روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲2 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

«تخفیفات مناسب» با مدیران جدید و باانگیزه، فرمول پیشنهادی کیهان برای فروش نفت 

دولت از اختیارات ویژه خود برای فروش نفت و مالیات استفاده نکرده است

 روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «دولت از اختیارات ویژه خود برای فروش نفت و مالیات استفاده نکرده است» نوشت: «یکی از عرصه‌هایی که در سال گذشته بسیار با مشکل مواجه شده است حوزه فروش نفت است. آمریکا تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران را به‌شدت افزایش داده است و مسئله فروش نفت برای کشور به یک چالش جدی مبدل شده است. در یک سال گذشته که روش سنتی فروش نفت نمی‌توانست کارایی داشته باشد، اختیارات کافی را در جلسه سران قوا به وزارت نفت برای فروش نفت از دو مسیر مذاکره مستقیم (یا همان اتاق تاریک) و عرضه نفت در بورس انرژی دادند. این اختیارات شامل تغییر روش در فروش و نیز اعمال تخفیفات مناسب با هدف ایجاد جذابیت برای مشتری به منظور خرید نفت است. در مجموع، اینکه در فروش نفت توفیقات چندانی حاصل نشده است و شاهد کاهش چشمگیر میزان آن در ماه‌های اخیر هستیم. کارشناسان اذعان دارند این موضوع بیشتر از آنکه به اختیارات دولت مربوط باشد، مرتبط با عملکرد مدیران نفتی دولت است و با جایگزینی مدیران فعلی با افراد فعال و پرانگیزه مشکل فروش نفت تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.» در خواست جایگزینی مدیران فعلی با افراد فعال و پرانگیزه به منظور فروش نفت با ” تخفیفات مناسب” در حالی از سوی کیهان طرح می‌شود که در چند وقت اخیر پیشنهاد جایگزینی بابک زنجانی با وزیر نفت از سوی برخی محافل جریان دلواپس طرح شده بود. 

کیهان در ادامه نوشت: «تصمیم مهم دیگری که دولت می‌تواند در عرصه نفتی بگیرد اجرای طرح پتروپالایشگاه‌ها است. این طرح هم اکنون در مجلس مطرح است. متاسفانه دولت روی خوش به این طرح نشان نداده و با اجبار با آن همراه می‌کند. این در حالی است که دولت این اختیارات را دارد که این طرح‌ها را مصوب کرده و با فعال کردن آن علاوه‌بر حرکت به سمت دور شدن از خام‌فروشی و قطع نیاز به صادرات نفت خام، حجم قابل توجهی از نقدینگی کشور را به خودجذب کند.» این پیشنهاد اما در حالی از سوی  روزنامه کیهان به‌عنوان یکی از راه‌های نارفته مطرح می‌شود که ساخت واحدهای پتروپالایش در کشور متضمن تامین مالی ارزی و ورود تکنولوژی به کشور است. شایان ذکر است، تکمیل و افتتاح فازهای مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس تنها پس از امضای برجام رفع ممنوعیت در واردات برخی قطعات فنی امکان‌پذیر شد. 

نقش نفت در سفر آقای نخست وزیر

تعادل در گزارشی با عنوان «نقش نفت در سفر آقای نخست وزیر» نوشت: بالغ بر 82 درصد نفت‌خام مورد نیاز ژاپن از خاورمیانه تامین می‌شود و عربستان نیز نقش اصلی را در تامین آن بر عهده دارد.یش از جدی شدن تحریم‌ها، ژاپن که اساسا به متنوع‌سازی مبادی تامین انرژی علاقه‌مند است طبق آمار eia روزانه 313 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کرد، این رقم در نوامبر 2018 و بعد از خروج امریکا از برجام طبق داده‌های بلومبرگ به روزانه 107 هزار بشکه رسید. در 2011 ایران بیش از 9 درصد نفت خام مورد نیاز ژاپن را تامین می‌کرد. برای اینکه بدانید ماجرا در طول تاریخ چه تغییری کرده است در سال 1967 ایران 40 درصد نفت خام ژاپن را تامین می‌کرد.اداره اطلاعات انرژی امریکا می‌نویسد که کمبود ذخایر هیدروکربوری، کمپانی‌های انرژی ژاپنی را به این سمت برد که در پروژه‌های بالادستی نفت و گاز در کشورهای مختلف مشارکت کنند و در بخش‌های مختلفی از جمله مهندسی، ساخت، فایننس و مدیریت پروژه‌ی آنها شرکت بجویند. چیزی که رابطه ایران و ژاپن در حوزه انرژی نیز تا حدود زیادی از آن متاثر بوده است. 

تعادل در ادامه نوشت: «همکاری» ژاپن و ایران فراتر از صرف خرید و فروش نفت در «پتروشیمی» شروع شد؛ جایی که ایران پیشنهاد احداث یک واحد پتروشیمی در بندر امام خمینی ( بندر شاهپور آن زمان) را با طرف ژاپنی مطرح کرد. قبل از این ماجرا البته ژاپن از ایران نفت می‌خرید. دکتر فریدون برکشلی می‌گوید: «در دوران تحریم نفتی ایران در دوران نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق، ژاپن و ایتالیا تنها کشورهایی بودند که کمپانی نفتی آنها به خرید نفت خام از ایران ادامه داد. مدیران هر دو کمپانی هم به طرز مشکوکی کشته شدند»یک سال بعد از پیشنهاد همکاری پتروشیمی در 1968 اردشیر زاهدی وزیر وقت امور خارجه ایران به ژاپن رفت و از ژاپنی‌ها دعوت کرد در حوزه نفت و گاز لرستان فعالیت کنند.در مورد میزان حساسیت ژاپنی‌ها به سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی این نکته جالب توجه است که طبق اسناد موجود 3  سال طول کشید تا ژاپنی‌ها حاضر شدند در پتروشیمی ایران-ژاپن وارد شوند اما چون از ابتدا آن را چندان اقتصادی نمی‌دانستند همواره دنبال راهی برای بیرون زدن از آن بودند…

  • بودجه دولتی با طعم نفت (آفتاب اقتصادی)
  • بارگیری سکوی گازی فاز 14 پارس جنوبی (اخبار صنعت)
  • عربستان، ناکام در جایگزینی نفت ایران (عصر اقتصاد)
  • بوی نفت 100 دلاری (اقتصاد برتر)
  • پتروشیمی ها با هر تحریم یاد «پایین دست» می افتند (صمت)
  • سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی راهی خلیج فارس شد (ثروت)
  • ریسک سقوط نفت به 30 دلار جدی است (صبح اقتصاد)
(بازدید 14,270 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx