روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 6 تیر ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

آرایش تازه نفتی

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم حسین آفریده  وبا عنوان «آرایش تازه نفتی» نوشت : امريكا از مدت‌ها قبل ظرفيت توليدي كشورش را در خصوص نفت شيل افزايش داده بود. اين امر به بهبود بنيه صادراتي خودش نيز انجاميد. به گونه‌اي كه با كمتر بودن قيمت نفت شيل، كشورهايي كه تا قبل از تحريم‌ها از ايران نفت وارد مي‌كردند را راضي به واردات نفت شيل كرد. در واقع نفوذ امريكا در بازار انرژي كشورهايي مانند هند و چين به واسطه افزايش توان توليدي و ظرفيت صادرات نفت شيل است. براي بررسي مناسبات نفتي و تجاري ميان كشورها در ابتدا بايد به اين نكته توجه داشت كه همه كشورها به دنبال تامين منافع خود هستند. چين و هند نيز از اين قاعده مستثني نيستند. با وجود تنش تجاري ميان چين و امريكا، اما آمار گمرك چين از افزايش 65 درصدي واردات نفت از امريكا حكايت دارد. اين نشان مي‌دهد كه چين نيز نيم نگاهي به امريكا دارد و سعي در تامين بخشي از نظرات اين كشور دارد. در واقع پكن مي‌داند براي كاهش شدت تنش تجاري بايد بخشي از مناسبات خود با جهان را به واسطه امريكا انجام دهد. امريكا براي چين بازار بزرگي است كه گذشتن از آن به معني از دست دادن سرمايه‌هاي زيادي است. از سوي ديگر، برخي معتقدند نفوذ امريكا به كشورهايي مانند چين و هند‌، به عنوان بزرگ‌ترين تقاضا‌كنندگان انرژي در جهان، قدري از قدرت اوپك را در بازار انرژي كاهش مي‌دهد. در اين خصوص لازم است توضيحاتي ارايه شود. هر كشور و كارتل نفتي يك ظرفيت توليدي دارد كه اوپك نيز از آن مستثني نيست. وقتي اين ظرفيت توليد قابل ملاحظه باشد و نياز بازار فقط از اين طريق تامين شود، مي‌توان اذعان داشت كه اوپك نيز قدرتمند خواهد بود. ولي اگر ظرفيت‌هاي توليد ديگري ايجاد شده باشد، مسلما اوپك فرصت خودش را از دست مي‌دهد. بايد به اين نكته توجه كرد كه دو كشور ايران و ونزوئلا به دليل مسائل تحريم نمي‌توانند آن‌طور كه قبلا در بازار نفت به ايفاي نقش مي‌پرداختند…سهم حقيقي‌شان را بفروشند.

در ادامه این یادداشت آمده: از سوي ديگر آمريكا به واسطه تكنولوژي شيل توانسته جايگاهي را به عنوان توليدكننده بزرگ نفتي براي خود دست و پا كند. نه فقط در نفت بلكه در گاز و LNG هم به كشورهاي ديگر صادر مي‌كند. مادامي كه مازاد ظرفيت‌هاي كشورهاي با فناوري شيل مانند كانادا و امريكا افزايش يابد، نقش اوپك در مناسبات نفتي نيز مي‌تواند تغيير كند و به اندازه گذشته نباشد. البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه افزايش ظرفيت به خصوص براي نفت شيل اتفاق مي‌افتد و نمي‌توان انتظار داشت كه كشورهاي نفتخيز ديگر نيز به اين ظرفيت دست يابند. مي‌توان ادعا كرد كه به دليل پايين آمدن هزينه استفاده از تكنولوژي شيل، البته نه به اندازه استفاده از نفت خام، توليد نفت از شيل مقرون به صرفه خواهد شد.

خرید رسمی نفت ایران توسط چین

تعادل در گزارشی با موضوع خرید رسمی نفت ایران توسط چین نوشت: 30 روز پس از آنکه کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد با قصد صفر کردن صادرات نفت خام ایران، معافیت‌های قابل توجه به خریداران نفت از ایران را تمدید نخواهد کرد، یک نفتکش سایز متوسط به اسم سالینا، جزیره خارک را با یک محموله یک میلیون بشکه‌ای از نفت خام ایران ترک می‌کند. این نفتکش مسیری طولانی را طی می‌کند و 27 روز بعد به مجتمعی پالایشی در نزدیکی بندر جینجوی چین می‌رسد تا اولین شکننده رسمی بیانیه کاخ سفید و تحریم امریکا محسوب شود. ایران طبق شنیده‌ها در مدت اخیر به صادرات نفت خام خود ادامه داده است اما اهمیت این محموله در این است که نخستین محموله صادراتی به حساب می‌آید که به صورت «رسمی» تایید شده است.

در ادامه این گزارش آمده: خبر صادر شدن «رسمی» اولین محموله نفت خام ایران با فاصله کمی بعد از آن منتشر می‌شود که ایالات متحده اعلام کرد تحریم‌هایی جدید را علیه سران ایران از جمله مقام معظم رهبری وضع کرده است. امریکایی‌ها از تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم صحبت کرده‌اند. اقداماتی که ایران از طریق سخنگوی وزارت امور خارجه خود به آنها واکنش نشان داده و آن را «پایان دیپلماسی» توصیف کرده است.مایک پمپئو اوایل اردیبهشت ماه و بعد از انتشار بیانیه کاخ سفید در مورد پایان استثناهای قابل توجه، گفته بود که کشورها و کمپانی‌ها باید بدانند که واردات نفت خام از ایران از این روز «اشتباهی گران‌قیمت» خواهد بود.دیروز همزمان با انتشار خبر صادرات رسمی نفت خام از ایران به چین، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه نشست هیات دولت گفته است که جمهوری اسلامی قله مقاومت تحریمی را پشت سرگذاشته و باوجود ادعای امریکا مبنی بر صفر شدن فروش نفت، روند صادرات نفت در حال افزایش است.

  • پتروشیمی در انحصار ایران (اقتصاد سرآمد)
  • تحویل محموله یک میلیون بشکه ای نفت ایران به چین (تجارت)
(بازدید 14,241 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx