روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 2 تیر ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

جایگاه نفت در رابطه ایران و روسیه

بررسی شانس تحریم پتروشیمی از دریچه قیمت

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «بررسی شانس تحریم پتروشیمی از دریچه قیمت» نوشت: به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از این وب‌سایت معتبر، ایرانبرای این منظور از ابزارهای رقابتی بیشتری در بین کشورهای منطقه کمک خواهد گرفت و به این ترتیب تلاش خواهد کرد از این سلاح علیه تحریم‌های نفت استفاده کند. بر همین اساس استفاده از تخفیف‌های قیمتی یکی از راهکارهایی است که ایران می‌تواند با اتخاذ آن از افت صادرات این محصولات در میان مدت جلوگیری کند. بنا بر این گزارش تهران در ماه نوامبر از این سیاست استفاده کرده است.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: اطلاعات مربوط به ردیابی کشتی‌ها نیز این موضوع را نشان می‌دهد که ایران سیاست جایگزینی محصولات پتروشیمی را به‌جای نفت در دستور کار خود قرار داده است. این گزارش تلاش کرده رشد تولید و صادرات محصولات پتروشیمی را نشانه موفقیت ترامپ در تحریم نفت ایران قلمداد کند، اما واقعیت آن است که این موضوع از ظرفیت‌های اقتصاد ایران برای عبور از تحریم نفت و همچنین توانایی مدیریت درآمدهای ارزی در این شرایط دارد.این گزارش حکایت از آن دارد که ایران در صادرات اوره، آمونیاک و متانول دست بازتری دارد و نقش مهمی در تنظیم بازار این محصولات در آسیا بر عهده ایران است. با این حال به‌نظر می‌رسد ترامپ در تلاش است تا از صادرات این محصولات نیز جلوگیری کند. ایران در یک سال گذشته ۱۱ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر کرده است. که این رقم بین ۲۵ تا ۳۵درصد از درآمدهای نفت کشور را شامل می‌شود. با این حال مقامات ایران می‌گویند به‌زودی این نسبت را حتی با تحریم نیز خواهند شکست. برخی کارشناسان معتقدند کار به آن سختی که به نظر می‌رسید نیست زیرا اولا ترامپ بیشتر به تهدید فعالیت‌های این صنعت پرداخته و ثانیا خود واشنگتن می‌داند که تحریم صنعت پتروشیمی چه اثراتی در بازارها و صنایع به همراه خواهد داشت.بنابراین پیش‌بینی توقف صادرات محصولات پتروشیمی تصور درستی نیست و اغراق‌آمیز است.

آمریکا صفر کردن صادرات نفت ایران را تقریبا غیر ممکن می‌بیند

تعادل در گزارشی با موضوع جایگاه نفت در رابطه ایران و روسیه نوشت: بعد از آنکه اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه در مورد آمادگی این کشور برای کمک به ایران برای صادرات نفت منتشر شد، تحلیل‌های نسبتا متفاوتی نیز در این خصوص انتشار یافت. یک مورد در اویل پرایس دیده می‌شود که تسنیم آن را ترجمه کرده است. این تحلیل تلاش می‌کند ارتباطی میان این اظهارنظرها با صادرات نفت ایران به اروپا و صادرات گاز روسیه به این قاره پیدا کند؛ «اگر کمک روسیه موفقیت آمیز باشد، ایران می‌تواند مقدار قابل توجهی از نفت را به اروپا صادر کند، روسیه می‌تواند گاز بیشتری به اتحادیه اروپا بفرستد و اروپا می‌تواند هر دوی این نفت و گاز ارزان قیمت را بخرد. از طرف دیگر، امریکا صفر کردن صادرات نفت ایران را تقریبا غیر ممکن می‌بیند.»وزارت خزانه‌داری امریکا نوامبر 2018 همزمان با خروج این کشور از برجام، در گزارشی مدعی شد شبکه‌ای نفتی میان روسیه، ایران و سوریه وجود دارد و در راستای آن چند شرکت از جمله شرکت «پروم سریو ایمپورت» از شرکت‌های تابعه وزارت انرژی روسیه، را مورد تحریم قرار داد.قبلا دسامبرسال 2018 خبرگزاری روسی اسپوتنیک در واکنش به انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه روسیه قرار است نفت ایران را پالایش کرده و صادر کند تا ایران نفت خامش را بفروشد، با یک تحلیلگر گفت‌وگو کرد. شعیب بهمن، کارشناس مسائل سیاسی، متخصص روابط ایران و روسیه به اسپوتنیک گفت: «بحث فروش نفت ایران از طریق روسیه موضوع جدیدی نیست. در واقع در دوره پیشین تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده بود به دلیل مسائل هسته‌ای، مساله تهاتر نفتی ایران با روسیه مطرح شد و قرار بود که ایران روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خود را از طریق روسیه به فروش برساند. بنابراین موضوع شرایط فعلی، خیلی جدید نیست»

(بازدید 14,398 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx