روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲5 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

تحلیل تاثیر قیمتی حمله به نفت‌کش‌ها  

آمریکا و متحدان، متهمان ردیف اول هستند

روزنامه کیهان در گزارشی که به پشت‌پرده حمله به نفت‌کش‌ها اختصاص یافته بود نوشت: «در حالی که تلاش‌های زیادی برای متهم کردن ایران در ماجرای انفجار 2 نفتکش صورت می‌گیرد، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، به آمریکا هشدار داد و تصریح کرد، با توجه به در اختیار نداشتن اطلاعات کافی درباره این حادثه، هنوز زود است که بتوان درباره این حادثه قضاوت کرد. آمریکا و متحدان، متهمان ردیف اول هستند. «کمران گسناف» کارشناس منطقه، به فارس گفت: «عاملان حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، سرویس‌های امنیتی اسرائیل، عربستان و آمریکا هستند.» «ابراهیم فریحات» استادفلسطینی‌الاصل دانشگاه «جرج تاون» آمریکا نیز معتقد است رژیم صهیونیستی عامل این حمله بوده است. برخی از کارشناسان مانند «حزام الحزام» استاد دانشگاه و کارشناس عربستانی مقیم لندن نیز تأکید دارند که امارات همچنان امنیت منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است. «حزام الحزام» استاد دانشگاه و کارشناس عربستانی مقیم لندن به شبکه الجزیره گفته امارات با حمله به نفتکش‌ها علیه ایران توطئه می‌کند و قصد دارد ایران و آمریکا را به درگیری بکشانند.» 

تحلیل قیمتی انفجار نفت‌کش‌ها

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «تحلیل قیمتی انفجار نفت‌کش‌ها» نوشت: انفجار دو نفتکش در دریای عمان و در نزدیکی تنگه هرمز نگرانی‌ها از امنیت عرضه را افزایش داده است. با این حال این خبر تنها اثری مقطعی بر قیمت‌ها داشت؛ در واقع در ساعات اولیه انتشار این خبر بازار با شوک مواجه شد و قیمت‌ها به سرعت رو به افزایش گذاشت. اما اوج رشد قیمت نفت تنها ۵/ ۴ درصد برای نفت برنت (نفت شاخصی که بیشتر از نفت‌خام آمریکا تحت تاثیر وقایع خاورمیانه قرار می‌گیرد) شد. تا پایان این روز اثر تنش‌ها در خاورمیانه محدودتر شد و در نهایت تا پایان روز پنج‌شنبه برنت رشد حدود ۲ درصدی را به ثبت رساند.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت:اما علاوه بر اینکه اندازه اثر این اتفاق بر قیمت‌ها محدود بود، از بعد زمانی نیز تاثیر محدودی از خود به جا گذاشت. چراکه روز گذشته با وجود اینکه تحلیل‌ها در این مورد ادامه داشت، اما بازار نفت در مسیر کاهشی قرار گرفت. نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) با ۲۰ سنت کاهش حدود ۵۲ دلار معامله شد. نفت برنت نیز با تغییرات بسیار محدود و نزدیک به قیمت‌های روز پنج‌شنبه یعنی ۴/ ۶۱ دلار بر بشکه به فروش رسید. افت قیمت‌ها در روز گذشته به دنبال انتشار گزارش‌هایی از کاهش پیش‌بینی رشد تقاضا از سوی اوپکو آژانس بین‌المللی انرژی رخ داد. با این حال واکنش محدود بازار به حمله نفتکش‌ها برداشت‌های متفاوتی را به همراه داشته است. برخی کارشناسان بر این باورند که جهش تولیدات آمریکا بعد ازانقلاب شیل به کاهش اهمیت خاورمیانه برای بازار نفت منجر شده است، برخی دیگر نیز نوع محموله این دو تانکر را در واکنش محدود بازار نفت بی‌تاثیر نمی‌دانند و دسته دیگر از کارشناسان بر این باورند که با وجود همه تنش‌های منطقه، معامله‌گران به این باور رسیده‌اند که عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد. با این حال کارشناسان به معامله‌گران هشدار داده‌اند که ریسک‌های سمت عرضه را جدی بگیرند چراکه ممکن است با تشدید تنش‌ها شاهد جهش قیمت نفت باشیم.

آمار تولید نفت خام ایران

تعادل در گزارشی با عنوان نفت در ماه مه به روایت اوپک نوشت: براساس داده‌های منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام ایران در ماه می ‌افتی قابل توجه را ثبت کرد. این منابع تولید نفت خام ایران در این ماه را 2 میلیون و 370 هزار بشکه در روز اعلام کردند که کاهشی 227 هزار بشکه‌ای نسبت به تولید ماه آوریل نشان می‌دهد. چنین سطحی از افت در ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. نکته جالب توجه این است که عربستان نیز در این ماه نسبت به ماه قبل از آن 76 هزار بشکه نفت کمتری تولید کرد. با استناد به داده‌های منابع ثانویه، کل اوپک در این ماه روزانه 29 میلیون و 876 هزار بشکه نفت خام تولید کرد تا پس از مدت‌ها سطح تولیدی پایین‌تر از 30 میلیون بشکه در روز را تجربه کند. گفتنی است ایران در ماه می ‌به‌صورت رسمی آمار تولید نفت خام خود را اعلام نکرده است. رویترز در واکنش به گزارش اوپک نوشت که اذعان این گزارش به کاهش چشم‌انداز برای رشد تقاضا، نشانه‌ای از این است که محدودیت‌های خودخواسته کشورهای اوپک در کاهش عرضه فعلا ادامه پیدا می‌کند.

  • رنج حفاری (مشعل)
  • قیمت جهانی نفت کاهش یافت (صبح اقتصاد)
  • انفجارهای مشکوک نفتکش ها همزمان با یک دیدار تاریخی (مناقصه مزایده)
  • وابستگی به نفت دو سوم کاهش یافت (مواجهه اقتصادی)
  • آتش بازی حوالی تنگه هرمز (ثروت)
  • تنگه آب و آتش (جهان صنعت)
  • جنگ نفتکش ها (فرصت امروز)
  • آتش نفتکش ها بر اقتصاد جهان (اقتصاد برتر)
  • اهمیت امنیت در تنگه هرمز (اقتصاد سرآمد)
  • نشانه های ظهور تیم «بی» با نقشه جایگزین (اقتصاد ملی)
  • نظر آقای وزیر درباره جایگزینی نفت ایران (اخبار صنعت)
  • دوسوم وابستگی بودجه به نفت را تقلیل دادیم (ابرار اقتصادی)
(بازدید 14,359 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx