روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ اول تیر ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

 اقدام بهنگام وزارت نفت در کشف و افشای ارزهای راکد  

روزنامه ایران در گزارشی که به موضوع  کشف و افشای ارزهای راکد در یکی از شرکت‌های لایه دو پیمانکاری اختصاص یافته بود، نوشت: زنگنه، اکنون در برابر خواسته‌های آنها ایستاده است. او در آخرین گفت‌و‌گوی  خود با رسانه‌ها گفته است که حتی تا پای جان می‌ایستد. براساس همین رویکرد، وزارت نفت اقدام به کشف فساد یکی از مدیران مالی در شرکت‌های پیمانکاری زیرمجموعه نفت کرده و ابعاد فعالیت این اقدام  را به دستگاه‌های امنیتی گزارش کرده‌ است.

در ادامه این گزارش آمده : وزارت نفت در این اطلاعیه افشا کرده است: «با بررسی صورت‌های مالی یکی از شرکت‌های فرعی لایه ۲ پیمانکاری وزارت نفت از سوی مجمع عمومی عادی سالانه آن شرکت، مشخص شد مبالغ قابل توجهی ارز بالغ بر یک سال به‌صورت راکد در حساب یکی از صرافی‌های طرف حساب باقی مانده که با اعلام موضوع از ناحیه شرکت پیمانکار اصلی و طرح در مرجع قضایی و اقدام بموقع آقای «تورک»، معاون دادستانی عمومی و انقلاب تهران و سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم پولی بانکی به واسطه صدور دستورات لازم و تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات، اقدامات مترتب قضایی به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی معمول شد.»

ایران در ادامه نوشت: این خبر در شرایطی از سوی خود شرکت پیمانکار نفت به دستگاه قضا اعلام و پیگیری شده است که رسانه‌های منتقد دولت طی دو سه روزگذشته با انتشار اخبار اشتباه از بازداشت مدیر مالی وزارت نفت خبرداده و دائماً آن را تکرار می‌کردند.بازداشت مدیرمالی وزارت نفت در حالی رسانه‌ای شد که در ساختار اداری وزارت نفت عنوان «مدیر مالی» وجود ندارد.بعد از آنکه مشخص شد که فرد خاطی مدیر مالی وزارت نفت نبوده و یکی از مدیران شرکت‌های زیرمجموعه یک شرکت پیمانکاری نفت بوده است، به هیچ‌وجه به خطایشان در اطلاع‌رسانی در راستای اخلاق رسانه‌ها اعتراف نکرده و همچنان با هدف حمله به وزیر نفت و تضعیف اعتماد عمومی به وزارتخانه، آنچنان به خبررسانی‌شان ادامه داده‌اند که انگار فعالیت صادرات نفتی کشور در مظان اتهام هستند.

پرش نفت سقوط پهپاد

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «پرش نفت سقوط پهپاد» نوشت: همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا در آب‌های نزدیک به تنگه هرمز در پنج‌شنبه گذشته قیمت دو نفت شاخص بازار بیشترین رشد روزانه را از ابتدای سال‌جاری میلادی به ثبت رساندند. بامداد این روز یک فروند پهپاد آمریکایی پس از نقض حریم هوایی ایران، توسط نیروی هوافضای سپاه‌پاسداران مورد اصابت قرار گرفت. با انهدام این پهپاد به‌عنوان نشانه‌ای از بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه، شاخص نفت خام برنت ۳/ ۴ درصد و شاخص نفت خام آمریکا نیز ۳/ ۵ رشد روزانه را به ثبت رساندند. رشد قیمت طلای سیاه در معاملات روز گذشته و تحت‌تاثیر افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک ادامه داشت. انفجار این پهپاد پس از حمله به دو نفتکش در آب‌های دریای عمان (که منشأ آنها مشخص نشده)، دومین تنش جدی طی یک هفته گذشته در نزدیکی تنگه هرمز بوده است. روزانه حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت خام از مسیر تنگه هرمز راهی بازارهای جهانی می‌شود. کارشناسان انتظار دارند با جدی شدن تنش‌های ژئوپلیتیک در اطراف این شاهراه نفتی، قیمت‌ها به راحتی به محدوده ۱۰۰ دلار بر بشکه صعود کنند. معامله‌گران بازار آتی نفت خام حدود یک ماه پیش از این، زیر سایه تحریم نفتی آمریکا علیه ایران و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک منطقه با محوریت ایران و آمریکا، شرط‌بندی بر سر نفت ۱۰۰ دلاری را در معاملات آغاز کرده بودند.

اختلال‌های شدید در ترانزیت نفت خام

روزنامه تعادل هم در گزارشی با همین موضوع نوشت:  به گزارش رویترز، شرکت مشاوره «اف‌جی‌ای انرژی» در یادداشتی اعلام کرد که «بدون شک اختلال‌های شدید در ترانزیت نفت خام این مسیر آسیب‌پذیر (خلیج فارس) موضوعی بسیار جدی است.»تنش در خلیج فارس تأثیر مستقیم بر رشد قیمت نفت دارد، زیرا بیش از 20 درصد نفت خام تولیدی در جهان در خاورمیانه استخراج می‌شود و هرگونه تهدید خطوط آزاد کشتیرانی نفت در تنگه هرمز می‌تواند عرضه نفت خام را کاهش دهد.موسسه «جفریز» پس از آنکه بانک‌های مرکزی اروپایی و ایالات متحده در این هفته نشانه‌هایی از امکان کاهش نرخ‌ها صادر کردند، اعلام کرد که چشم‌انداز طرف تقاضا بهبود یافته است. زمانی که دلار در موضع ضعیف‌تر قرار می‌گیرد، تمایل دارد که از قیمت نفت پشتیبانی کند، زیرا نفت خام معمولأ با دلار معامله می‌شود.

(بازدید 14,302 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx