روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱3 تیر ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

«سلام، صبح‌ بخير» صدا و سيما به امريكا

روزنامه کیهان در مطلبی که موضوع گزارش جنجالی صداوسیما از نحوه دور زدن تحریم‌ها اختصاص یافته بود نوشت: آنچه برنامه «سلام صبح‌ بخیر» به آن اشاره کرده و تصاویر ماهواره‌ای را به نمایش گذاشته است، خبری است که هفته پیش خبرگزاری رویترز به آن پرداخته بود و برای کسانی که اتفاقات حوزه نفت را رصد می‌کنند،‌ فاقد ارزش خبری بوده است.شش روز پیش،‌ خبرگزاری رویترز در خبری نوشت: تحلیل‌ها و بررسی ردیابی تانکرها نشان می‌دهد که این کشتی متوسط سوئیس مکز با نام سالینا در 24 می از جزیره خارک خارج شده و تقریبا یک میلیون بشکه نفت را بارگیری کرده و در 28 می‌ به چین اعزام شده است. با گذشت چند هفته در 20 ژوئن این کشتی به پالایشگاه جینگسی در نزدیکی بندر جین‌ژوا نزدیک پکن رسید. پالایشگاه جینگسی متعلق به شرکت پتروچاینا از شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت چین است که مدت زیادی است خریدار نفت ایران بوده و از شرکت‌‌های مادر بانک کونلون نیز محسوب می‌شود.  کیهان در حالی از اقدام جنجالی صدا وسیما دفاع می کند که وزیر نفت به عنوان مسئول اصلی این صنعت نسبت به آن اعتراض کرده بود. 

افشای اطلاعات نفتی ایران

روزنامه ایران اما برخلاف کیهان، اقدام شبکه سه صداوسیما را اقدامی عادی تلقی نکرده است. این روزنامه در گزارش تیتر یک خود که به این موضوع اختصاص یافته بود نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تصاویر هوایی از محل خرید نفت، مسیر انتقال و محل تخلیه برای نخستین بار در این برنامه نشان داده شد. اکنون «محمدحسین صوفی»، دبیر هیأت نظارت بر صداوسیما از بررسی عملکرد شبکه سه در افشای اطلاعات نفتی ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: «در اولین جلسه کاری این موضوع بررسی خواهد شد. این جلسه، هفته آینده برگزار می‌شود.» اعضای فعلی این هیأت غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدجواد لاریجانی از طرف قوه قضائیه، علی جنتی و حسام‌الدین آشنا از طرف قوه مجریه و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلامرضا کاتب به انتخاب قوه مقننه هستند و ریاست آن بر عهده محسنی اژه‌ای است.

ایران در ادامه این گزارش نظر دو نفر از نمایندگان مجلس در این خصوص را بازتاب داد و نوشت: عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی دراین باره در توئیتر خود نوشت: «آیا اقدام شبکه سه سیما در نمایش چگونگی دور زدن تحریم‌های نفتی، حتی اگر با هدف به رخ دشمن کشیدن هم باشد باز بر خلاف منافع ملی، در ضدیت با آن و خیانت به کشور و ملت نیست؟ شورای عالی امنیت ملی حتما باید به موضوع ورود و برخورد جدی کند.» محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در این‌باره می‌گوید: «امیدواریم این موضوع از روی عمد نباشد، اما این روزها صدا و سیما در بسیاری از مسائل خلاف منافع ملی عمل می‌کند. ضرری که ممکن است چنین برنامه‌ای به منافع ملی بزند جبران‌ناپذیر است، باید توجه داشت که برنامه‌ها زیر ذره بین جهانی هستند و در این شرایط قرار دادن فردی غیر حرفه‌ای و بی‌تجربه در رأس شبکه‌ای اشتباهی نابخشودنی است که چنین عواقبی دارد، صدا و سیما باید در این زمینه بازنگری داشته باشد.»

صبح بخیر آمریکا

اعتماد در گزارشی با عنوان «سلام صبح بخیر  صدا و سیما به آمریکا» نوشت: اين اقدام و توجيه چرايي پخش آن دو دليل را به ذهن متبادر مي‌كند كه يا سازندگان از «منافع ملي» سر در نمي‌آورند يا اساسا امر مهمي چون «منافع ملي» براي‌شان بي‌معناست، چرا كه آنها انتشار گزارش اوليه را بر گردن يك نشريه بين‌المللي مي‌اندازند. بدون اينكه در نظر بگيرند بسياري ديگر از نشريه‌هاي بين‌المللي به ويژه امريكايي و انگليسي مطالب و اطلاعات بسيار گسترده‌تري در زمينه‌هاي مختلف از ايران، مسوولان آن يا اقدامات كشور منتشر مي‌كنند كه حتي بازنشر در راستاي تاييد آن از سوي صدا و سيما به عنوان رسانه ملي در واقع نوعي رسميت بخشيدن به اين گزارش است، آن هم گزارشي در مورد «نفت» و «تحريم‌ها»؛ دو مقوله‌اي كه اين روزها با احتياط هر چه تمام‌تر بايد در مورد آنها صحبت كرد. كما اينكه وزير نفت نيز در چنين شرايطي هيچ اطلاعاتي در مورد ميزان فروش نفت يا چگونگي فروش آن نمي‌دهد و به نظر مي‌رسد كه بر اساس تصميمی كلان و حاكميتی اين دو موضوع در دسته اطلاعات طبقه‌بندي شده به حساب می‌آيند كه در بازي سياسی و ديپلماتيك تاثير بسزايی دارند.

  • صدا و سیما هرچه رشته کرده بودیم، پنبه کرد (اقتصاد ملی)
  • تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان قد می کشد (مناقصه مزایده)
  • چیزی که رشته ایم را پنبه می کنند (تجارت)
(بازدید 14,255 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx