مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲4 تیر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

تفاهم ایران و آذربایجان برای استخراج از بلوک البرز

روزنامه اعتماد در مورد دیدار فراکسیون مسقلین مجلس با  وزیر نفت نوشت: غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب رييس كميسيون مستقلين درباره جزييات اين جلسه به خانه ملت مي‌گويد: وزير اعلام كرد امكان ارايه گزارش درخصوص نحوه شكستن تحريم‌ها را ندارد و اين موضوع باعث شده تا برخي از افراد در داخل كشور دچار نااميدي شوند. او از قول وزير مي‌گويد: «امريكا هيچگاه نمي‌تواند با اعمال فشار فروش نفت ايران را به صفر برساند زيرا به راهكارهاي بسيار خوبي براي صادرات نفت دست پيدا كرده‌ايم، عده بسيار زيادي به دنبال غارت نفت از كشور ايران هستند.» اين نماينده مردم در مجلس با بيان اينكه وزير نفت درخواست داشت كه رسانه‌ها تا موضوعي مستند نشده بر عليه وزارت نفت منتشر نكنند زيرا اين وزارتخانه جبهه اول مبارزه با فساد و صادرات نفت و ميعانات نفتي است. جعفرزاده مي‌گويد: در نشست فراكسيون مجاب شديم كه بايد به اين وزارتخانه كمك كنيم و وزارت نفت نمي‌تواند در دو جبهه داخلي و خارجي به صورت همزمان بجنگد. نكته قابل توجه آنجا بود كه جعفرزاده از قول زنگنه به قاچاق نفت از سوي حراست وزارتخانه نفت اشاره مي‌كند. او مي‌گويد: تعدادي از عوامل حراست وزارت نفت اقدام به قاچاق نفت مي‌كردند كه مدير كل حراست به اين موضوع پي ‌برده و با آنها برخورد كرده است. در شرايط كنوني كشور برخي افراد قصد دارند جيب خود را به هر طريقي با وجود تحريم‌ها پركنند.

نفت به جای مطالبه از دولت

روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان “نفت به جای مطالبه از دولت” نوشت: آن‌ طور که به نظر می‌ رسد قرار است ساز و کاری طراحی شود که طی آن بعضی از پیمانکاران حوزه انرژی به جای دریافت مطالبات پولی خود از دولت «نفت خام» دریافت کنند. محسن طرز‌ طلب گفته است که این موضوع در قانون بودجه هم پیش ‌بینی شده است. مدیرعامل شرکت حرارتی با اشاره به اینکه پیمان‌ کاران بزرگ انرژی موافق تسویه مطالبات خود با دولت در مقابل دریافت نفت خام هستند گفت: تدوین آیین‌نامه تهاتر نفت برای تسویه مطالبات پیمان‌کاران آغاز شده است. محسن طرز طلب در خصوص پرداخت مطالبات پیمانکاران برق که گفته می‌شود با نفت تسویه خواهد شد، گفت: سازو کار پرداخت مطالبات پیمانکاران برق با نفت در دولت در حال تدوین است که البته این موضوع در قانون بودجه پیش‌بینی شده است.وی افزود: در تبصره یک بند «ی»پیش‌بینی شده تا 40 هزار میلیارد تومان از این محل تسویه و در اختیار پیمانکاران قرار گیرد بنابراین این اقدام بابت مطالبات پیمانکارانی که طرح‌های تملک دارایی سرمایه را انجام می‌دهند اگر بتوانند نفت دریافت کنند با یک سازوکاری در قبال مطالبات مسجّل شده تا پایان سال گذشته، نفت خام دریافت کنند.طرزطلب در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکاران بزرگ مثل «مپنا» از این موضوع استقبال می‌کنند گفت: دولت در حال تدوین آیین‌نامه‌ای است که بر اساس آن اگر پیمانکاری علاقه‌مند بود با چه سازوکاری تأیید صلاحیت شوند و با چه قیمت، چه شکل و روشی و اینکه توسط چه کسی این برنامه تأیید شود این نفت خام را دریافت کند.طرزطلب افزود: قصد نام بردن پیمانکاری را ندارم اما پیمانکاری از این موضوع استقبال می‌کند که مشتری و خریدار نفت داشته باشد.مدیرعامل شرکت برق حرارتی در پاسخ به این سوال که پیمانکاران انرژی همواره دوست دارند مطالبات خود را با پول نقد تسویه کنند؛ آیا واکنشی از سوی شرکت‌ها و پیمانکاران انرژی در این خصوص وجود داشته است، اظهار داشت: اکثر پیمانکاران برق با دریافت نفت خام به جای مطالبات خود موافق بوده‌اند هر چند این پیمانکاران موافق، پیمانکاران بزرگی هستند که توانمندی معامله آن را داشته باشند.

هم ایران و آذربایجان برای استخراج از بلوک البرز

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان تفاهم ایران و آذربایجان برای استخراج از بلوک البرز نوشت: سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید که وزیر نفت در جلسه‌ اش با این فراکسیون از جزئیات جدید تفاهم نامه ایران و آذربایجان برای توسعه میادین نفتی و گازی خزر صحبت کرده و گفته که قرار است برداشت مشترک به نسبت ۵۰ -۵۰ بین دو کشور از میادین خزر انجام شود.خبرنگار ما برای بررسی جزئیات بیشتر این تفاهم نامه سراغ علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر رفت. اصولی می‌گوید که این تفاهم فقط برای یک بلوک میدان البرز است و مذاکرات درباره آن همچنان ادامه دارد. مدیرعامل شرکت نفت خزر توضیح می‌دهد: «این مذاکرات طی هفته‌های آتی در کمیته مشترک ادامه خواهد داشت و به زودی برای انجام بررسی بیشتر این تیم به ایران می‌آیند.» اصولی می‌گوید که این همکاری بر مبنای تفاهم نامه امضا شده میان رئیس جمهوری دو کشور در سال 97 جریان دارد و بر اساس آن می‌توانیم با سرمایه گذاری مشترک، عملیات حفاری چاه و تأسیسات مشترک احداث کنیم.

  • وضعیت صادرات بنزین رو به بهبود است (‌ اخبار صنعت )
  • نفس تنگ اوپک ( اقتصاد سرآمد )
  • هجمه های اخیر به زنگه منطقی نیست ( اقتصاد ملی )
  • پیمانکاران بزرگ برق موافق دریافت نفت خام ( اسکناس‌)
  • قرار نیست بنزین گران شود (جهان اقتصاد)
  • شرط و شروط حمایت از پیمانکاران ایرانی در پارس جنوبی (مناقصه مزایده)
  • برخورد مدیران حراست وزارت نفت با اقدام به قاچاق نفت (ثروت)
  • وضعیت صادرات بنزین رو به بهبود است (شروع)
  • غول های اوپک نفت خود را ارزانتر می فروشند (صبح اقتصاد)
  • مهندسی پارس جنوبی در مرحله پایانی (تعادل)
  • نفت در برابر اجرای پروژه (تفاهم)
  • توسعه صادرات غیر نفتی نیازمند راهبرد (تجارت)
(بازدید 14,112 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx