روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲9 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

فشارهای زنجیره‌ای بر زنگنه 

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «فشارهای زنجیره‌ای علیه زنگنه» نوشت: اینکه برخی درصددند به جامعه القا کنند که دولت روحانی احتمالا به پایان نخواهد رسید گویا بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی است. چرا که اگر اتفاقات چند وقت اخیر در هجمه یه دولت را مانند تکه‌های پازل کنار هم قرار دهیم می‌توان به این نتیجه رسید که جریانی تمام تلاش خود را برای زمینگیر کردن دولت انجام می‌دهد. پس از چندی که ظریف وزیر امور خارجه در تیرس دلواپسان بود، حال چندی است که زنگنه وزیر نفت هدف آتش توپخانه دلواپسان قرار دارد و هر روز اظهاراتی مبنی بر عدم کارایی، انفعال، اختلاف با رئیس‌جمهور و در نهایت استیضاخ وی به گوش می‌رسد. لذا پرواضح است که جریانی خارج از مجلس در تلاش است که نمایندگان را به سمت و سوی استیضاح وزیر نفت سوق دهد. این در حالی است که زنگنه یکی از موفق‌ترین وزرای دولت روحانی بوده و هست. گرچه این تخریب و اتهامات ادامه خواهد داشت، اما وزیر نفت در ارتباط با حواشی مربوط به برکناری‌اش می‌گوید: «متأسفانه با آقای روحانی هیچ مشکل و چالشی در این ۶ سال نداشتیم. من عقب نشینی نمی‌کنم».

آرمان در ادامه می نویسد: دلواپسان مجلس حتی در این شرایط حساس و خطیر که کشور در جنگ اقتصادی بسر می‌برد نیز درصدد تأمین منافع خود هستند و به جای کمک به دولت برای خروج کشور از این وضعیت به تخریب کابینه و وزرایش می‌پردازند. در همین راستا چندی است که فشارهای عجیبی از سوی برخی جریانات در مجلس به بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت وارد می‌آید و آنها با این توجیه که کاری برای فروش نفت انجام نمی‌دهد و تعلل در حوزه دور زدن تحریم‌ها به زیان کشور تمام شده، طرح استیضاح وزیر نفت را تدوین کردند و اصرار دارند تا اعلام وصول شود. این در حالی است که مسائل به همین جا ختم نشده و تحرکات دلواپسانه این جریانات تا جایی ادامه داشته که متوسل به شایعه‌سازی و ایراد اتهامات واهی علیه زنگنه شده‌اند. چندی پیش بود که یکی از نمایندگان اتهاماتی را از قبیل وجود دستگاه‌های کارتخوان در دفتر وزیر، پتروشیمی‌ها و فاز 11 پارس جنوبی به وزیر نفت وارد کرده بود که به تکذیب و شکایت زنگنه از این نماینده به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان منجر شد. جالب اینکه اینها در گام بعدی پروژه ایجاد اختلاف میان رئیس‌جمهور و وزیر نفت را مطرح کردند که روحانی از عملکرد زنگنه راضی نبوده و درصدد تغییر وی است. ادعایی که کذب بودن آن حتی نیازی به تکذیبیه نیز ندارد؛ چرا که زنگنه یکی از مردان موثر روحانی در کابینه است. لذا به‌نظر می‌رسد جریانی مشکوک از خارج از مجلس به دنبال تحریک و فشار به جمعی از نمایندگان برای استیضاح زنگنه است. جریانی که حتی بابک زنجانی را از زندان علم می‌کنند تا وزیر مستقر را تهدید به تغییر جاهایشان کند. اینکه صحبت از منفعل بودن زنگنه به میان می‌آید نیز صرفا بدین خاطر است که وزیر نفت مثل دولت سابق در شرایط تحریم فضا را برای بابک زنجانی‌ها جهت دور زدن تحریم باز نکرده که جریانی در این بین به کاسبی تحریم بپردازند.

فشار کندی رشدداقتصادی بر قیمت‌های نفت

روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان «فشار کندی رشدداقتصادی بر قیمت‌های نفت» نوشت: قیمت نفت در پی نشانه‌های بیشتر از آسیب‌ دیدن رشد اقتصاد جهانی براثر تنش‌های تجاری میان امریکا و چین، روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد، اما به دلیل تداوم تنش‌ها در منطقه خاورمیانه افت قیمت‌ها ناچیز بود.بهای معاملات آتی شاخص جهانی نفت، برنت با ۱۶ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش، به ۶0 دلار و 78 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی ۱.۷ درصد سقوط کرده بود. بهای معاملات آتی شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز ۱۲ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۵۱ دلار و 92 سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت امریکا روز دوشنبه ۱.۱ درصد کاهش داشته است.بانک فدرال رزرو نیویورک روز دوشنبه اعلام کرده بود که شاخص رشد تجاری در ایالت نیویورک در ماه جاری افت کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده و به پایین‌ترین حد در بیش از دو سال و نیم گذشته رسیده است. این امر انقباض یک‌باره فعالیت منطقه‌ای را نشان می‌دهد. اعتماد تجاری امریکا از تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و پکن و نشانه‌های ضعیف شدن بازار اشتغال آسیب دیده است.قیمت نفت از زمان اوج قیمت‌های سال 2019 حدود 20 درصد افت کرده است و بخشی از این کاهش قیمت به دلیل نگرانی‌ها پیرامون جنگ تجاری ایالات متحده امریکا و چین و اطلاعات اقتصادی ناامیدکننده است.به گفته استفن اینس، از شرکای شرکت وانگارد مارکتس، بازار نفت در یک روند نزولی قرار گرفته و به آمار اقتصادی قوی نیاز دارد که از این وضعیت خارج شود.

  • مشتریان قلابی در وزارت نفت (اخبار صنعت)
  • سناریوی حمله به شیخ‌الوزرا چرا کلید خورد؟ (اقتصاد ملی)
  • حمله به نفتکش ها و افزایش یک دلاری قیمت نفت! (جهان اقتصاد)
  • راهکار بی‌نیازی ایران از پول نفت (صبح اقتصاد)
  • خریداران قلابی نفت (مواجهه اقتصادی)
(بازدید 14,297 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx