روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲8 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

بیمه نفتکش‌ها چگونه بالا رفت؟ 

روزنامه کیهان به موضوع تبعات بیمه‌ای حمله به نفت‌کش‌ها پرداخت و در این باره نوشت: حمله به شش نفتکش در آب‌های اطراف تنگه هرمز طی یک بازه زمانی یک ماهه، اتفاقی نیست که آثار آن به راحتی برای بازارهای مرتبط با بازار نفت قابل هضم باشد. واکنش به اتفاقاتی این‌چنینی که می‌تواند وضعیت عادی یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های دنیا را تحت تاثیر قرار دهد، معمولا خود را به شکل «افزایش هزینه» نشان می‌دهد. «هزینه بیمه» و «نرخ اجاره» نفتکش‌ها دو حوزه‌ای هستند که طی روزهای گذشته و بعد از حمله به دو نفتکش‌ در آب‌های عمان، وارد فاز افزایشی شده‌اند.بر‌اساس گزارش‌های موجود،‌ صاحبان تانکرهای نفتی بعد از حملات اخیر به دو نفتکش، برای بارگیری از بزرگ‌ترین‌ منطقه صادارتی نفت خام دنیا، با نوسانات جدی در هزینه‌های بیمه‌ای مواجهند. در واقع افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه خلیج‌فارس باعث شده است صاحبان نفتکش‌ها هر بار برای ورود به خلیج فارس با هزینه‌های بیمه‌ای بیشتری مواجه باشند. بلومبرگ آخرین رقمی را که سوپرتانکرها به‌عنوان حق بیمه ریسکجنگ برای ورود به آب‌های منطقه پرداخت کرده‌اند، ۱۸۵ هزار دلار برای سوپرتانکرها عنوان می‌کند. به گفته فعالان این بازار، بعد از حملات اخیر هزینه یاد‌شده برای این نفتکش‌ها ۵۰ هزار دلارافزایش پیدا کرده است.تنش‌های اخیر در خلیج فارس هزینه‌های بیشتری نیز برای فعالان حوزه نفت به همراه داشته است. توقف فعالیت‌‌ کاری در حالی می‌تواند بزرگ‌ترین‌ هزینه برای یک شرکت یا صاحب نفتکش باشد که این اتفاق در حال رخ دادن است. در حال حاضر روند اجاره نفتکش‌ها برای ورود به منطقه خاورمیانه از سوی برخی افراد و شرکت‌هایی که مشغول به انجام این کار بوده‌اند، متوقف شده‌ است. 

هزینه بیمه جنگ

دنیای اقتصاد نوشت: برای مثال، شرکتی که نفتکش نروژی فرونت آلتر را بیمه کرده بود، هزینه بیمه جنگ را افزایش خواهد داد. به گزارش بلومبرگ، شرکت DNK کشتی یاد شده را به‌طور کامل تحت پوشش بیمه قرار داده بوده است. کشتی‌هایی با ابعاد فرونت آلتر، بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار ارزش دارند و شرکت‌های بیمه تعهد دارند تحتپوشش بیمه جنگ و هرگونه خسارتی را که از اقدامات تروریستی یا جنگی به کشتی وارد می‌شود، پرداخت کنند. 

طلوع و غروب روز دوشنبه نفت

روزنامه تعادل نیز  در گزارشی با عنوان طلوع و غروب روز دوشنبه نفت نوشت: قیمت نفت صبح روز دوشنبه پس از وقوع حمله به دو نفتکش در دریای عمان که تنش‌ها در خاورمیانه را تشدید کرد و نگرانی‌ها نسبت به احتمال مختل شدن عرضه را بالا برد، افزایش یافت، اما در ادامه روز با کاهش 0.52 درصدی روبرو شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت 3: 33 دیروز 32 سنت یا ۰.52 درصد به نسبت آخرین معاملات روز کاری قبل از آن (جمعه) کاهش یافت و با ۶1 دلار و 69 سنت معامله شد. نفت برنت روز جمعه ۱.۱ درصد افزایش قیمت داشت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز با 33 سنت یا ۰.63 درصد افت، به ۵۲ دلار و 18 سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت امریکا در آخرین معاملات روز جمعه ۰.۴ درصد افزایش قیمت داشت.قیمت‌های نفت روز پنج‌شنبه پس از انتشار خبر حمله به دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز حداکثر ۴.۵ درصد افزایش پیدا کرده بودند. برای دومین بار در یک ماه گذشته است که نفتکش‌ها در مهم‌ترین منطقه جهان برای تأمین نفت، هدف حمله قرار می‌گیرند. به گفته بنجامین لو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه مایه نگرانی مانده و معامله‌گران از این واهمه دارند که روند عرضه نفت براثر تشدید تنش‌ها و وقوع درگیری‌های احتمالی مختل شود. عامل دیگری که از افزایش قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی بود که در سفر خود به ژاپن اظهار کرد: اوپک احتمالاً در نخستین هفته ژوئیه دیدار خواهد کرد و ابراز امیدواری کرده بود که این گروه در خصوص تمدید محدودیت عرضه نفت به توافق دست پیدا کند. فالح در حاشیه دیدار وزیران انرژی و محیط زیست گروه ۲۰ در ژاپن به خبرنگاران گفت: ما امیدوار هستیم برای تمدید توافق‌مان در دیدار وین به تفاهم دست پیدا کنیم.اوپک به همراه روسیه و ۹ تولید‌کننده دیگر غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، توافق کرده‌اند میزان تولیدشان را از اول ژانویه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. مدت این پیمان در آخر ژوئن به پایان می‌رسد و این گروه برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید خود دیدار خواهد کرد.بر اساس گزارش رویترز، همچنین آمار شرکت بی‌کر هیوز نشان داد: شرکت‌های انرژی امریکایی هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری نفت فعال را برای دومین هفته متوالی کاهش داده‌اند که احتمالاً به کندی رشد تولید آنها در ماه‌های آینده به دلیل افت قیمت‌های نفت اشاره دارد.

  • واکنش صریح سردار باقری به حادثه اخیر نفتکش‌ها در دریای عمان (اسکناس)
  • معمای حمله به نفتکش ها زیر ذره بین بررسی (مناقصه مزایده)
  • تاثیر ماندگار حملات به نفتکش ها روی قیمت نفت (صبح اقتصاد)
(بازدید 14,320 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx