روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 20 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

پاکسازی اقتصاد از درآمدهای نفتی 

روزنامه تعادل در گزارشی با موضوع بی تاثیر بودن تحریم پتروشیمی ایران نوشت : بررسی نشان می‌دهد صرفا تولیدکنندگان اوره در هلدینگ خلیج فارس نیستند که در فهرست تحریمی خزانه‌داری امریکا قرار گرفته‌اند؛ صادرات دیگر محصولات از جمله پلیمرها چطور خواهد شد؟ مدیرعامل اسبق شرکت ملی پتروشیمی در این باره می‌گوید: «در مورد دیگر محصولات عمده بازار بازار شرق است. خصوصیت این بازار این است که از زمانی که تحریم‌ها در دوره قدیم و جدید طراحی شدند مشکلی در آن وجود نداشته و حتی از نظر حمل و نقل هم با مشکلی روبرو نبوده است.»در حالی که وزارت خزانه‌داری امریکا در وب‌سایت خود می‌نویسد که فراهم کردن بیمه برای جابه‌جایی محصولات پتروشیمی ایران «قابل تحریم شدن» است، نجابت می‌گوید که خریداران محصولات پتروشیمی ایران مشکلاتی از این قبیل را سال‌هاست در دوران تحریم قبلی و فعلی حل کرده‌اند. او می‌گوید: «برای انتقال پول این حوزه هم مشکلی وجود نداشته است.»غلامحسین نجابت در نگاهی واقع‌گرایانه به اقدام وزارت خزانه‌داری امریکا در اعلام تحریم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و 39 شرکت وابسته آن می‌گوید: «برای محصولاتی به غیر از اوره که در کشاورزی کاربرد دارد، در نهایت ممکن است این وضعیت مقداری هزینه را بیشتر کند اما اینکه باعث قطعی صادرات شود یا مشکل لاینحلی ایجاد کند را سبب نخواهد شد و تاکنون نیز چنین اتفاقی رخ نداده است.» او می‌گوید: «آنچه می‌شود در جمع‌بندی گفت این است که قطع به یقین به دنبال این اقدام وزارت خزانه‌داری امریکا، مشکلاتی برای بعضی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس به وجود می‌آید اما اینها مشکلاتی نیستند که سابقه آن وجود نداشته و پیش‌تر راه‌حلی برای آن پیدا نشده باشد.»

داستان تخیلی «پوزهای» دفتر وزیر نفت

روزنامه کیهان اما مطابق معمول همیشه و بدنبال طرح موضوع هدایت حملات سازمان ‌یافته به وزیر نفت با میدان داری تیم بابک زنجانی در فضای رسانه‌ای، به سراغ موضوع کرسنت رفته و البته آن را به داستان تخیلی «پوزهای» دفتر وزیر نفت ربط داده! کیهان در این باره نوشت: لازم به تاکید است که روحیه طلبکارانه زنگنه محدود به مورد کرسنت نیست، در همین ماجرای دستگاه‌های پوز که اخیرا در دفتر وی پیدا شده و حاشیه‌هایی ایجاد کرده هم زنگنه با ژستی طلبکارانه وارد ماجرا شد!…” کیهان در ادامه اما برای اثبات ادعاهای تخیلی خود به سراغ یکی از نمایندگان که پیشتر میزان حقوق نجومی او افشا شده بود رفت و سخنان او در این مورد را بازتاب داد. 

پاکسازی اقتصاد از درآمدهای نفتی

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان پاکسازی اقتصاد از درآمدهای نفتی نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش تحلیلی، برنامه اداره کشور بدون نفت را تشریح کرده است. این برنامه از دو بخش تشکیل شده که در گام نخست، یک برنامه فعالانه برای صفر کردن منابع نفتی از بودجه عمومی دولت را ارائه و منابع لازم برای جایگزین کردن درآمدهای نفتی را تعیین کرده است. در بخش دوم نیز برنامه لازم برای خنثی کردن آثار کاهش احتمالی تحمیلی صادرات نفت در تراز پرداخت‌ها توضیح داده شده است. این برنامه به دنبال این است که به‌صورت عملیاتی و قابل اجرا و با کمترین تنش اجتماعی و سیاسی شرایط عبور از اقتصاد نفتی را فراهم کند.مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش، برنامه اداره کشور بدون نفت رادر دوفاز معرفی کرده است. فاز نخست برنامه فعالان برای صفر کردن منابع نفتی از بودجه عمومی دولت است و در بخش دوم، نیز برنامه لازم برای خنثی کردن آثار کاهش احتمالی تحمیلی صادرات نفت، در تراز پرداخت‌ها و بازارهای مرتبط تشریح شده است. این گزارش تاکید می‌کند که برنامه حاضر به دنبال آن است تا بتواند به‌صورت عملیاتی و قابل‌اجرا و با کمترین تنش اجتماعی و سیاسی، با حداقل تلاطم غیرقابل‌اجتناب در محیطاقتصاد کلان و با لحاظ حمایت‌های اقتصادی لازم از اقشار آسیب‌پذیر، منابع نفتی بودجه را از لحظه شروع برنامه به صفر برساند. نکته جالب در این گزارش این است که برنامه تصفیر نفت، به شکل اختصار «بتن» نام‌گذاری شده است…

  • صنعت پتروشیمی به این راحتی تحریم پذیر نیست (آفتاب اقتصادی)

  • تحریم پتروشیمی؛ فشار اقتصادی یا درشت گویی سیاسی (اقتصاد ملی)

  • خودزنی به سبک برخی روغن سازان ایرانی! (دنیای خودرو)

  • چگونه می توان بدون نفت کشور را اداره کرد؟ (فرصت امروز)

  • بدرقه نفت (جهان صنعت)

  • زنگنه: عده ای با لجبازی ما را به چاه انداختند (خریدار)

  • واگذاری پروژه پتروشیمی 700 میلیون دلاری شستا روی میز تعاونی ها (مناقصه مزایده)

  • پتروشیمی و لاف تحریم (مواجهه اقتصادی)

  • سهم کشورهای اوپک از افزایش درآمد سال 2018 (تعادل)

  • تبعات احتمالی یک تحریم (تجارت)

(بازدید 14,281 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx