روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱6 تیر ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

تبارشناسی «دلواپسان نفتی»

فاز متفاوت نفت در بازارهای جهانی

دنیای‌اقتصاد در گزارشی با عنوان فاز متفاوت نفت در بازارهای جهانی نوشت:  نفت جمعه گذشته به‌عنوان آخرین روز معاملاتی در بازارهای جهانی هرچند اندک اما با افزایش قیمت روز را به پایان رساند؛ در حالی که دیگر بازارهای کالایی در این روز با افت قیمت مواجه شدند. با بررسی بیشتر می‌توان به این نتیجه رسید که این الگویی است که در هفته‌های اخیر و حتی از ابتدای سال جاری میلادی تکرار شده است. در واقع در حالی نفت از ابتدای سال رشد قیمت قابل توجهی را به ثبت رسانده که دیگر بازارهای کالایی از جمله مس، آلومینیوم، روی و سرب افت قیمت را تجربه کرده‌اند. نفت‌خام آمریکا از ابتدای سال بیش از ۱۹درصد و نفت برنت بیش از ۲۶درصد افزایش یافته‌اند؛ در حالی که مس ۵/۱درصد، آلومینیوم بیش از یک‌درصد، روی حدود ۵/۱درصد و سرب ۵/۷‌درصد کاهش یافته‌ است. جدا شدن مسیر نفت از دیگر بازارهای کالایی به ذات متفاوت این کالا بازمی‌گردد. به این معنا که بخش مهمی از ذخایر و مبادی تولید نفت در منطقه خاورمیانه متمرکز شده است. در عین حال این منطقه در طول تاریخ همواره با تنش‌های بالایی مواجه بوده، تنش‌هایی که بخش مهمی از آن به دلیل وجود ذخایر نفتی و بخشی دیگر نیز به دلیل اختلافات مذهبی و قومی بوده و در نهایت عرضه امن نفت را با تهدید مواجه کرده است.

مركز عمليات رسانه‌اي عليه وزارت نفت

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان تبارشناسي «دلواپسان نفتی» نوشت: مجلس دهم، مجلسي اصلاح‌طلب نيست اما به هر حال مجلسِ پايداري‌ها هم نيست. با اين همه اما آنها كه اين سال‌ها به «دلواپسان» معروف شده‌اند و از برجام تا  FATF، از قراردادهاي نفتي تا جذب سرمايه‌گذاري‌ها و فاينانس‌هاي خارجي، هر آنچه دولت در آن مسير گام برداشت، ابراز مخالفت و «دلواپسي» كردند، به هر حال چند كرسي و يك فراكسيونِ كوچك در مجلس دارند و در عوض اين كمبود نيرو و فقدان اكثريت در پارلمان، از انسجام و يكپارچگي قابل‌قبولي براي اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي عملياتي خود برخوردارند. گروهي متشكل از محمد دهقاني، حسينعلي حاجي‌دليگاني، ابوالفضل ابوترابي، مجتبي ذوالنوري، احمد عليرضابيگي، احمد سالك، نصرالله پژمانفر، محسن كوهكن و چندين و چند نماينده ديگر كه همگي از شهرستان‌ها راهي پارلمان شدند و با اين حال، اتاق عملياتِ ضدزنگنه‌شان را در «تهران» فعال كردند. نمايندگاني كه با استفاده از تريبون مجلس هر روز ادعايي اثبات ‌نشده عليه وزارت نفت مطرح مي‌كنند و بعد اگر چه اين مدعيات تقريبا در تمامي موارد رد و تكذيب مي‌شود اما درنهايت فشاري كه به نظر مي‌رسد قصد دارند به وزارت نفت و شخص زنگنه وارد كنند را عملياتي مي‌كنند. بيرون مجلس هم چند خبرگزاري كنار چندين پايگاه خبري همچون رجانيوز و يكي، دو روزنامه كار رسانه‌اي اين عمليات را پيش مي‌برند. هر چند آنها در اين كار، همكاري قدرتمند دارند. همكاري كه با استفاده از بودجه دولتي، به مركز عمليات رسانه‌اي عليه وزارت نفت تبديل شده و اگر چه چند سالي است نام «رسانه ملي» بر خود گذاشته. رسانه‌اي كه اين اواخر ماجراي انتشار تصاويري از نحوه دور زدن تحريم‌هاي نفتي توسط وزارت نفت، واكنش‌هاي جدي از سوي شخص وزير نفت، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و البته محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهور به همراه داشت و حالا در شرايطي كه چند روزي است چندان عليه دولت و وزارت نفت و خارجه فعال نيست اما هيچ بعيد نيست كه همين روزها بار ديگر خبري از اين عمليات رواني بشنويم و باز جنجالي ديگر براي دولت و به‌خصوص اين دو وزارتخانه كليدي نفت و خارجه.

در انتهای گزارش اعتماد آمده: امريكا بيش از يك سال پيش از برجام خارج شد و از همان زمان بود كه عمده فشار تحريمي خود را بر بحث فروش نفت ايران متمركز ساخت. ترامپ به‌ دفعات از تلاش كاخ سفيد براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران به عنوان مهم‌ترين هدف خود در اين «جنگ اقتصادي» تمام ‌عيار عليه تهران سخن گفته و داخل كشور نيز بسياري از كارشناسان و سياسيون، گفته و نوشته‌اند كه در اين جنگ، در اين شرايط خاص منطقه و جهان و نيز در اين اوضاع و احوال اقتصادي ايران، خط مقدم جايي نيست به جز «وزارت‌نفت». حال در چنين شرايطي، اينكه عمليات رواني ضدزنگنه دلواپسان، در قالب «دولت‌سايه» دنبال مي‌شود يا «دولت‌پنهان» ديگر فرقي ندارد. وقتي صحبت از جنگ با بيگانه است، هر آنكه در خط مقدم خودي مي‌جنگد، سرباز وطن است و آنكه عليه اين خط خمپاره مي‌اندازد، يار حريف. آن هم درشرايطي كه اين‌بار سرباز وطن، وزيري است همچون زنگنه كه به اعتراف دوست و دشمن، يك متخصص نفتي تمام‌عيار و سياستمداري‌است، چنان صاحب‌نفوذ در مناسبات بين‌المللي.

(بازدید 14,159 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx