ظریف: مشکوک بودن برای توصیف آنچه که امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند

هم زمان با سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران

حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفتگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود.

مشکوک بودن برای توصیف آنچه که احتمالا امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند. مجمع گفتگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است.

جزییات انفجار نفتکش‌ در دریای عمان

  • بلومبرگ: یک نفتکش به نام Front Altair متعلق به نروژ در دریای عمان هدف اژدر قرار گرفته و آتش گرفته است. این نفتکش نفت خام را از ابوظبی امارات بارگیری کرده بود.
  • العالم: دو نفتکش در آب‌های عمان مورد حمله قرار گرفتند. به گفته العالم این دو نفتکش، نفت خام را از خلیج فارس صادر می‌کردند. هنوز درباره هویت نفتکش دوم خبری مخابره نشده است.
  • المنار: یک نفتکش نزدیک ساحل الفجیره هدف اژدر قرار گرفت.  این در حالی است که ساعاتی پیش دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند!
  • محل وقوع حادثه، 30 کیلومتری جنوب بندر جاسک (شرق استان هرمزگان) است. دود حادثه از ساحل جاسک دیده می شود.
  • نفتکش حامل متانول (ماده فوق‌العاده سریع‌الاحتراق) است به همین دلیل خاموش کردن آن به‌شدت خطرناک است.

محل وقوع حادثه در دریای عمان

  • رویترز گزارش داد همچنان آتش در این دو نفتکش شعله‌ور است، ولی خدمه‌های آن خارج شدند و در سلامت هستند.
  • نفتکش front Altair به گفته مقامات تایوانی 75 هزار تن «نفتا» حمل می‌کرده است. بار برای CPC تایوان بوده است و مقامات می‌گویند شیئی ناشناس به کشتی خورده و سبب انفجار شده است.

44 ملوان نفتکش‌های حادثه دیده در جاسک هستند

  • ایرنا : 44 ملوان دو فروند کشتی نفتکش خارجی که صبح امروز در دریای عمان دچار حادثه شدند با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته شدند و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند.
  • الجزیره: کشتی‌های ایرانی، خدمه دو نفتکش مورد حمله قرار گرفته را نجات دادند
  • جهش قیمت نفت در پی انفجار دو سوپر نفکش در دریای عمان 

احتمال دخالت واشنگتن در حادثه دریای عمان

آمریکا و استراتژی تغییر زمین بازی

رسانه های گروهی غربی تلاش نمودند آن‌را به موضوع میانجیگری ژاپن، میان ایران و آمریکا مرتبط نمایند و آبه نیز از آن به اقدامی برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه یاد کرد، خبرهای منتشره حاکی از انفجار دو سوپر تانکر حامل نفت خام در دریای عمان است.

این رخداد با توجه به تحولات سیاسی و دیپلماتیک در ۱۰ روز گذشته ازجهات مختلف قابل توجه است:

تاکید ایران بر تداوم راهبرد «مقاومت فعال» در قبال آمریکا بخش مهمی از سیاست دوگانه آمریکا که بر مبنای فشار – مذاکره طراحی شده است را با چالش جدی مواجه نموده و زمینه برای تداوم بهره‌گیری از آن به‌منظور وقت کشی و حفظ وضع موجود را بشدت محدود کرده است.

اگرچه هنوز برای قضاوت نهایی در مورد عوامل حمله به دو نفتکش غول پیکر در دریای عمان قدری زود است و باید بررسی‌های بیشتر و دقیقتری صورت بگیرد اما دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند انگشت اتهام را در این رخداد به سمت شَرّ مطلق در جهان یعنی ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش متمایل سازد.

تغییر زمین بازی برای توجیه اقدامات غیر قانونی مانند خروج از برجام و اعمال تحریم‌های فرا سرزمینی علیه ایران در کنار ایجاد زمینه جدید برای جبران ناکامی در پیگیری پرونده فجیره در شورای امنیت از سوی متحدان منطقه ای واشنگتن انگیزه های بسیار مهمی است که می تواند توجیه کننده اقداماتی از این دست باشد

المیادین: یک نفتکش در دریای عمان غرق شد

شبکه المیادین گزارش کرد یکی از دو نفتکش حادثه دیده در دریای عمان، به طور کامل غرق شده است.

  • کارشناس عربستانی: امارات عربی متحده با حمله به نفتکش‌ها علیه ایران توطئه می‌کند.

  • سازمان اطلاعات امارات با هدف برافروختن جنگ علیه ایران، نفتکش‌ها را در بندر الفجیره هدف قرار داده است.

  • امارات همچنان امنیت منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است و به همین دلیل پیش از حادثه اعلام حالت فوق‌العاده کرده بود.

  • دلیل این کار این است که رضایت آمریکا برای حمله نظامی به ایران و حمایت عمان و پاکستان را جلب کند.

  • ایران هر چه قدر در معرض تحریم‌های اقتصادی قرار گیرد؛ آن قدر ساده‌لوح نیست که  روند کشتیرانی را به این شیوه تهدید و تعطیل کند.

  • گمان می‌کنند که (جنگ) بازی کودکان است… ایران می‌تواند امارات را با یک ریتوئیت ساقط کند.

(بازدید 14,477 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx