روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 31 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

ادعاهای بنزینی کیهان علیه برجام!

افزایش نرخ ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان خسارات برجام به صنعت نفت تلاش کرد به سخنان رئیس جمهور در ارتباط با تاثیرات مثبت برجام به این صنعت پاسخ دهد. در جایی از این مطلب می خوانیم: ادعای بزرگ دیگر روحانی مربوط به اظهارات پیمانکارانی است که به زعم ایشان، به صراحت گفته‌اند پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را برجام ساخت!در این رابطه، اظهارات دقیق جلیل سالاری، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که یک سال عضو هیئت ‌مدیره این پالایشگاه بوده و در جریان مطالعات اولیه، قراردادها، شیوه‌های تأمین مالی و سایر جزئیات این پروژه قرار دارد، زوایای جدیدی از صحت ادعای روحانی را آشکار می‌کند.سالاری در گفت‌وگو با «کیهان» تأکید کرد: ستاره خلیج‌فارس حاصل خودباوری و اتکا به نیروهای داخلی بود، نه برجام.وی با ‌اشاره به اینکه در زمان تحریم و بدعهدی غربی‌ها، شرکت‌های داخلی مانند آذرآب و ماشین‌سازی اراک پای‌کار آمدند و کار را جلو بردند، گفت: در اوج تحریم‌های سال 90، خودباوری و ساختار جهادی در مجموعه ستاره خلیج‌فارس شکل گرفت و موانع برداشته شد، ولی متأسفانه در سال‌های بعد آن تیم متحد و ساختار را به هم ریختند.

این ادعا در حالی از سوی روزنامه کیهان طرح می شود که اولا درصد پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مردادماه سال ۹۲ و با گذشت نزدیک به ۷ سال از آغاز طرح تنها ۵۷ درصد بوده است. ضمن آنکه برآورده نشان می‌دهد که هزینه فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 3 میلیارد و 800 میلیون یورو برسد. یعنی یک میلیارد و 200 میلیون یورو بیش از هزینه پیش‌بینی شده که به اذعان کارشناسان این امر ناشی از تحریم ها بوده است.

در جای دیگری از مطلب کیهان می خوانیم: در سالیان گذشته و در اوج تحریم‌های ابتدای دهه 90، بسیاری از پروژه‌های پالایشگاهی با تکیه برتوان داخلی پیش رفت و با اجرای طرح‌هایی مانند سهمیه‌بندی سوخت به عنوان پروژهای مکمل، عملا شدت مصرف انرژی کشور کنترل شد.در این رابطه نیز جلیل سالاری به خبرنگار ما گفت: در سال 91 تنها 365 میلیون لیتر بنزین وارد شد، اما در سال 95 به 4/5 میلیارد لیتر رسید.سالاری افزود: قبل از دولت روحانی پروژه‌هایی در حوزه پالایشگاهی آن هم در زمان تحریم‌های خارجی اجرا شد.وی با ‌اشاره به پروژه‌های پالایشگاه شازند اراک، کیفی‌سازی بنزین و گازوئیل در پالایشگاه تهران، واحد بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان، پالایشگاه بندرعباس و… تصریح کرد: بسیاری از این اتفاقات در زمان تحریم‌های ابتدای دهه 90 انجام شد. 

این مسئول اسبق با‌ اشاره به ارتقا استاندارد تولید بنزین و گازوئیل در آن سال‌ها، بیان کرد: برای اولین بار در کشور بنزین با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تولید شد.

این ادعا نیز در حالی از سوی روزنامه کیهان مطرح می شود که بخش عمده‌ای از بنزین مصرفی در بین سال‌های ۹۰ تا ۹۲ با تغییر کاربری دستکم شش واحد پتروشیمی تولید شد. که نتیجه افزایش شدید آلودگی هوا در شهرهای کشور و افزایش نرخ ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج بود.

حسگری برای سنجش شدت تنش‌های منطقه

 روزنامه دنیای اقتصاد هم امروز در مطلبی با عنوان حسگر  نفتی تنش در منطقه نوشت: همواره از قیمت نفت به‌عنوان حسگری برای سنجش شدت تنش‌های منطقه یاد می‌شود، چراکه هرگونه احتمال افزایش تنش در خاورمیانه و در جوار تنگه هرمز به‌عنوان شاهراه صادرات نفت می‎تواند به معنای خطری بزرگ تلقی ‌شود که سمت عرضه را تهدید می‌کند. با در نظر گرفتن این فرض، می‌توان گفت که این روزها حداقل در بازار نفت نگرانی از افزایش تنش در منطقه خاورمیانه وجود ندارد. بازار نفت دیروز روز بسیار کم‌نوسانی را گذراند و تغییر قیمت‌ها نزدیک به صفر بود. این در حالی است که انتظار می‎رفت بعد از تهدید ایران توسط ترامپ در توییتر و افزایش ریسک‎های ژئوپلیتیک قیمت‌ها رشد قابل توجهی را تجربه ‌کنند. ترامپ یکشنبه شب به وقت تهران در صفحه توییتر خود تهدیدهای تندی را متوجه ایران کرد و با توجه به اینکه بازارهای بین‌المللی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است، انتظار می‌رفت روز دوشنبه به‌عنوان اولین روز بازگشایی بازارها، قیمت‌ نفت با رشد قابل توجهی همراه شود. نفت برنت روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۳/ ۷۲ دلار بر بشکه معامله شد که تنها ۹ سنت از آخرین قیمت این کالا در روز معاملاتی پیش بیشتر بود. نفت خام آمریکا نیز با افزایش قیمتنزدیک به صفر حدود ۶۳ دلار به فروش رسید. علاوه بر مسائل ژئوپلیتیک، سیگنال صادرشده از جده، محل برگزاری نشست کمیته ویژه نظارت بر توافق نفتی اوپک و غیراوپک که از احتمال تمدید این توافق نفتی در نیمه دوم سال خبر می‌داد دیگر موضوع مورد توجه در بازار نفت بود.

صنعت پتروشیمی یاری رسان بر اقتصاد ایران (آفتاب اقتصادی)

بله به بورس انرژی (اقتصاد سرآمد)

(بازدید 14,360 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx