روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱5 تیر ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

دست انگلیسی‌ها زیر ساطور ماست

سناریوی آمریکایی، بازیگران انگلیسی

تیتر یا عکس اصلی اغلب روزنامه های شنبه پانزدهم تیرماه به موضوع توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروهای انگلیسی در جبل الطارق اختصاص داشت. «سناریوی آمریکایی، بازیگران انگلیسی»، «دزدی دریایی در جبل الطارق»، «راهزنی دریایی در جبل الطارق»، «توطئه انگلیسی»، «توقیف نفت در کانال اروپایی»، «دزدان دریایی انگلیسی»، «دزدان دریایی ملکه» و «شرارت انگلیسی» از جمله تیترهای پرتکرار یا جذاب امروز روزنامه ها درباره این موضوع بود. جالب اینکه روزنامه هایی همچون دنیای اقتصاد، رسالت، همدلی، حتی یک تیتر هم از این موضوع در صفحه اول نداشتند!

تنها راه مقابله با دزدان دریایی ملکه

کیهان اما همچون موارد مشابه، تیتری دستوری انتخاب کرد: «توقیف نفتکش‌های انگلیس، تنها راه مقابله با دزدان دریایی ملکه». کیهان در این زمینه نوشت: «این اقدام را باید شلیک دیگری بر پیکر برجام توصیف کرد. سه دولت اروپایی از جمله انگلیس، در برجام متعهد شده بودند ضمن مقابله با تحریم‌های بانکی و مالی، از ایران نفت بخرند اما نه تنها به این تعهد خود اقدام نکردند، بلکه انگلیس حتی علیه صادرات و فروش نفت ایران به دیگر کشور‌ها نیز کارشکنی می‌کند. این البته یک خبط آشکار است. چه اینکه نمی‌شود بزن در رویی عمل کنند. بله اگر انگلیسی‌ها دیگر با خلیج ‌فارس و تنگه هرمز و تجارت نفت آن کاری نداشتند، می‌توانستند در تنگه جبل‌الطارق (که بر سر آن هم با اسپانیا اختلاف دارند) گردنه‌گیری کنند. اما طبیعتا گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد و دست انگلیسی‌ها زیر ساطور ما در خلیج‌‌فارس است. حداقل واکنش، مقابله به مثل و توقیف کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های متعلق به انگلیس یا حامل نفت برای آن در خلیج ‌فارس است. اما الزامی ندارد که پاسخ، متقارن و به اندازه باشد. ضمن اینکه تولید ناامنی برای تردد امن کشتی‌های غیرنظامی می‌تواند دامن انگلیسی‌ها را در دریای عمان و غیر آن بگیرد.»

تله‌ نفت بر سر راه اقتصاد ایران

در روزی که توقیف نفتکش ایرانی مهمترین خبر روزنامه ها بود و در روزهایی که ایران به دشواری نفت خود را می فروشد تا بتواند بخشی از بودجه پیشبینی شده بر مبنای فروش نفت در سال جاری را تامین کند، برخی همچنان به موضوع رهایی از درآمدهای نفتی مشغولند! از جمله روزنامه ابتکار که امروز در گزارشی با تیتر «تله‌ نفت بر سر راه اقتصاد ایران» راه‌های رهایی از اقتصاد نفتی را بررسی کرده تا اثبات شود موضوع رهایی از اقتصاد نفتی صرفا یک موضوع کلی است که برخی رسانه ها بدون توجه به شرایط بیرونی، به آن می پردازند. چراکه اگر قرار بر رهایی از اقتصاد نفتی باشد باید در شرایط عادی و بدون تحریم برای آن چاره ای اندیشید، نه در شرایط تحریم نفت که فروش هر بشکه نفت هم با دشواری فراوان همراه است.

درآمدهای نفتی را نمی‌توانیم به راحتی کنار بگذاریم

ابتکار در گفتگو با مرتضی عزتی، اقتصاددان، نوشته: «ما درآمدهای نفتی را نمی‌توانیم به راحتی کنار بگذاریم، اما این به معنای ناتوانایی ما در کنار گذاشتن آن نیست.  درآمدهای نفتی بخشی از منابع تامین مالی دولت به حساب می‌آید که می‌توان با افزایش مالیات، فروش دارایی‌های دولت و کاهش هزینه‌های دولت این بخش از درآمدها را جبران کرد. چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر است، ولی قطعا اثراتی در اقتصاد خواهد داشت که می‌توان به عنوان نمونه به افزایش بیکاری، کاهش تقاضا و در‌نتیجه کاهش تولید اشاره کنیم، به همین دلیل است که می‌گویند کنار گذاشته شدن درآمدهای نفتی دشوار است.  بخشی دیگر از درآمدهای نفتی وارد بازار واردات کالا و خدمات می‌شود. آنها باید کاهش پیدا کند، یعنی ما می‌توانیم صادرات را افزایش دهیم و درآمد سایر کالا و خدمات صادراتی را به عنوان ارز به کشور وارد کنیم تا تامین نیازهای وارداتی‌مان از این طریق انجام شود. البته باید توجه داشته باشیم در شرایط کنونی که نرخ‌های ارز متفاوت است، ممکن است انجام اینگونه اقدامات نیز دشوار باشد. همچنین امکان دارد که اینگونه اقدامات در تولید اثر بگذارد.  اگر دولت تصمیم دارد که به شکل واقعی دست به کار شود و اثرات ناشی از وابستگی به درآمد نفتی را جبران کند باید یک همت اساسی در جهت رشد تولید داشته باشد که آن هم سرمایه خارجی و یا سرمایه‌های کلان داخلی نیاز دارد. ما باید دقت داشته باشیم که با حذف درآمدهای نفتی تامین هزینه‌ها بسیار مشکل خواهد شد. اما اگر بتوانیم سرمایه‌های مناسبی فراهم کرده و رشد اقتصاد منفی را با افزایش سرمایه‌گذاری جبران کنیم مشکلات تا حدودی سامان می‌یابد.»

  • رایزنی دریایی انگلیس (اخبار صنعت)
  • توقیف ابرنفتکش (آسیا)
  • دوئل نفتکش ها (اقتصاد سرآمد)
  • احتمال معافیت چین برای واردات نفت ایران (امروز)
  • توطئه انگلیسی (جهان صنعت)
  • توقیف نفت در کانال اروپایی (جام جم)
  • نزاع بر سر نفتکش ها (جمهور)
  • بازگشت دزدان دریایی! (جمله)
  • راهزنی دریایی در جبل الطارق (مردم سالاری)
  • پیمانکاران ایرانی در سراشیبی شرکت در مناقصه «فرزاد B» (مناقصه مزایده)
  • خوش رقصی برای ترامپ (روزان)
  • تصمیم اوپک به نفع ما تمام می شود ( رویداد امروز)
  • خوش خدمتی بریتانیا سبب افزایش تنش در منطقه می شود (صاحب قلم)
  • راهزنی دریایی (سازندگی)
  • نفتکش ایران آزاد نشود باید اقدام متقابل کرد (صدای ملت)
  • چیزی که رشته ایم را پنبه می کنند (ثروت)
  • واکنش؛ دیپلماسی یا مقابله به مثل؟ (ستاره صبح)
  • سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد (تجارت)
  • دزدان دریایی ملکه (وطن امروز)
(بازدید 14,252 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx