا از زمان خروج از برجام تلاش کرده تا با وضع تحریم‌های گسترده به ویژه در بخش نفت، فشار قابل توجهی به ایران بیاورد و صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که ایران موفق شده است بخشی از فشارهای آمریکا برای ممانعت از خرید نفت را خنثی کند. به گزارش گروه انرژی نفت خبر، روزنامه نیویورک تایمز در یک گزارش تحقیقی نوشته است که چین و دیگر کشورها در اقدامی که نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، به نسبت گذشته نفت بیشتری از نفتکش‌های ایرانی دریافت کرده‌اند. برای رسیدن به چنین نتیجه‌گیری، روزنامه نیویورک تایمز ۷۰ نفتکش ایرانی را از روز دوم ماه می یعنی زمانی که تحریم‌های امریکا علیه ایران وارد فاز اجرایی شدند، رصد کرده است.

 ۱۲ نفتکش ایرانی از دوم ماه می بارگیری شده‌اند و نفت خود را به چین یا کشورهای شرق مدیترانه که احتمالا شامل سوریه و ترکیه می‌شود، تحویل داده‌اند.

حجم نفتی که از سوی این نفتکش‌ها حمل شده است بیشتر از آن چیزی است که سابقا از این نفتکش‌ها ثبت شده بود.

این صادرات نفتی از ایران بیانگر دشواری‌های متعدد پیش روی دولت دونالد ترامپ برای اجرایی کردن برنامه مبتنی بر صفر کردن صادرات نفت ایران است.

دولت اوباما، با همکاری چین، روسیه و سه متحد اروپایی‌اش تلاش کرد که ایران به توافق ۲۰۱۵ مجاب شود اما حالا همان کشورها بعد از خروج ترامپ با سیاست آمریکا مخالفت کرده‌اند.

ریچارد نفیو، محقق در دانشگاه کلمبیا و از مقامات سابق کاخ سفید می‌گوید که شما تا زمانی که نتوانید تهدیدهایتان را عملی کنید سودی از آن نخواهید برد.

 او می‌گوید اوباما برنامه‌ای برای صفر کردن صادرات نفت ایران نداشت بلکه تنها می‌خواست این کشور را به میز مذاکره بیاورد.

نوام رایدان، یک تحلیلگر در کلیپردیتا که محموله‌های نفتی سراسر جهان را ردیابی می‌کند گفت:«تحریم‌های آمریکا جلوی جریان نفت ایران به مدیترانه و آسیا را نگرفته است.»

طبق حقوق بین‌الملل خرید و انبار کردن نفت ایران غیر قانونی نیست چرا که تحریم‌های آمریکا تنها اقداماتی یکجانبه به شمار می‌آیند.

آمریکا همزمان با اعمال تحریم‌ها به ۸ کشور مجوز خرید نفت ایران را داده بود اما این مجوزها نیز از روز دوم ماه می خاتمه یافتند. کشورها و شرکت‌هایی که تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند با مجازات‌های سختی رو‌به‌رو می‌شوند.

 البته در حالی که ایران به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد، این تحریم ها تاثیرات قابل توجهی هم داشته اند. در آوریل ۲۰۱۸ قبل از این که ترامپ از برجام خارج شود، ایران ۲٫۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر می کرد. یک سال بعد، این رقم به ۱ میلیون بلشکه نفت در روز رسیده است و در ماه ژوئن پس از لغو معافیت‌ها، کشتی‌ها ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز در بنادر ایران بارگیری کرده‌اند. از زمان اجرای کامل تحریم‌ها از روز دوم ماه می، تنش‌ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس با وجود تلاش کشورهای اروپایی برای متعادل کردن اوضاع افزایش یافته است. کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا ایران را ترغیب کنند که همچنان در برجام باقی بماند. وزارت خارجه آمرریکا اعلام کرده که هرگونه خرید نفت از ایران پس از دوم می مشمول جریمه خواهد شد.

 به گفته این وزارتخانه :«سیاست ما صفر کردن کامل صادرات نفت ایران است.» ژاپن و کره جنوبی از ترس قرار گرفتن تحت تحریم‌های آمریکا ترجیح دادند که از این تحریم ها تبعیت کنند. مقامات ترکیه نیز گفته‌اند که واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌اند اما با تحریم‌های آمریکا موافق نیستند. ولی گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است که علت تنش‌های اصلی در منطقه فشارها علیه ایران است و و ایران و آمریکا باید آنچه را که به اشتباه انجام داده‌اند، اصلاح کنند. چین قبل از پایان معافیت‌ها در دوم می، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را وارد می‌کرد ولی در ماه گذشته واردات نفت چین از ایران به ۳۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. شرکت ملی نفتکش ایران ، مالک ۱۱ تا از ۱۲ نفتکشی است که در انتقال نفت ایران حضور داشته ا‌ند.

 تاک کنیسون: « این نفتکش‌ها سیستم شناسایی خودکارشان را خاموش می‌شود تا ردیابی‌شان سخت‌تر شود. این ماه سه کشتی حاوی آهن از ایران به چین رفته است که این هم نقض تحریم‌های آمریکا است.»

 او مدعی است این روشی است که کشتی‌ها به هنگام حمل کالا به کره شمالی که نقض تحریم های سازمان ملل متحد به شمار می‌آید مورد استفاده قرار می‌دهند. شمار دیگری از نفتکش‌های ایرانی از کانال سوئز عبور کرده و اعلام کرده‌اند که بدون بار توقف کرده‌اند. این در حالی است که مقصد باری که تخلیه کرده‌اند می تواند سوریه یا ترکیه باشد.

سایر نفتکش‌های ایران در خلیج فارس نفت خام بارگیری کرده و منتظر پیداکردن یک خریدار هستند تا حرکت کنند. ایران نفت خود را با تخفیف می‌فروشد. برخی از کشتی‌های ایرانی نیز بعد از رسیدن به مقصد، مدارک مربوط به تخلیه یا بارگیری خود را تغییر نداده‌اند. برخی کشتی‌ها نیز بعد از بارگیری در چین، به بنادری در هند رفته‌اند و محموله‌هایی در آنجا تخلیه کرده‌اند. برخی کشورهایی که شاهد ادامه واردات نفت ایران توسط چین هستند به دولت ترامپ فشار می‌آورند که به آنها معافیت بدهد یا تصمیم می‌گیرند نفت ایران را مخفیانه بخرند.

(بازدید 13,648 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx