روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲7 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

 پیش‌بینی بازار جهانی نفت  

 دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان آخرین پیش‌بینی از بازار نفت نوشت:  با وجود هشدار موسسات و سازمان‌های بین‌المللی درخصوص بازگشت مازاد عرضه به دلیل ضعف سمت تقاضا، اما بانک‌ها و موسسات سرمایه‎‌گذاری جهانی برآورد خود از قیمت نفت در سال‌جاری را تغییر ندادند. آخرین نظرسنجی وال‌‌استریت ژورنال از بزرگ‌ترین‌ بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان نشان از بی‌توجهی آنها به افت‌های اخیر قیمت نفت دارد. این بانک‌ها بر این باورند که در نهایت در نیمه دوم سال‌جاری قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار خواهند گرفت. وال‌استریت ژورنال هر ماه نظر تعدادی بانک سرمایه‌گذاری بین‌المللی درخصوص آینده بازار نفت و متوسط قیمت‌ها را جویا می‌شود.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: در نظرسنجی ماه جاری که از ۱۰ بانک سرمایه‎گذاری به‌عمل آمده، متوسط سالانه قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۳/ ۶۹ دلار بر بشکه پیش‌بینی شده که از پیش‌بینی ماه پیش از آن تنها حدود ۲۰ سنت کمتر است. آنها همچنین متوسط قیمت نفت‌خام آمریکا در سال جاری میلادی را ۱۴/ ۶۱ دلار بر بشکه پیش‌بینی کردند که تنها ۶/ ۰ درصد از پیش‌بینی قبلی آنها کمتر است. این در حالی است که قیمت نفت در طول ماه مه افت قابل‌توجهی را تجربه کرده و قیمت‌ها در زمان نظر‌سنجی ماه جاری حدود ۱۰ دلار کمتر از نظرسنجی ماه قبل است. قیمت نفت برنت و نفت‌خام آمریکا در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۶۹ و ۶۲ دلار بر بشکه برآورد شده است کهرشد اندکی را نشان می‌دهد.مهم‌ترین‌ عامل افت قیمت‌ها در هفته‌های اخیر نگرانی از جنگتجاری بین چین و آمریکا و اثرگذاری آن بر ضعف اقتصاد جهانی بوده است. با وجود اینکه از ابتدای سال مذاکرات فشرده‌ای برای حل اختلافات تجاری بین پکن و واشنگتن در جریان بود و دو طرف بارها از مساعد بودن روند مذاکرات خبر داده بودند، اما در ماه مه ترامپ به شکل غافلگیر‌کننده‌ای در توییتر از بازگرداندنتعرفه واردات کالاهای چینی در سطوح پیش از مذاکرات خبر داد؛ این موضوع به اوج‌گیری جنگ تجاری منجر شد و افت قیمت نفت را در کنار دیگر بازارهای جهانی به دنبال داشت چراکه این نگرانی وجود دارد که جنگ تجاری به تضعیف رشد اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای نفت منجر شود. این نگرانی مختص به معامله‌گران نبوده و از سوی برخی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی نیز در هفته گذشته مطرح شده است. به‌طور مثال آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود که روز جمعه منتشر شد، رشد تقاضا برای نفت در سال‌جاری را ۱۰۰ هزار بشکه کاهش داد و به ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز رساند. اوپک نیز با ۷۰ هزار بشکه در روز برآورد خود از رشد تقاضا در سال‌جاری را به ۱۴/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار

روزنامه تعادل هم در ادامه نوشت: پس از آنکه بازار جهانی نفت به دنبال تصمیمات امریکا تحت تاثیر قرار گرفت، بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار را نیز پیش‌بینی کردند اما وزیر نفت کشورمان بر این باور است که امریکا با تکیه بر جریان امپراتوری رسانه‌ای صهیونیستی سعی دارد نگذارد قیمت نفت افزایش یابد.در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تحریم‌های امریکا علیه ایران و همچنین اختلالات موقتی ناشی از جنگ در لیبی و پیشروی نیروهای داعش در شمال عراق، کمک کرد قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه بماند. عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک که دارای ظرفیت مازاد تولید هستند، در واکنش به کندی عمل کرده و اصرار داشتند که عرضه کافی در بازار وجود دارد و قیمت‌ها خیلی بالا نیست. در این بین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی افزایش قیمت نفت حساب باز کرده و قراردادهای خریدشان را در اواخر ژوئن ۲۰۱۴ به ۶۲۶ میلیون بشکه در مقایسه با ۳۶۷ میلیون بشکه در شش ماه پیش از آن رساندن و باعث شدند رشد قیمت‌ها شتاب بگیرد و مشکلات تولید و قیمت‌های بالا، زمینه نهایی را برای رونق حفاری نفت شیل امریکا فراهم کرد و باعث جهش تولید این صنعت و همزمان رشد مصرف آسیب دید.

تعادل در ادامه نوشت: طبق اعلام آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا اختلالات غیرمنتظره بدین‌سان تغییرات اساسی در تعادل بازار را پنهان کردند بنابراین زمانی که این مشکلات برطرف شدند، قیمت‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ سقوط کردند. اکنون هم بازار با تحریم‌های امریکا و جنگ در لیبی و همچنین مشکلات کوچک‌تر دیگری مواجه است. قیمت‌های نسبتاً پایین نفت در سال ۲۰۱۸ دولت امریکا را تشویق کرد تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ونزوئلا و ایران وضع کند اما بازار در اواخر سال ۲۰۱۸ بسیار سریع‌تر از آنچه به نظر می‌رسید، محدودیت عرضه پیدا کرد.اختلالات غیرمنتظره کاهش تولیدی که توسط عربستان سعودی و متحدانش در گروه اوپک پلاس برنامه‌ریزی شده بود را موثرتر کرد و دورنمای بازار را از اشباع عرضه به کمبود عرضه تغییر داد.

(بازدید 14,231 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx