عمليات نصب سكوی 14B

سومين سكوي فاز ١٤ پارس‌جنوبي در خليج‌فارس بدست متخصصان صنعت‌نفت كشور- اين سكو ٢٤٥٠ تن وزن دارد و شناور نصاب ٥٠٠٠ تني شركت صنعتي دريايي ايران(صدرا)، شنبه ٢٢ خرداد آن را در دومين موقعيت اصلي فاز١٤ پارس‌جنوبي نصب كرده است. تمامي مراحل مهندسي، ساخت، نصب و راه‌اندازي اين سكو توسط نيروهاي ايراني انجام مي‌شود. اين سكو در يارد ايزوايكو و توسط كاركنان خدوم مجتمع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران و شركت تابعه آن، مبين سازه‌گستر خليج‌فارس ساخته شده و به مرحله نصب رسيده است. خدا قوت به كاركنان پرتلاش صنعت نفت كشور.

​بیژن نامدار زنگنه در حاشیه همایش هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی در جمع خبرنگاران گفت: سومین سکوی تولیدی فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به دست متخصصان ایرانی در آب‌های خلیج‌فارس نصب شد.
وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال کار ساخت، حمل و راه‌اندازی بیشتر سکو‌های پارس‌جنوبی انجام شود که بدین ترتیب، فاز دریای توسعه مخزن پارس‌جنوبی اواخر امسال یا اوایل سال آینده به اتمام خواهد رسید.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی ویژگی سکوی B این فاز را تشریح کرد و گفت: پس از پایان عملیات هوک‌آپ، راه‌اندازی و تکمیل خط لوله دریا، بهره‌برداری از این سکو از ابتدای آذرماه امسال آغاز خواهد شد. محمدمهدی توسلی‌پور در جریان عملیات نصب سومین سکوی این طرح اظهار کرد: سازه عرشه این سکو توسط مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در یارد ایزوایکو بندرعباس برای برداشت روزانه ۲/۱۴ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس‌جنوبی ساخته شد و به پایان مرحله نصب رسید. وی اظهار کرد: عرشه ۱۴B، توسط شناور تندگویان به بلوک مخزنی این طرح واقع در ۱۰۵ کیلومتری ساحل عسلویه منتقل شده و شناور نصاب HL-۵۰۰۰ این ابرسازه ۱۴۵۰ تنی را در موقعیت خود نصب کرد. مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی درباره مشخصات و میزان پیشرفت ساخت سکوی ۱۴B گفت: در این سکو ۸۰ کیلومتر کابل‌کشی و ۳۷ هزار اینچ قطر لوله‌کشی انجام شده و پیشرفت ساخت آن به ۹۷درصد رسیده است. توسلی‌پور با بیان اینکه با بهره‌برداری از سکوی ۱۴B، افزون بر تولید گاز شیرین، روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان فرآوری می‌شود، گفت: با احتساب سکوی ۱۴B، ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت‌مکعب) در روز خواهد رسید. بر اساس اعلام مجری این طرح، عرشه اقماری ۱۴D، آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس‌جنوبی که هم اکنون با پیشرفت ۹۲ درصد در یارد شرکت صدرا در بوشهر مراحل پایانی ساخت را سپری می‌کند، تا پایان مهرماه امسال در این موقعیت نصب خواهد شد.

(بازدید 14,192 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx