زنگنه: برای جلوگیری از فساد ایستادگی می‌کنیم، چوبش را هم می‌خوریم

همایش هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی

با تاکید بر اشد مجازات افراد فاسد

وزیر نفت بر اشد مجازات افراد فاسد تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از ایجاد فساد در فروش نفت مقابله و ایستادگی می‌کنیم، چوبش را هم می‌خوریم، هزینه‌اش را هم پرداخت می‌کنیم. وظیفه‌مان حفاظت از حقوق ملت است.

بیژن زنگنه صبح روز شنبه، ۲۲ تیرماه در نشست هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت اظهار کرد: بارها گفته‌ام تا زمانی که هستم در امانت مردم که در دستم است، خیانت نمی‌کنم.

وی افزود: من در طول عمر کاری‌ام، از این منابعی که در دستم بود یک رفیق هم برای خود جست‌وجو نکردم. رفیقان من در روزی که وارد نفت شدم از  اکنون بیشتر بوده است. رفیق‌بازی، گروه‌بازی، باندبازی، حزب‌بازی در چنین سیستمی بسیار خطرناک است و آن را به سمت فساد می‌برد.

وزیر نفت گردش مالی سالانه صنعت نفت را ده‌ها میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: وظیفه‌مان این است از نفت به‌عنوان حقوق ملت ایران که همانند جواهر است محافظت کنیم.

ضرورت جدیت مدیران ارشد در مبارزه با فساد

 زنگنه، نفس تشکیل نشست هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری را مثبت عنوان کرد و افزود: مسئله مبارزه با فساد وظیفه یک دستگاه نیست، بلکه همه واحدها و اجزای یک سازمان باید به آن توجه کنند؛ گرچه نقش بعضی دستگاه‌ها مانند بازرسی، حراست و حسابرسی بیشتر است.

وی با بیان اینکه بیشتر افرادی که در صنعت نفت کار می‌کنند افراد سالم و خدومی هستند و ما برای صیانت و کرامت حرفه‌ای آنها باید با افراد فاسد که در برخی بخش‌ها هستند، برخورد کنیم، افزود: اگر بخواهیم سالم باشیم، همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم و باید یک کار جامع اجتماعی انجام شود، گرچه مسئولیت برخی بیشتر است.

وزیر نفت ادامه داد: از نگاه من، هیچ‌کس مبارزه با فساد را باور نمی‌کند، مگر اینکه مدیران ارشد یک سیستم در عمل، اراده و رفتار ضد فساد را برای مبارزه با فساد نشان دهند. یعنی جیب‌های خودشان بسته و عمل‌شان درست باشد و فساد نکنند.

وی تصریح کرد: الحمدالله در سطوح بالای‌ کشور مبارزه با فساد وجود دارد و افتخار می‌کنیم که یک لکه کوچک به مقام‌های عالی نظام نمی‌چسبد که بسیار مهم است.

نفت، جواهرفروشی نظام است

وزیر نفت دلیل اصرار بر مبارزه با فساد در صنعت نفت را درآمدهای میلیاردی این صنعت عنوان کرد و افزود: افراد دزد و ناسالم به دنبال منفعت و پول هستند و کمتر جایی در کشور است که به اندازه صنعت نفت در آن پول باشد، یا گردش مالی آن زیاد باشد. تمرکز فاسدان روی صنعت نفت است و تمرکز مبارزه با فساد نیز باید در نفت باشد، البته این به آن معنا نیست که نفتی‌ها مشکل داشته باشند.

وی با بیان اینکه دزدان بیشتر از میوه‌فروشی و نانوایی به طلافروشی و جواهرفروشی دستبرد می‌زنند، افزود: نفت، طلافروشی و جواهرفروشی نظام است.

زنگنه از بخش فرآورده‌های نفتی و فروش آن به عنوان نخستین زمینه بروز فساد یاد کرد و گفت: هزاران میلیارد تومان در این بخش اعم از قاچاق و دریافت خارج از سهمیه امکان فساد وجود دارد. البته همه آن در سیستم نفت نیست.

وی بر ضرورت رعایت قانون تاکید و از بخش قراردادها و مناقصه‌ها به‌عنوان دیگر زمینه بروز فساد در نفت نام برد و افزود: البته در موضوع قراردادها، مشکلی که وجود دارد ناآگاهی نسبت به اجرای مناقصه‌هاست که از معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری خواستم کمیسیون معاملات آموزش لازم را در این زمینه ببینند تا یاد بگیرند و مناقصه به کسی واگذار شود که حقش است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه هر چه اسناد قراردادها مبهم باشد و مسائل در آن حل نشده باشد، مشکل ایجاد می‌کند، افزود: باید پیش از ایجاد مشکل، آن را حل کرد و در صورت ایجاد مشکل نیز سریع آن را برطرف کرد،‌ در غیر این‌صورت شیطان می‌آید وسط و برخی شیطان را هم درس می‌دهند.

وی افزود: فروش اموال هم به‌عنوان دیگر زمینه بروز فساد در نفت است که اگرچه نسبت به دو بخش دیگر امکان ایجاد فساد در آن کمتر است، اما باید از آن مراقبت کرد.

نفت‌خواری با برند بابک زنجانی

وزیر نفت با بیان اینکه در فروش نفت تاکنون چنین مشکلاتی نداشتیم، به نفت‌خواری با برند بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم، دو هفته در مطبوعات به ما حمله می‌شود؛ تعدادی مطبوعات جیره‌خوار بابک زنجانی و رسانه‌ها، اما من نمی‌توانم اسم وی را رها کنم. این برندِ نفت‌خواری مختص اوست و نمی‌توانم از آن بگذرم.

وی افزود: البته عده‌ای الان به ما فحش می‌دهند که دلیلش این است که ما نمی‌گذاریم نفت کشور را ببرند، بخورند و پول آن را پس ندهند.

افشاگران فساد را تکریم کنیم

زنگنه با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در مبارزه با فساد عزم و اراده بالاترین مدیران یک سیستم و سلامت خودمان است، افزود: یعنی اینکه ما نمی‌توانیم به دیگران بگوییم سالم باشند، اما خودمان خدای نکرده مشکل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فساد اشکال ‌گوناگون دارد و حتی از نظر من رفیق‌بازی نیز نوعی فساد است، گفت: برخی همشهری‌ها یا هم‌ولایتی‌هایشان را دور خود جمع می‌کنند که زمینه‌ساز نوعی فساد است.  

وزیر نفت ادامه داد: باید فضایی ایجاد شود که همه یکدیگر را نسبت به فساد نهی و رخنه‌های فساد را افشا کنند. کارکنان ما باید باور کنند با فساد مبارزه می‌کنیم و با فاسد و مفسد دشمن هستیم و کسانی که فساد را افشا می‌کنند، تکریم کنیم.

زنگنه به اصل برائت و حمل بر صحت به‌عنوان دو اصل در اسلام اشاره کرد و گفت: اگر نسبت به مدیر یا شخصی گزارشی دریافت شد، به‌طور حتم تحقیق کنید، بازرسی، حسابرسی و حراست باید همانند دادسرا تحقیق کنند و نباید منتظر اثبات آن باشند.

وی‌ با بیان اینکه وقتی خبری به بازرسی می‌رسد و پچ پچ درباره آن زیاد می‌شود حتما آن را پیگیری‌کنند، زیرا متاسفانه حرام‌خواری زیاد شده است، تصریح کرد: باید کاری کنیم که حرام‌خوارها بترسند. اگر نترسند شجاعت و جسارت پیدا می‌کنند. باید مانند صاعقه بر سرشان فرود آمد.

ترحم بر پلنگ تیزدندان…

زنگنه به تخلفات اداری هم اشاره کرد و با بیان اینکه ترحم در این زمینه به هیچ‌وجه جایز نیست، گفت: با مدیری که به اموال مردم تجاوز کرده است، باید با اشد مجازات برخورد کرد و به هیچ‌وجه نباید به او رحم کرد، اگر ۱۰ مورد با متخلفان برخورد شود دیگر تکرار نخواهد شد، اما وقتی دوباره به کار برگردانده شوند، دوباره تخلفات تکرار می‌شود.

وی افزود: معتقدم در مقابله با افرادی که به بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند باید به شدت برخورد شود، به‌ویژه در این شرایط که حرام‌خواری زیاد شده است و بعضی‌ها در این زمینه جسور شده‌اند.

وزیر نفت با بیان اینکه باید افراد فاسد را پیدا و آنان را رسوا کرد، گفت: هیئت تخلفات باید مانند دادگاه انقلاب با فساد مبارزه کند و نباید در این موضوع سابقه فرد یا خانواده او ملاحظه شود. باید آنها را رسوا کرد و داغ ننگ را بر پیشانی آنها گذاشت که نتوانند ادامه دهند.

زنگنه با تاکید بر اینکه مخالف لاپوشانی هستم و باید آبروی طرف را برد، چون آبروی نظام را می‌برد و به مردم بیچاره رحم نمی‌کند، افزود: اگر ما به اینها رحم کنیم، مردم را تکه پاره خواهند کرد. این ترحم همانند ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید «ترحم بر پلنگ تیزدندان، ستمکاری بود بر گوسفندان».

مبارزه با فساد نباید سیاسی شود

وزیر نفت با بیان اینکه بازرسی ما در ماه‌های اخیر اقدام‌های مناسبی انجام داده است، گفت: بازرسی را به همان روال در تمام شرکت‌های خود ادامه خواهیم داد. بازرس مانند بازپرس است و باید حقیقت را کشف کند. بازرسی کار بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: انتظار من از بازرسی نفت کشف فساد است و هیچ ماموریت دیگری ندارند. البته ما کشفیات خوبی مانند پرونده بابک زنجانی، دکل گمشده شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، بازرگانی پتروشیمی (PCC) و مدیریت امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران را داشتیم که خودمان آنها را دنبال کردیم.

زنگنه با بیان اینکه از کشف فساد از سوی سازمان‌های دیگر نیز استقبال می‌کنیم، تاکید کرد: البته از مبارزه با فساد نباید استفاده سیاسی شود، زیرا کار را خراب می‌کند، این یک موضوع ملی است. کسانی که با غرض و مرض با این مسائل برخورد می‌کنند به دنبال رفتن یکی و آمدن یکی دیگر هستند که باید با آن نیز برخورد شود.

محیط نباید برای فساد امن باشد

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در مبارزه با فاسد هیچ خط قرمزی وجود ندارد، اظهار کرد: هر جا فساد دیدید آن را دنبال کنید. نفت جای مهمی است، زیرا پول اصلی کشور اینجا (نفت) می‌چرخد. یک بار محاسبه‌ای انجام دادم درباره اینکه اگر روزانه یک کامیون حامل گازوئیل وارد نیروگاه شود و جای گازوئیل در محفظه آن آب ریخته شود، کسی جز راننده و تحویل‌گیرنده خبردار نخواهد شد.

وی افزود: یک‌ کامیون با ظرفیت روزانه ۳۰ هزار لیتر سالانه ۱۱ میلیون لیتر می‌شود که اگر هر لیتر گازوئیل را ۱۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، ۱۱ میلیارد تومان در سال سود کرده است. هیچ کس هم متوجه نمی‌شود.

زنگنه با بیان اینکه بنیان برخی‌ کارها اشکال دارد از جمله اینکه گازوئیل به‌صورت مجانی در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌گیرد، گفت: البته این بدان معنا نیست که حواسمان به فساد نباشد. باید تا آنجا که می‌توانیم مسیرها را ببندیم.

وی ادامه داد: تقاضای سوخت برای لنج‌های دریایی در شرایط کنونی که واردات و صادرات دریایی کم شده است، افزایش یافته است، این به آن معناست که قرار است درآمد خود را از این طریق به دست بیاورند.

زنگنه تاکید کرد: نباید محیطی امن نسبت به فساد وجود داشته باشد. وقتی تعداد گزارش‌ها زیاد می‌شود باید تحقیق شود و اگر خلاف وجود داشت با آن برخورد کرد. انتظارم این است بازرسی تمام همت خود را بر این موضوع بگذارد.

 

(بازدید 14,296 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx