روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 9 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

تغییر استراتژی گازپروم در قبال ایران

روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان تغییر استراتژی گازپروم در قبال ایران نوشت: ویتالی مارکلوف مدیر ارشد اجرایی شرکت گاز پروم روسیه به خبرگزاری تاس این کشور گفت که همچنان احتمال مشارکت این شرکت در پروژه‌های حوزه نفت و گاز ایران وجود دارد اما این شرکت علاقه‌ای به شرکت در پروژه صادرات گاز ایران به عمان ندارد. «مطالعه 2 میدان نفتی چنگوله و منصوری»، «مطالعه ساخت کارخانه ال‌ان‌جی»، «احتمال حضور در پروژه صادراتی گاز ایران به پاکستان و ایران به هند» و «احتمال کمرنگ حضور در میدان گازی فرزاد B» از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که تاکنون در خصوص فعالیت شرکت گازپروم که از غول‌های گازی روسیه است، منتشر شده است. تاس می‌نویسد که گازپروم علاقه‌ای به مشارکت در پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان ندارد اما احتمال همکاری در دیگر پروژه‌ها همچنان باقی است. به گزارش «تعادل» آذر ماه سال 95 بود که در جریان سفر الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به تهران، مطالعه 2 میدان نفتی به شرکت گازپروم سپرده شد. در جریان حضور روس‌ها در سال 95، مقامات شرکت گازپروم همچنین در شرکت ملی گاز ایران حضور یافته و درباره پروژه‌های ال‌ان‌جی و خط لوله صادراتی گاز ایران به هند ابراز علاقه کرده بودند.  بیژن زنگنه وزیر نفت ایران یک بار در پاسخ به پرسشی از «تعادل» که آیا خط لوله صادراتی گاز ایران به پاکستان را عملیاتی می‌داند یا نه گفته بود که فکر می‌کند ورود عنصری سوم می‌تواند عملیاتی شدن پروژه را تضمین کند.  وزیر نفت ایران تایید کرد که این عنصر سوم می‌تواند شرکت گازپروم روسیه باشد.  
به گزارش «تعادل» در سال 95 الکساندر مدودف معاون مدیرعامل شرکت گازپروم در مراسم امضای تفاهمنامه با شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد که این شرکت علاقه‌مند است در احداث خط لوله گاز از ایران به هندوستان حضور داشته باشد. پاییز سال 96 نیز شرکت گاز پروم، شرکت ملی نفت ایران و صندوق بازنشستگان صنعت نفت ایران یادداشت تفاهم همکاری در زمینه پروژه ایران ال‌ان‌جی به امضا رساندند.ی کی از دیگر پروژه‌هایی که صحبت از حضور گازپروم در آن مطرح بوده، میدان گازی فرزاد B است. در دوره‌ای که ایران با شرکت هندی ONGC  بر سر مدل مالی ارایه شده برای توسعه این میدان به توافق نرسیده بود این موضوع از طرف بیژن زنگنه مطرح شد که گازپروم یکی از گزینه‌های جایگزین برای توسعه این میدان گازی به شمار می‌رود.

لزوم امتیاز دهی ترامپ به ایران

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی با موضوع لزوم امتیاز دهی ترامپ به ایران نوشت: پایگاه خبری کنگره آمریکا در گزارشی تاکید کرده است که ترامپ بهتر است به‌جای قلدری در برابر ایران و استفاده از سیاست چماق خود، در عمل امتیازاتی به ایران بدهد تا ضمن حفظ احترام ایران در عرصه بین‌المللی و بهبود اعتماد دوجانبه، مقامات ایران به از سرگیری مذاکرات با آمریکا مجاب شوند. این گزارش هشدار می‌دهد باتوجه به ناتوانی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات اقتصادی برجامی خود، پس از اتمام ضرب‌الاجل ایران به اعضای باقی‌مانده در برجام برای اجرای این تعهدات، ممکن است تهران برنامه‌ هسته‌ای خود را از سربگیرد.زمان آن فرارسیده است که واشنگتن با تهران مذاکره کند. هیچ روش جایگزین دیگری وجود ندارد تا در بلند‌مدت از هرگونه برخورد احتمالی در آب‌های خلیج‌فارس جلوگیری شود و در نتیجه آن ایران تصمیم بگیرد تا برنامه‌ هسته‌ای خود را به سطوح پیش از برجام برساند. با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید به ایرانامتیازاتی اعطا کند تا تهران نیز برای ازسرگیری گفت‌و‌گوهای خود با واشنگتن مجاب شود. این تنها راهی است که حسن روحانی و محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه وی بتوانند به‌طور موقت فشارهای تندروها را کاهش داده و پای میز مذاکرات بازگردند. در گام نخست باید توجه داشت که اعطای امتیاز به تهران می‌تواند شامل ازسرگیری معافیت تحریم‌هایی باشد که می‌تواند خرید نفت ایران از سوی برخی از کشورها را بدون دور زدن تحریم‌ها مجاز کند. همچنین در ادامه ترامپ می‌تواند در جریان مذاکرات، تمامی تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران را به‌طور موقت و شاید با بازه‌های زمانی ۹۰ روزه متوقف کند. این اقدام می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی برای ایران به‌همراه داشته باشد. به دلیل تحریم‌های واشنگتن، صادرات نفت ایران از نزدیک به سه میلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه در ماه آوریل کاهش یافت. در مرحله دوم می‌توان زمینه‌ها را برای گسترش مذاکرات با ایران نسبت به آنچه در برجام ذکر شده است، فراهم کرد.

  • سرگیجه نفتی ترامپ (اقتصاد سرآمد)

  • عصبانیت آمریکا از تلاش هند برای واردات نفت ایران (اخبار صنعت)

  • قرارداد فاز 11 و فرزاد بی امضا می شوند؟ (مناقصه مزایده)

  • یارانه بنزین در ایران (مواجهه اقتصادی)

  • عقب گرد قیمت نفت در واکنش به جدال آمریکا و چین (صبح اقتصاد)

  • علاقه مندی گاز پروم به پروژه های ایران (تعادل)

(بازدید 14,417 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx