روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱9 تیر ۱۳۹۸

راهکار ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌ها

اعتراض رسمی اوپک به تحریم نفت

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «اعتراض رسمی اوپک به تحریم نفت» نوشت: بعد از گذشت حدود یک سال از زمانی که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به اوپک نامه‌ای ارسال کرد تا نسبت به «استفاده ابزاری و سیاسی» از امکانات اوپک در حمایت از سیاست‌های آمریکا علیه ایران هشدار دهد؛ حالا این خواسته از زبان مقام ارشد اوپک خطاب به آمریکا مطرح شده است. آبان‌ماه سال گذشته و اندکی پس از آغاز فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران با تمرکز بر صفر کردن فروش نفت کشور؛ زنگنه در نامه‌ای به محمد سانوسی بارکیندو، خواستار توقف فعالیت دو کمیته مشترک نظارت و کمیته فنی مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک شد. از نگاه او، این دو کمیته از اهداف اولیه اوپک فاصله گرفته بودند به خصوص آنکه برخی اعضای اثرگذار در اوپک، در همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران چیزی کم نمی‌گذاشتند. برای نمونه، تصمیم به افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای تولیدات کشورهای عضو اوپک پلاس در نشست رسمی۱۷۴اوپک، در پی قول همراهی برخی اعضای اوپک با تحریم‌های نفتی آمریکا و پر کردن جای خالی نفت ایران و ونزوئلا بود.

در ادامه این گزارش آمده: دبیرکل اوپک به خبرنگاران در وین گفته است ایران و ونزوئلا از اجرای توافق کاهش تولید ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز نفت به دلیل شرایطی که با آن روبه‌رو هستند، معاف شده‌اند. خبرگزاری آناتولی به نقل از نشریه «دی» نیجریه نوشت: بارکیندو گفته است ما از هر راهکاری برای حل مسائل این کشورها استقبال خواهیم کرد زیرا تحریم‌های آمریکا بازارها را مختل کرده و تلاش‌های ما با اعضای غیراوپک برای حفظ ثبات بازارهای نفت را پیچیده‌تر کرده است. زنگنه یک روز پیش از این اظهارنظر بارکیندو اعلام کرده بود آمریکا تلاش دارد با تحریم تولیدکنندگان سنتی نفت، بازار را به نفع خود تصاحب کند.به عقیده بارکیندو، تنش‌های ژئوپلیتیک که این روزها نگرانی بازار را برانگیخته، به ضرر ثبات در سراسر جهان است و اوپک می‌خواهد رهبران دنیا هر آنچه در توان دارند برای جلوگیری از مناقشات تجاری و نظامی به عمل آورند زیرا دنیا برای تضمین رشد و توسعه، به صلح و ثبات نیاز دارد.

دورزدن تحریم ها به روش ونزوئلا

تعادل در گزارشی با عنوان راهکار ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌ها:  در پی وضع تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات نفت ونزوئلا و توقف فروش به آمریکا، شرکت PDVSA به خریداران ناشناخته از چین و هند روی آورده است. در میان خریداران شرکت کوچکی در ترکیه است که پالایشگاهی ندارد اما با دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا ارتباط دارد. تا همین اواخر برخی از بزرگترین شرکت‌های نفت و پالایش جهان از جمله شرکت‌های آمریکایی شورون و والرو انرژی برای خرید محموله‌های نفت ونزوئلا صف کشیده بودند و شرکت PDVSA فرآیند دقیقی داشت تا اطمینان کسب کند خریداران احتمالی از قدرت پرداخت پول نفت برخوردار هستند. اما دولت آمریکا با هدف براندازی دولت مادورو در ژانویه صادرات نفت ونزوئلا را هدف تحریم قرار داد و صادرات نفت شرکت PDVSA از زمان وضع تحریم‌ها، بیش از یک پنجم کاهش پیدا کرده است. سه منبع آگاه به رویترز گفتند مدیران شرکت PDVSA در دیداری که ۱۴ مارس برگزار شد، موافقت کردند برخی شروط را برای مشتریان یا تأمین‌کنندگان جدید از جمله شرط دو سال تجربه در صنعت نفت را موقتاً حذف کنند. طبق اسناد مربوط به برنامه‌های بارگیری نفت ونزوئلا و گزارش‌های داخلی درباره صادرات و واردات در نیمه اول، تسهیل شروط شرکت PDVSA باعث شد شرکتی به نام گروپو ایوکس اینسات خرید نفت ونزوئلا را در آوریل آغاز کند. اطلاعات اتاق بازرگانی استانبول نشان می‌دهد شرکت ترکیه‌ای مذکور کمتر از یک سال پیش با سرمایه تنها ۱۰ هزار لیره (۱۷۴۲ دلار) تأسیس شد و ساخت و ساز مسکونی را به عنوان فعالیت اصلی خود اعلام کرده است. ایوکس اینسات یکی از پنج شرکتی است که در فاصله آوریل تا ژوئن به بارگیری نفت ونزوئلا در نفتکش‌ها اقدام کردند. این شرکت ترکیه‌ای چهار محموله نفت و محصولات نفت ونزوئلا را در آوریل بارگیری کرد اما در مه یا ژوئن هیچ نفتی بارگیری نکرد. اسناد شرکتی ترکیه نشان می‌دهد شرکت ایوکس اینسات متعلق به میگل سیلوا، بازرگان ونزوئلایی است که ریاست اتاق صادرکنندگان ونزوئلایی در کاراکاس را بر عهده داشته و همچنین به عنوان کمیسر وزارت مسکن در دولت مادورو خدمت کرده است. یک منبع آگاه در PDVSA اعلام کرد ایوکس اینسات قبول کرده است در ازای دریافت نفت خام، محصولات پالایش شده را به ونزوئلا برساند.

  • پیش فروش نفت به کشورهای قدرتمند (اخبار صنعت)
  • رشد تولید نفت شیل مانع افزایش قیمت (عصر اقتصاد)
  • هاب جدید پتروشیمی سنددار می شود (مناقصه مزایده)
  • تیغ کند دیپلماسی فحش (ثروت)
  • افزایش 6میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی در هاب جدید ماهشهر (تفاهم)
  • پیش فروش نفت با تحویل چند ساله (تعادل)
  • 3 راهکار آزادسازی نفتکش ایرانی (تعادل)
(بازدید 13,950 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx