روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 5 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور 

نیروی مخرب در بازار نفت

تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان نیروی مخرب در بازار نفت نوشت: در حالی که نفت تا همین چند هفته قبل رشد‌های هفتگی پیاپی را به ثبت می‌رساند، در هفته کاری گذشته بزرگ‌ترین افت هفتگی از ابتدای ۲۰۱۹ تا کنون را به ثبت رساند. «تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین» مهم‌ترین دلیل فشار بر قیمت‌ها و ثبت این افت هفتگی بود؛ عاملی که دونالد ترامپ در ایجاد و هدایت آن نقش مهمی دارد. به این ترتیب «برنت» و «نفت‌ خام آمریکا» به‌عنوان دو نفت شاخص در بازار جهانی این کالا، در هفته کاری گذشته به ترتیب افت ۹/ ۴ و ۶/ ۶ درصدی را تجربه کردند تا نگرانی از شعله‌ور شدن آتش جنگ تجاری در بازار نفت به این شکل نمود پیدا کند. این میزان افت هفتگی در حالی است که تا پیش از آن، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقهخاورمیانه با تحریک آمریکا، نگرانی از کاهش عرضه از سمت این منطقه را افزایش داد و نفت را به اوج ۷۴ دلار بر بشکه نیز رساند.

 هرکدام از عوامل یادشده اگرچه عمدتا از «عامل ترامپ» ریشه می‌گیرند، اما کارکردهایی متفاوت دارند که می‌توانند مسیر قیمت‌ها را در بازار نفت صعودی یا نزولی کنند. همین کارکردهای متفاوت باعث شده است بازار جهانی نفت، تحت تاثیر دو عامل ریسک‌های ژئوپلیتیک و جنگ تجاری دچار نوساناتی شود که یک هفته به علت نگرانی از سمت عرضه قیمت‌ها را صعودی و هفته دیگر در پی اضطراب سمت تقاضا آن را نزولی می‌کند. در واقع سیاست‌های خارجی و اقتصادی دونالد ترامپ به گونه‌‌ای هستند که تنش‌های سیاسی و تحریم‌ها را در نقاط مختلف دنیا از جمله منطقه خاورمیانه افزایش می‌دهند و از سوی دیگر با در افتادن باچین به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا، سلامت اقتصاد جهانی را تهدید می‌کنند. »

دنیای اقتصاد در ادامه این گزارش نوشت: در حال حاضر جنگ تجاری یکی از فعال‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار نفت است؛ هرچند نگرانی بازار از دیگر عوامل نیز همچنان ادامه دارد. در پی اثرگذاری این عامل، هر بشکه نفت خام آمریکا برای نخستین بار در طول دو ماه گذشته بازگشتی به محدوده کمتر از ۶۰ دلار بر بشکه داشت و نفت خام برنت نیز پس از تجربه قیمت ۷۴ دلار بر بشکه در طول حدود دو ماه گذشته، به ۶۹/ ۶۸ دلار بر بشکه رسید. نگرانی از کند شدن رشد جهانی اقتصاد در پی بالا گرفتن جنگ تعرفه‌ای، همواره به‌عنوان اهرمی برای فشار برقیمت نفت شناخته می‌شود؛ زیرا در پی این اتفاق، تقاضا برای نفت خام به خصوص از سمت اقتصادهای نوظهور که در عین وابستگی به مصرف نفت اقتصادهای شکننده‌ای نیز دارند، با کاهش مواجه می‌شود. بازار نفت در حال حاضر در حال تجربه این نگرانی از سمت عرضه است. این نگرانی در حالی بار دیگر در میان معامله‌گران شدت گرفته است که دونالد ترامپ در میانه مذاکرات پکن-واشنگتن که رسیدن به یک صلح تجاری را هدف گرفته بود، با یک توییت ناگهانی اعلام کرد بر کالاهای وارداتی چین تعرفه بیشتری اعمال خواهد کرد. در پی این تصمیم غافلگیرانه، آمریکا اخیرا تعرفه ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داد. همچنین اواسط هفته گذشته بود که شرکت مخابراتی هوآوی چین نیز در لیست سیاه ترامپ قرار گرفت تا این پیام به بازارهای جهانی مخابره شود که جنگ تجاری وارد مرحله‌ای تازه شده است. واکنش چین نیز وضع تعرفه متقابل بر ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی بود. 

محاکمه متهمان نفتی

روزنامه تعادل هم در صفحه نفت و انرژی خود در گزارشی با موضوع محاکمه متهمان نفتی نوشت: وزارت نفت ایران تاکید دارد که برخی تلاش‌ها از سوی نزدیکان بابک زنجانی برای مبری کردن او از آنچه انجام داده است در جریان است. منبع آگاه با تاکید دوباره بر این موضع وزارتخانه عنوان می‌کند: «وزارت نفت تنها درباره ماجرای زنجانی اصرار دارد که ماجرا درست عنوان شود. بابک زنجانی تحریم را دور نزد بلکه دولت و مملکت را دور زد. اگر او واقعا تحریم را دور زده و پول مملکت را بازگردانده بود امروز اساسا کسی مدعی نبود»علیرضا زیباحالت منفرد که با فاصله‌ای بیش از 1سال از بابک زنجانی دستگیر شده در دادگاه خود چند بار تاکید کرده که در حال دور زدن تحریم فروش نفت ایران بوده است. قاضی صلواتی قاضی دادگاه این متهم البته خطاب به او گفته است که اقدامات او ربطی به تحریم نداشته است.البته محسن قمصری مدیرکل سابق امور بین‌الملل وزارت نفت، علاوه بر اینکه تاکید دارد در ماجرای افشا شدن برخی اطلاعات هر 3 قوه نقش داشته‌اند، بر موضوعی نیز دست می‌گذارد که فراتر از یک وزارتخانه یا یک قوه است.او می‌گوید: «مسائلی که در زمینه حوزه بانکی پیش آمد از جمله اجرای بخش FIU توسط سیستم بانکی عملا صرافی‌های ما را لو داد و ریز اطلاعات صاحب‌های حساب ما را در اختیار طرف‌های غربی گذاشتند، همچنین مسائل دیگری هست که امکان باز کردن همه آنها وجود ندارد».

کنترل تورم دیگر هیچ (آسیا)

هدف از تدوین شیوه نامه عرضه نفت در بورس شفافیت پولی است (هدف و اقتصاد)

پیمانکاران و سازندگان نفتی همچنان درجا می زنند؟! (مناقصه مزایده)

 

(بازدید 14,371 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx