روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 8 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

برندگان تحریم نفتی ایران

استمرار همکاری نفتی میان ایران و هند

روزنامه ایران در گزارشی که موضوع استمرار همکاری نفتی میان ایران و هند اختصاص یافته بود نوشت: «دولت مودی قصد دارد مذاکرات با ایران را برای بررسی راه‌های آغاز دوباره واردات نفت از ایران  بررسی کند. دولت هند در صدد واردات محدود نفت از ایران با توجه به تحریم ‌های امریکا است. به احتمال زیاد از بانک پاسارگاد که چندی پیش دولت هند مجوز افتتاح شعبه‌ای از آن در شهر بمبئی را صادر کرد برای انجام معاملات نفتی استفاده خواهد شد.» نشریه پرینت هند روز گذشته چنین به نقل از منابع آگاه در دولت هند گزارش داد. بر این اساس مقاماتی که نخواسته‌اند نام آنها فاش شود، اعلام کرده‌اند:«مذاکرات میان ایران و هند از مدتی پیش آغاز شده بود، اما گفت‌و‌گو‌ها به‌دلیل انتخابات سراسری هند متوقف شد. اکنون مذاکره با ایران از جمله اولویت‌های دولت هند است. ادامه واردات نفت از ایران هرچند محدود یک پیام به تهران در خصوص موضع و دیپلماسی خارجی هند است.» پیگیری‌های «ایران» از منابع آگاه دولتی در داخل کشور نیز نشان می‌دهد که روابط اقتصادی ایران و هند با وجود تحریم‌ها در سطح تعریف شده‌ای ادامه دارد.

در ادامه این مطلب آمده است : هند جزو کشورهایی بود که امریکا به آنها معافیت ۶ ماهه برای خرید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران داد. اما یک ماه پیش ترامپ این‌معافیت‌های نفتی را لغو کرد. آمارها نشان می‌دهد که واردات کل نفت هند از ایران از ژانویه تا آوریل ۲۰۱۹ با ۴۵ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۳۰۴ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت خام در روز رسید. این واردات در سال قبل ۵۵۲ هزار بشکه نفت خام در روز بوده است.از زمانی که تحریم‌های ایران شدت گرفت، خبرگزاری‌های بین‌المللی مختلفی درباره تأثیرات منفی تحریم ایران بر اقتصاد هند گزارش دادند. حدود یک ماه پیش، مدهو ناینان، سردبیر سایت «پتروواچ» به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ کس در ارتباط با بازار نفت، به هند صدقه‌ای نخواهد داد. حتی عربستان سعودی نیز برنامه‌ای برای جایگزین کردن کمبود ناشی از حذف نفت ایران از بازارهای جهانی عرضه نکرده است.» بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، هند سومین اقتصاد بزرگ آسیا به شمار می‌رود اما ۸۰ درصد نیازهای هند به نفت خام از طریق واردات تأمین می‌شود. اگرچه مهم‌ترین کشور تأمین کننده نفت هند، عربستان سعودی است اما هند طی چند دهه، بخش قابل ملاحظه‌ای از نیازهای نفتی خود را از طریق معاملات نفتی با ایران تأمین کرده است. به همین خاطر با تحریم‌های ایران، افزایش تورم و اختلال در تأمین انرژی عمده‌ترین تبعات منفی در اقتصاد هند است.

برندگان تحریم نفت ایران

دنیای اقتصاد هم در گزارشی با عنوان برندگان تحریم نفت ایران نوشت: اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا به بروز فرصت‌هایی برای برخی کسب‌وکارها منجر شده است. فعالیت‌هایی که در دورانی غیر از تحریم، چندان سودده نیست. از جمله این فعالیت‌ها شرکت‌هایی هستند که تردد کشتی‌ها را ردیابی می‌کنند و با تقاضای جدی از سوی معامله‌گران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مواجه می‌شوند. در سوی دیگر، شرکت‌های حقوقی قرار دارند که با هدف شناسایی تحریم‌ها و فروش اطلاعات حاصل از آن متولد می‌شوند. جالب توجه اسامی کارکنان سابق نظامی و اقتصادی آمریکایی در لیست مدیران این شرکت‌هاست… به هر میزانی که تحریم‌ها سختگیرانه‌تر شوند، تحرکات واسطه‌ها نیز برای فرار از تحریم‌ها بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود. در ماه مارس، مشاوران سازمان ملل متحد با تکیه بر بخشی از اطلاعات Windward و همچنین گزارش‌های پراکنده از مقامات خزانه‌داری آمریکا، راه‌های متداول دور زدن تحریم‌ها را توضیح دادند. یکی از این روش‌ها خاموش کردن رادارها است تا از این طریق مسیرهای رفت و آمد قابل شناسایی نباشند. روش دیگر جابه‌جا‌ کردن نفت میان دو نفتکش مختلف است. این عملیات عمدتا در میان اقیانوس انجام می‌شود. تغییر هویت دادن نفتکش‌ها به وسیله عوض کردن پرچم یا شماره‌های آنها و انتقال اطلاعات نادرست درباره موقعیت مکانی یک کشتی از سوی کاپیتان آن نیز از دیگر روش‌هایی است که می‌تواند هویت یک کشتی را دچار تغییر کند. اینها روش‌های متداولی هستند که به فروش نفت در دوران تحریم کمک می‌کنند؛ روش‌هایی که قطعا با افزایش هزینه‌هایی همراه است که سود برخی افراد و شرکت‌ها را شکل می‌دهد. برای مثال در سال ۲۰۱۸ کره‌شمالی توانست با وجود تحریم‌های چندجانبه و سقف مشخص شده برای واردات فرآورده‌های نفتی، حجم بیشتری از این فرآورده‌ها را وارد کند.

  • واردات نفت چین از ایران رکورد زد (اخبار صنعت)

  • عبور 17 هزار نفتکش از تنگه هرمز (اقتصاد برتر)

  • برندگان جهانی تحریم نفتی (دنیای اقتصاد)

  • چگونه «نفت پارس» جای «شِل» را در ایران پر کرد؟ (دنیای خودرو)

  • عرضه نفت خام در بورس انرژی با یک تغییر جدید (جهان اقتصاد)

  • اوپک چه برگی را رو می کند؟ (خریدار)

  • آمادگی سازندگان داخلی برای ورود به طرح های نیمه تمام پتروشیمی (مناقصه مزایده)

  • صادرات نفت ایران به هند ادامه می یابد (تعادل)

  • اجرای دو طرح گازی خلیج فارس در مرحله رایزنی با هند و چین (ثروت)

  • بورس نفت (مواجه اقتصادی)

  • مذاکره با هندی ها برای توسعه میدان گازی فرزاد B (تجارت)

(بازدید 14,403 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx