مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲2 تیر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

راهکارهای فروش نفت

مشتري‌هاي بزرگ نفت ايران

روزنامه اعتماد در یادداشت کوتاهی با عنوان «راهکارهای فروش نفت» به قلم  حسین آفریده نوشت: در روزهاي بعد از تحريم نفتي و عدم تمديد معافيت‌ها، راهكارهايي از قبيل عرضه نفت در بورس انرژي، فروش نفت به كشورهاي قدرتمند با قراردادهايي دو يا سه ساله و نفت در برابر اجرا از سوي مسوولان مطرح شد. البته كه اين راهكارها منتقدان سرسختي دارد و حتي مورد قبول بسياري نيز نيست. براي بررسي موفقيت يا عدم موفقيت يك طرح و راهكار بايد به نكاتي توجه كرد؛ اول اينكه كشور در شرايط عادي قرار ندارد. مشتري‌هاي بزرگ نفت ايران مانند چين، هند و … واردات نفت‌شان از ايران را از بيم اقدامات تنبيهي امريكا يا قطع كرده‌اند يا به حداقل ممكن رسانده‌اند. دوم اينكه براي اينكه مشخص شود طرحي موفق است، بايد زماني بگذرد تا بتوان بر عملكردش قضاوتي صورت گيرد. پس بازه زماني طولاني‌تر و نه چند ماهه براي اين كار بايد مدنظر قرار گيرد. برخي نظرات بر تمركز به همسايگان و افزايش مراودات انرژي با آنها تاكيد دارد. در اين خصوص نيز لازم است چند نكته بيان شود. همسايگان ايران در قسمت جنوبي، همگي نفتخيز هستند و نيازي به واردات نفت از ايران ندارند. از سوي ديگر عمده مصرف انرژي در پاكستان و افغانستان به صورت LPG است كه حتي بيشتر انرژي اين كشورها نيز از طريق ايران تامين مي‌شود. در واقع ظرفيت بيشتري در كشورهايي كه با ايران مرز خاكي دارند، وجود ندارد. راه‌حل ديگري كه براي جبران عايدي از دست رفته نفتي مطرح مي‌شود، توجه به فرآورده‌هاي نفتي و صادرات بيشتر محصولات پتروشيمي است. در چند سال اخير نيز محصولات پتروشيمي و افزايش صادرات آن در دستور كار دولت‌ها قرار داشته و از ظرفيت‌هاي آن به نحو احسن استفاده شده است. در اينجا لازم است، اين سوال مطرح شود كه آيا استفاده از ظرفيت پتروشيمي با حداكثر توان انجام شده يا خير؟

در ادامه این یادداشت می خوانیم: پاسخ اين است كه تا جايي كه سرمايه و تكنولوژي اجازه مي‌دهد‌، ظرفيت‌هاي پتروشيمي به صورت حداكثري در كشور مورد استفاده قرار گرفته است. اما نبايد اين مهم را فراموش كرد كه پتروشيمي‌ها نيز از آسيب تحريم‌هاي نفتي در امان نيستند و بعد از تحريم نفت ايران، امريكا به دنبال تحريم صنعت پتروشيمي كشور است. ايران در زمينه پتروشيمي سرمايه‌گذاري زيادي انجام داده كه ماحصل آن پتروشيمي‌هاي عسلويه و مناطق ويژه است. اگر شرايط اجازه دهد ظرفيت‌ها افزايش بيشتري خواهند يافت. البته بايد خاطرنشان كرد، ظرفيت ايجاد شده در برخي محصولات پتروشيمي مانند متانول بسيار بيشتر از تقاضا در بازار است. بايد اين مهم را مدنظر قرار داد كه افزايش بيشتر ظرفيت‌هاي پتروشيمي نيازمند سرمايه‌گذاري است كه تحريم‌ها آن را با چالش مواجه كرده است. جمع‌بندي بحث در اين است كه شرايط فعلي براي فروش نفت ايران سخت شده و راهكارهاي ارايه شده توسطمسوولان شايد مشكلات و ايراداتي داشته باشد، اما در شرايط فعلي مي‌تواند قدري راهگشا باشد. بالطبع اگر كشور در دوران عادي‌تري به سر مي‌برد، راهكارهاي آسان‌تر و عملياتي‌تري براي فروش نفت كشور ارايه مي‌شد.

جهش کانالی در بازار نفت

دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان جهش کانالی در بازار نفت نوشت: در روزهای اخیر آمارها و برآوردهای خیره‌کننده‌ای از تولید نفت شیل منتشر شده و در گزارشی اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است متوسط تولید نفت این کشور در سال جاری به ۴/ ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۴/ ۱ میلیون بشکه نسبت به متوسط ۲۰۱۸ بیشتر است. همچنین این سازمان پیش‌بینی کرده که رشد تولید در سال ۲۰۲۰ ادامه یافته و تولید نفت این کشور به ۳/ ۱۳ میلیون بشکه در روز برسد. آژانس بین‌المللی انرژی نیز نسبت به رشد تولید آمریکا هشدار داده و آن را عامل رشد موجودی ذخایر نفتی در سراسر جهان طی ۹ ماه آینده دانسته است.با این حال این روزها آمریکا با پدیده‌ای فصلی مواجه است که موجب کاهش تولید این کشور شده است. هر سال در فصل تابستان توفان‌های گرمسیری خلیج مکزیک را در می‌نوردند و موجب اختلال در تولید نفت و گاز و همچنین کاهش فعالیت‌های شرکت‌های پالایشی واقع شده در این منطقه می‌شوند. آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که حدود ۱۶ درصد از نفت آمریکا و ۳ درصد از تولید گاز این کشور در منطقه خلیج مکزیک انجام می‌شود و علاوه بر این حدود ۴۵ درصد ظرفیت پالایشگاهی نفت‌خام و ۵۱ درصد پالایشگاه‌های گازی این کشور در سواحل این منطقه قرار گرفته است. از این رو توفان‌‌های فصلی خلیج مکزیک هرسال برقیمت نفت در بازارهای جهانی اثرگذار هستند.

  • پیش خرید نفت در بازار جهانی مرسوم نیست (آفتاب اقتصادی)
  • شرکت ملی نفت ایران قصد فروش املاک زنجانی را دارد (اخبار صنعت)
  • سیاست انگلیس زیر سایه نفتکش ها (اقتصاد برتر)
  • روزگار سیاه نفت در سال 2020 (اقتصاد سرآمد)
  • روزگار سیاه بازار جهانی نفت؟ (اقتصاد ملی)
  • جبران کاهش فروش نفت با تنوع در صادرات (اسکناس)
  • انگلیس هرچه زودتر نفتکش ایران را رها کند (هدف و اقتصاد)
  • تقاضای کمتر برای نفت اوپک به نفع شیل آمریکا (صبح اقتصاد)
  • تغییر جهت بازار نفت از 2020 (تعادل)
  • چالش در انتظار بازار جهانی نفت (تجارت)
(بازدید 14,050 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx