روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 12 تیر ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

استقبال از پیوستن آمریکا به اوپک!

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «مذاکرات فرسایشی بزرگان نفتی» نوشت: نشست۱۷۶ اوپک روز دوشنبه با وجود اینکه به نظر می‌رسید از پیش همه اعضا بر تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید اتفاق‌نظر دارند، بیش از ۷ ساعت به درازا کشید. روز دوشنبه نشست اوپک حدود ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران پشت درهای بسته آغاز شد و تا ساعت یک بامداد روز سه‌شنبه یعنی به مدت ۷ساعت و نیم به طول انجامید. این در حالی بود که براساس برنامه‌ اعلام شده از سوی دبیرخانه اوپک، پیش‌بینی می‌شد که ظرف ۲ ساعت مذاکرات پایان یابد و ساعت ۲۰:۳۰ نشست خبری پایانی برگزار شود.هرچند بیانیه پایانی نشست ۱۷۶ اوپک نشان می‌دهد که اعضای اوپک بر سر تمدید ۹ ماهه همکاری برای کاهش تولید به توافق رسیده‌اند، اما در این نشست موضوعات دیگری نیز مطرح شده که محل جدل و اختلاف اعضا بوده است.تصویب متن پیش‌نویس اساسنامه همکاری (اوپک و غیراوپک)، تمدید سه ساله دوره دبیر کلی محمد سانوسی بارکیندو و همچنین تعیین پنجم دسامبر (۱۴ آذر ماه) به‌عنوان روز نشست رسمی بعدی اوپک از دیگر تصمیماتی بوده که در نشست روز دوشنبه اتخاذ شده است. با این حال اظهارات زنگنه پیش و پس از برگزاری نشست نشان می‌دهد مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف ایران با دیگر اعضا بر سر تصویب اساسنامه همکاری مشترک اوپک و غیراوپک بوده که موجب طولانی شدن مذاکرات شده است.زنگنه صبح روز دوشنبه اعلام کرده بود در شرایطی که اختلافات شدید بین اعضای اوپک وجود دارد و برخی تصمیمات اوپک را سیاسی کرده و از نفت به‌عنوان سلاح علیه دیگر اعضا استفاده می‌کنند، گسترش همکاری‌ها با کشورهای غیرعضو موضوعیت ندارد. او همچنین این احتمال را مطرح کرده بود که از حق وتوی خود استفاده کرده و اساسنامه همکاری مشترک اوپک و غیراوپک را تصویب نکند. زنگنه همچنین نسبت به روند تصمیم‌گیری‌ها در اوپک اعتراض کرده و آن را موجب «مرگ اوپک» دانسته بود.

اجلاس اخیر اوپک

 روزنامه اعتماد هم در گزارشی با موضوع اجلاس اخیر اوپک نوشت: وز دوشنبه وزراي اوپك در جلسه‌اي سندي را تدوين كردند كه بعد از انجام يك سري تغييرات به دليل اعتراض وارد شده ايران نهايي شد. اين سند كه به منشور همكاري اوپك و غيراوپك مشهور است در جلسه روز گذشته وزراي اوپك پلاس نيز به امضا رسيد. به گفته الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه ‌اين سند، ساختاري را براي انجام مذاكرات منظم ايجاد مي‌كند. منشور همكاري بين اوپك و غيراوپكي‌ها، يك نهاد جديد است كه به گفته زنگنه، الزامي براي عضويت كشورها و اجراي تصميماتي كه در آن گرفته مي‌شود، وجود ندارد. زنگنه در خصوص اين منشور در جمع خبرنگاران گفت: ايران اصلاحاتي را براي رسيدن به مرحله اجرايي اين منشور مدنظر داشت كه تمام آنها اعمال شد. علاوه بر آن هر كشوري كه مي‌خواهد در آن عضو شود، مي‌تواند اجازه سازمان‌ها و نهادهاي مربوطه‌اش را بگيرد. مهم‌ترين نكته‌اي كه ايران به آن تاكيد داشت، عدم تاثيرگذاري اين منشور بر مكانيسم‌هاي عملياتي و تصميماتي اوپك بود كه لحاظ شده است. در واقع هدف از تصويب اين منشور باز شدن آغوشي براي توليدكننده‌هاي غيراوپك است كه نمي‌خواهند عضو اوپك شوند اما تمايل به همكاري‌هاي بلندمدت‌تري دارند. زنگنه در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص نحوه تامين منابع نيز خاطرنشان كرد: نحوه تامين منابع بايد جداگانه بررسي شود. اما هر ميزاني كه مشخص شود‌، بين اعضا تقسيم شده و از اين جهت بار مالي جديدي به اعضا وارد نمي‌شود. تغيير سالانه رييس و نايب‌رييس اين منشور نيز نكته ديگري بود كه زنگنه به آن پرداخت. اما آمادگي ايران براي پذيرفتن اين منشور نيز از محورهاي ديگر سخنان زنگنه بود كه گفت: از آنجا كه اجراي اين منشور الزام‌آور نيست، مشكلي براي پذيرش آن وجود ندارد. در واقع اين منشور يك همكاري داوطلبانه بين اعضاست.

اعتماد در ادامه نوشت : بخش ديگر سخنان وزير در خصوص سياسي شدن نفت بود كه گفت: نمي‌توانيم اين موضوع را كه نفت يك ماهيت سياسي قوي دارد، رد كنيم، اما عده‌اي از نفت به عنوان ابزاري عليه توليدكننده‌هايي مانند ايران و ونزوئلا استفاده مي‌كنند. اما كاهش بيشتر توليد اوپك پلاس، پيشنهاد ديگري بود كه روز گذشته زنگنه در نشست ارايه داد. وزير نفت معتقد است؛ محدوديت توليد بايد بيشتر از 2/1 ميليون بشكه باشد. هرچند نگراني‌ها در خصوص افزايش سهم امريكا در بازار نفت، كاهش بيش از 1.2 ميليون بشكه در روز را در هاله‌اي از ابهام فرو برد. بيژن زنگنه طي مصاحبه‌اي با بلومبرگ بر يافتن راه‌هايي براي صادرات نفت ايران تاكيد كرد. وزير نفت در سخناني هر گونه نگراني در خصوص احتمال افزايش قدرت عربستان و روسيه را رد كرد و گفت: باور دارم حتي اگر امريكا به ما ملحق شود، از آن استقبال مي‌كنم.

  • با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد (اخبار صنعت)
  • پیروزی ژنرال (اقتصاد سرآمد)
  • ایستادگی زنگنه در مقابل زیاده خواهی روسیه و عربستان (عصر اقتصاد)
  • معافیت ایران از کاهش تولید نفت (جهان اقتصاد)
  • خواسته های ایران در اوپک محقق شد (ثروت)
  • بیت کوین، رقیب نفت (مواجهه اقتصادی)
  • کام نفت شیرین می شود؟ (مناقصه مزایده)
  • صدای ایران در اوپک شنیده شد (خریدار)
  • تحقق خواسته های ایران در اوپک (تجارت)
(بازدید 14,254 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx