روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱3 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

هشدار از دست رفتن بازار افغانستان برای هیدروکربوری‌ها

بررسی علل کاهش قیمت نفت

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی تفصیلی به بررسی علل کاهش قیمت نفت در ده روز اخیر پرداخت. در این گزارش می‌خوانیم:قیمت نفت در هفته‌های اخیر افت کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. افت ۱۶درصدی قیمت‌ها در عرض ۱۰ روز موضوعی نیست که در بازار نفت خیلی تکرار‌پذیر باشد. تحلیلگران بر این باورند که مهم‌ترین دلیل افت قیمت‌ها تغییر چهره نگرانی‌ها در بازار نفت است. یعنی معامله‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که بازار با کمبود عرضه مواجه نیست و در عوض افزایش تنش‌های تجاری نگاه‌ها را به سمت تقاضا و نگرانی از کاهش رشد آن معطوف کرده است. با این حال جولیان لی، تحلیلگر بازار نفت در بلومبرگ بر این باور است که پاسخ به این پرسش که «آیا اختلالاتی که در سمت عرضه رخ داده به کمبود نفت در بازار منجر می‌شود یا خیر؟» چندان ساده نیست. به گفته او بررسی بازار نفت از ابعاد مختلف ما را به نتایج متفاوتی می‎رساند. این کارشناس بازار نفت پاسخ به این پرسش را از دو بعد مورد بررسی قرار می‌دهد؛ یکی از بعد انواعنفت و دیگری بازه‌های زمانی مختلف.
در ادامه این گزارش آمده: به گفته لی ساده‌ترین شکل برای اندازه‌گیری میزان عرضه نفت به بازار، محاسبه تمام بشکه‌های نفت استخراج شده است. بر اساس این دیدگاه به نظر می‎رسد که عرضه نفت در شش ماه گذشته به شدت کاهش یافته است. چراکه از سویی اوپک و متحدانش توافق نفتی برای کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت را از ابتدای سال جاری میلادی کلید زده‌اند و از سوی دیگر از فوریه آمریکا صنعت نفت ونزوئلا را تحریم کرده و این موضوع به سرعت کاهش عرضه نفت این کشور منجر شده است. اما سومین عاملکاهش صادرات نفت ایران در اثر تحریم‌ها بوده؛ تحریم‎های آمریکا علیه صنعت نفت ایران از اوایل نوامبر یعنی ۷ ماه پیش آغاز شده و از این زمان میزان تولید و صادرات نفت ایران افت شدیدی را تجربه کرده است.

ممنوعیت صادرات محصولات هیدروکربوری ایران به افغانستان!

روزنامه تعادل اما در گزارشی جالب به بررسی موضوع ممنوعیت صادرات محصولات هیدروکربوری ایران به افغانستان پرداخته است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: شامگاه شنبه، عبدالله هندیانی معاون دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا در جمع صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی خبری را اعلام کرد که نشان می‌داد صادرات سوخت هیدروکربور به افغانستان یک بار دیگر با چالشی سابقه‌دار روبرو شده است. او در این برنامه در حالی که از تولیدکنندگان هیدروکربور ایران می‌خواست برای حفظ بازارشان برنامه‌های ارتقای کیفیت محصول را ترتیب دهند گفت: «مدت‌هاست تعداد قابل توجهی خودروی حامل فرآورده نفتی ما در افغانستان زمین‌گیر شده است چراکه افغانستان از طریق دیپلماتیک و مجاری دیگر گفته است خواهان فرآورده‌های نفتی اصلی مانند گازوئیل است و این محصولات که تحت عنوان حلال شناخته می‌شوند به کارشان نمی‌آید».چندی پیش بود که فارس به نقل از حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نوشت که از 22 اردیبهشت ماه مقامات افغانستان تصمیم گرفتند واردات فرآورده‌های نفتی از ایران را متوقف کنند.حال آن‌طور که معاون دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا توضیح می‌دهد دلیل این تصمیم از سوی افغانستان این است که آنها اعلام کرده‌اند به جهت اینکه استاندارد در مرزهایشان استقرار داده‌اند قابلیت تحویل هر نوع محصولی از ایران را نخواهند داشت. افغانستان این موضوع را از طریق دیپلماتیک نیز به ایران اعلام کرده که می‌توان نتیجه گرفت ماجرا جدی است.گواه دیگری بر جدی بودن نامه‌ای‌ است که صبح روز بعد از بیان هشدارها از سوی معاون مبارزه با قاچاق، روی پورتال اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی قرار گرفت. این نامه با عنوان «ممنوعیت صادرات هیدروکربن از استان سیستان و بلوچستان» دلیل توقیف ناوگان هیدروکربوری را «اظهار خلاف واقع» عنوان کرده و می‌نویسد که در نتیجه این ماجرا، صادرات فرآورده هیدروکربور تا اطلاع ثانوی از استان سیستان و بلوچستان ممنوع است. نامه‌ای که در واقع نشان می‌دهد هر محموله فرآورده‌ای که از امروز وارد سیستان بلوچستان شود قاچاق به حساب می‌آید.
تعادل در ادامه می‌نویسد: گمرک افغانستان اولین نهادی نیست که اما و اگرهایی را پیش روی هیدروکربور تولیدی از سوی برخی از کارخانه‌های فعال در ایران می‌گذارد. در ایران خط قرمز اصلی و فیلتری که این تولیدکنندگان باید از آن عبور کنند علاوه بر بحث مطابقت با استاندارد اعلام شده «استفاده نکردن از فرآورده یارانه‌ای» است. پیشتر «تعادل» در گزارشی حاصل گفت‌وگو با محمودرضا افشاریان مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق نوشته بود که برخی از افرادی که خود را «تولیدکننده» و «صادرکننده» هیدروکربور جا می‌زنند، محصولی را تولید کرده و صادر کرده‌اند که با کد استاندارد آن همخوانی نداشته است.

  • چرا نفت ارزان شد؟ (تجارت)

  • فروش یک میلیون بشکه نفت خام در بورس (خریدار)

  • تأمین آب صنایع پالایشی و پتروشیمی از دریا (مناقصه مزایده)

  • کارت سوخت، فرشته نجات می‌شود؟ (مواجهه اقتصادی)

  • گاز ایران به کدام کشورها صادر می شود؟ (ثروت)

  • صادرات مرغ جایگزین مناسب برای صادرات نفت؟ (آفتاب اقتصادی)

(بازدید 14,095 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx