مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲3 تیر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

افزایش نرخ سوخت پتروشیمی‌ها به 260 تومان

برند بابک زنجانی از سورینت تا نفت خواری

مبارزه با فساد وظیفه یک دستگاه نیست

روزنامه تعادل گزارشی با عنوان برند بابک زنجانی از سورینت تا نفت خواری نوشت: بیژن زنگنه وزیر نفت که امروز به کمیسیون اصل 90 مجلس می‌رود توفانی علیه فساد در نفت به پا کرد. آن‌طور که به نظر می‌رسد چند وقتی است که در وزارت نفت نشست‌هایی موسوم به «هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان وزارت نفت» برگزار می‌شود، دیروز اما به این دلیل که گویا برای نخستین‌بار نمایندگان رده‌بالایی از «سازمان بازرسی کل کشور» در این نشست شرکت می‌کردند، وزیر نفت در آن سخنرانی کرده و محتوای آن نیز رسانه‌ای شد. بالغ بر 250 هزار نفر در وزارت نفت ایران مشغول به کار هستند و گردش مالی این وزارتخانه «صدها هزار میلیارد تومان» است، این ارقام به خوبی نشان می‌دهد پتانسیل بروز تخلفات مالی و فساد در چنین فضایی به وجود می‌آید، از همین روست شاید که وزیر نفت در هم‌اندیشی‌ای که نمایندگان «وزارت اطلاعات» هم در آن حضور داشتند تاکید کرده که «مبارزه با فساد وظیفه یک دستگاه نیست». به هر حال ولی یک نکته مهم دیگر صحبت‌های وزیر تاکیدش بر این بوده که «اکثریت» کارکنان وزارت نفت سالم هستند و برخورد شدید و جدی با فساد به نفع این گروه است که به نوعی‌تر و خشک با هم نسوزند. زنگنه گفته است که «برند نفت‌خواری» مخصوص بابک زنجانی است و کسی به گرد پایش نمی‌رسد.

 تعادل در ادامه نوشت: روزگاری و شاید هنوز هم «شغل» در ایران به معنای داشتن کار دولتی بود و چه جایی بهتر از وزارت نفت؟ درست یا غلط این تصور رایج شد که وزارت نفت پولدار است و امکانات رفاهی آن‌چنانی به کارکنانش اختصاص می‌دهد. بسیاری با همین رویا سراغ تحصیل در دانشگاه صنعت نفت رفتند و خلاصه ماجراهای زیادی حول این مساله به وجود آمد. در این بین کمتر به سختی و حساسیت کار در این وزارتخانه و نیازهای آن توجه شد، دیدگاهی که در مورد احتمال وجود فساد در برخی قسمت‌های نفت امروز کم و بیش در میان افکار عمومی ایجاد شده از همین حساسیت ریشه می‌گیرد. ظهور پدیده‌هایی چون بابک زنجانی که علیرضا زیباحالت منفرد متهم به همدستی با او در جلسه دادگاه گفته ادعا داشته 5 وزیر حمایتش می‌کنند هم در ایجاد این ذهنیت که فسادی بی‌حد و مرز در نفت و فروشش وجود دارد بی‌تاثیر نبوده است. زنگنه اما دنبال اعاده حیثیتی است که به نظر او بخش مهمی از آن با شایعات و اخبار غیرموثق پایمال می‌شود. او دیروز در نشستی که نمایندگان حراست نفت، حسابرسی داخلی، بازرسی نفت، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور در آن حاضر بودند گفته است که برای مقابله با فساد در فروش نفت مقابله و ایستادگی می‌کنم، چوبش را هم می‌خورم.

اقتصاد ایران در نقطه اصلاح

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان اقتصاد ایران در نقطه اصلاح نوشت:  در آستانه نهمین سال تولد قانون پرداخت هدفمندی یارانه‌ها، هیأت وزیران در مصوبه‌ای مهم مسیر این قانون را تغییر داد تا پس از هشت سال که از اجرای این قانون می‌گذرد، منابع آن به‌صورت بهینه‌تر و هدفمندتر به دست جامعه هدف برسد. براساس آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه امسال که درجلسه 19 تیرماه هیأت وزیران به تصویب رسیده و ابلاغ شد، این قانون تغییرات زیادی پیدا می‌کند، تغییراتی که به نفع جامعه هدف اصلی قانون که در طول این سال‌ها مغفول مانده بودند، تمام شود.

ایران در این گزارش نوشت: براساس تبصره ماده یک این آیین‌نامه، وزارت نفت مکلف است، قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها را از 132 تومان به ازای هر مترمکعب به 260 تومان افزایش دهد. منابع حاصل از این افزایش توسط شرکت ملی گاز ایران به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. مبالغ واریزی توسط شرکت ملی گاز ایران علاوه بر مبالغ مندرج در دریافتی‌‌های (منابع) جدول تبصره (14) است.

در ادامه گزارش ایران آمده: وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت‌های تابع نسبت به پرداخت هزینه خدمات جایگاه‌های سوخت (بنزین، نفت‌گاز و نفت سفید) به روش حق‌العمل و درصدی از ارزش ریالی فروش سوخت و همچنین هزینه حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی به جایگاه‌های عرضه سوخت اقدام کند. معادل مبالغ پرداختی از تخصیص اعتبار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران کسر می‌شود. همچنین کارمزد جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) از سرجمع مبلغ فروش گاز طبیعی به جایگاه‌ها توسط شرکت ملی گاز ایران کسر و در قبوض مربوط اعمال می‌شود.

  • نباید از مبارزه با فساد استفاده سیاسی شود (آفتاب اقتصادی)
  • هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد نداریم (اخبار صنعت)
  • رکورد شکنی بورس با عرضه سهام پتروشیمی نوری (عصر اقتصاد)
  • آیا ایران می تواند از طریق امارات روغن پایه خود را صادر کند؟ (دنیای خودرو)
  • نفت خواری با برند بابک زنجانی! (جهان اقتصاد)
  • در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم (اقتصاد ملی)
  • نفت دزدی ممنوع! (اقتصاد سرآمد)
  • چوب مبارزه با فساد را می خورم (تجارت)
(بازدید 13,957 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx