روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 24 اردیبهشت ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

طرح مجلس برای عقیم سازی تحریم‌های نفتی

انفجارهای فجیره خواب از سر شیوخ مرتجع پراند

روزنامه کیهان با تیتر درشت «انفجارهای فجیره خواب از سر شیوخ مرتجع پراند» به موضوع حوادث اخیر در امارات پرداخت و در گزارشی پرآب و تاب در این باره نوشت: روز یکشنبه خبر «بسیار مهمی» در رسانه‌ها منتشر شد که ابتدا به دلیل میزان بالای اهمیت خبر، رسانه‌ها به دنبال یافتن منابع آن رفتند چرا که باور کردن آن سخت بود: حمله به بندر مهم نفتی «الفجیره امارات و منهدم شدن 7 یا 10 کشتی بزرگ نفتکش!» منبع خبر، شبکه تلویزیونی «المیادین» بود. جست و جو برای یافتن منابع دیگری که این خبر مهم را تایید کنند نیز بی‌نتیجه بود. جز شبکه‌های اجتماعی و چند خبرگزاری داخلی که عینا خبر را نقل قول کرده بودند، تقریبا هیچ رسانه مهم خارجی آن را پوشش نداده بود. خبرگزاری رسمی امارات هم خیلی ساده اعلام کرد این خبر کذب محض است و تردد در این بندر همچون روزهای عادی در جریان است. فرماندار فجیره هم این خبر را «دروغ» دانست و رد کرد.

کیهان در ادامه نوشت: دلیل سانسور عجیب، شدید و هماهنگ این خبر، هراس از پیامدهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی این انفجارها عنوان شده است، چرا که امارات مدعی است که به دلیل امنیت حاکم در این کشور توانسته است اقتصاد خود را شکوفا کند. در چنین شرایطی انفجار در یکی از مهم‌ترین بندرهای امارات می‌تواند تبعات زیادی برای اقتصاد این کشور داشته باشد. برخی از کارشناسان معتقدند نگرانی از افزایش قیمت نفت باعث شد مقامات اماراتی دست به سانسور خبری در این خصوص زده و وقوع هرگونه حادثه را تکذیب کنند و سرانجام آن را حادثه‌ای کوچک جلوه دهند، به همین دلیل تاکنون تصویر یا فیلمی از این حادثه به رسانه‌ها درز نکرده یا اگر منتشر شده، از تصاویری استفاده شده که میزان خسارت را ناچیز جلوه دهد!اما «ایدی کوهین» روزنامه‌نگار و پژوهشگر مشهور اسرائیلی صبح روز دوشنبه (امروز) فیلمی را در حساب توییتر خود با عنوان «فیلم آتش‌گرفتن یکی از نفتکش‌هایی که روز گذشته منفجر شد» منتشر کرد که نشان می‌داد یک کشتی باری دچار حریق شده و تماماً در حال سوختن است. کوهین اما لحظاتی بعد بدون هیچ توضیحی این فیلم را از صفحه توییتر خود حذف کرد!

جدی شدن ریسک‌های ژئوپلیتیک

دنیای اقتصاد هم در مورد حادثه فجیره نوشت: نگرانی بازار نفت از جدی شدن ریسک‌های ژئوپلیتیک، با تایید رسمی خبر آسیب دیدن دو نفتکش سعودی در نزدیکی ساحل بندر فجیره، روز گذشته جهش قیمت‌ طلای سیاه را در پی داشت. صبح دیروز (دوشنبه)، وزارت انرژی عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که دو نفتکش این کشور در نزدیکی سواحل امارات هدف «حملات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. بررسی این حملات از سه بعد اهمیت دارد؛ چرایی اهمیت فجیره به عنوان تنها بندر امارات متحده عربی در ساحل دریای عمان، واکنش بازارها به این حملات و واکنش‌های سیاسی به آن.  نخستین نکته در رابطه با حوادث فجیره، نزدیکی این بندر به تنگه استراتژیک هرمز به نظر می‌رسد. در واقع فجیره اگرچه به عنوان مهم‌ترین بندر دنیا برای سوخت‌گیری کشتی‌ها به شمار می‌رود، اما دلیل دیگر اهمیت آن نزدیکی‌اش به تنگه هرمز است که معبری بسیار استراتژیک محسوب می‌شود. واکنش کشورهای منطقه و دیگر کشورهای دنیا به حملات روز یکشنبه در فجیره دومین بعد مورد اهمیت  است. این اتفاق از سوی سعودی‌ها اقدامی در جهت تضعیف امنیت منابع جهانی نفت خام شناخته و محکوم شد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی نیز در بیانیه‌ای رسمی حوادث اخیر را «نگران‌کننده و هولناک» خواند و خواستار «تحقیق در مورد این موضوع» شد.  تا کنون هیچ گروهی مسوولیت حمله به نفتکش‌های سعودی را بر عهده نگرفته است. دولت سعودی و امارات نیز با وجود محکوم کردن این حوادث یک روز پس از وقوع آن، هیچ اظهارنظری در رابطه با مسببین آن نکرده‌اند و با تشکیل کارگروهی متشکل از نیروهای محلی و بین‌المللی، قصد انجام بررسی‌های بیشتر در رابطه با این حوادث را دارند. تمام واکنش‌های یاد شده نشان می‌دهد که کشورهای منطقه، حتی کشورهای آسیب‌دیده از این حوادث حاضر به تنش‌زایی بیشتر در این زمینه نیستند زیرا نتیجه‌اش چیزی نخواهد بود جز ناپایداری اقتصادی در خاورمیانه.

عقیم‌سازی تحریم‌ها

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان استراتژی جدید نفتی برای عقیم‌سازی تحریم‌ها نوشت: مجلس شورای اسلامی طرحی را در دستور کار قرار داده که بر توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها تأکید دارد. چراکه فروش فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی آسان‌تر از نفت است. بویژه در شرایطی که تحریم کننده در پی ردیابی محموله‌هاست و می‌خواهد راه‌های کسب درآمد ارزی تحریم شونده را مسدود کند.

منافع اقتصادی – سیاسی غرب از ناامنی فجیره (اقتصاد برتر)

معمای حادثه فجیره (هفت صبح)

مسأله بنزین بایدها و نبایدها (ثروت)

رشد قیمت نفت در آتش فجیره (صبح اقتصاد)

صعود نفت برنت و نزول نفت امارات و عربستان (تعادل)

(بازدید 14,443 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx