روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 23 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست

روزنامه تعادل در گزارشی که موضوع تحرکات نفتی عربستان در هند اختصاص یافته بود نوشت: شرکت آرامکوی سعودی با پیشنهاد خرید سهمی در پالایشگاه ریلاینس اینداستریز، درصدد ایجاد جای پای محکمی در این کشور آسیای جنوبی است.برای درک استراتژی جدید ریاض در دهلی نو، کافی است به پیشنهاد خرید ۲۵ درصد از سهم بزرگ‌ترین پالایشگاه هند (که بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان نیز است) از سوی شرکت دولتی آرامکو به ریلاینس اینداستریز نگاه کنیم. هند و عربستان سعودی در طول یک دهه تلاش کردند با حل مسائلی که میان آن‌ها شکاف ایجاد کرده است، از جمله حمایت عربستان سعودی از پاکستان در افغانستان و کشمیر و ایجاد یک شراکت تاکتیکی برای مدیریت تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه رو به رشد، مناسبات خود را بهبود ببخشند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: تجارت دوجانبه میان ریاض و دهلی‌نو اکنون به ۲۸ میلیارد دلار رسیده که بخشی از آن واردات روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از عربستان سعودی به هند است. این رقم با تشدید تحریم‌های دولت ترامپ علیه صادرات نفت ایران مطمئناً بیش‌تر خواهد شد. هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران بوده است و عربستان سعودی هیچ چیزی را به اندازه تصرف سهم بازار رقیب دیرینه خود نمی‌خواهد. بدین‌سان سرمایه‌گذاری گسترده آرامکو در صنایع پالایش و پتروشیمی هند به منظور مستقر شدن در این کشور منطقی به نظر می‌رسد. به خصوص که در سال‌های آینده نیازهای انرژی هند همزمان با راه اندازی شدن پروژه‌های صنعتی این کشور رشد خواهد کرد.حرکت آرامکو در هند نشان می‌دهد که این شرکت دیگر به نقش سنتی تأمین کننده نیازهای انرژی هند اکتفا نمی‌کند بلکه می‌خواهد در پالایش و صادرات نیز به یک پیشرو تبدیل شود. 

گردن کلفتی دونالد ترامپ

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «پتروشیمی تحریم‌پذیر نیست» نوشت: ایران به بیش از 60 کشور دنیا تولیدات پتروشیمی صادر می‌کند. اغلب این کشورها سال‌هاست که مشتری محصولات پتروشیمی ایران هستند و توان جایگزینی تولیدات یک کشور دیگر را ندارند. ضمن آن‌که صادرات محصولات پتروشیمی بویژه جامدات تحریم پذیر نیست و برای صادرات و بازگشت پول آن راه‌های متعددی وجود دارد.

عباس شعری مقدم، مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این باره می‌گوید: «محصولات پتروشیمی متنوع هستند. پتروشیمی تحریم پذیر نیست. حتی در صورت اعمال تحریم‌ها از سوی امریکا حداقل 80 درصد محصولات این صنعت که جامد هستند و جابه جایی آنها راحت‌تر است، با کمترین نوسان صادر خواهند شد.» وی در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه می‌دهد: «راه تنفس برای این صنعت وجود دارد. برای مثال بخش عمده‌ای از بازار این محصولات می‌تواند کشورهای همجوار  باشد.» شعری مقدم که سال‌ها در صنعت پتروشیمی فعالیت داشته و شاهد دوره شکوفایی این صنعت بوده، می‌گوید که صنعت پتروشیمی به عنوان دومین صنعت مهم و بزرگ ایران باید به سمت توسعه صنایع پایین دست حرکت کند. وی توضیح می‌دهد: «مشتقات پتروشیمی که کمتر از 25 درصد از این صنعت را در برمی گیرد، باید به سمت ایجاد ارزش افزوده سوق داده شود. البته زمان بر و سرمایه‌بر است اما باید این مهم را در استراتژی‌های اصلی صنعت نفت قرار بدهیم.»

وی با اشاره به این‌که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا می‌خواهد با گردن کلفتی اتحاد ایران را از بین ببرد، گفت: «راه عبور از هر تحریمی اتحاد و همبستگی در داخل است. مردم را باید هشیار کرد. باید همه کنار هم قرار بگیریم و برای منافع جمعی تلاش کنیم. آلمان با این تفکر توسعه یافت، ما نیز می‌توانیم. ضمن آن‌که شرایط در 2020 میلادی تغییر خواهد کرد و باید با امید به استقبال این سال برویم. سالی که در آن انتخابات ریاست جمهوری امریکا رقم خواهد خورد.»

بازگشت تولید نفت

 دنیای اقتصاد هم از بازگشت تولید نفت در خوزستان به حالت عادی خبر داد و نوشت:  تولید نفت در مناطق سیل‌زده به حالت عادی بازگشته و تنها در تعداد محدودی از چاه‌ها به دلیل از بین رفتن جاده‌های ارتباطی و یا آب‌بردگی لوله‌ها، تولید همچنان متوقف است.احمد محمدی، مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: تولید نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب در جریان است و با وجود آنکه برای تولید نفت از هیچ‌کدام از چاه‌ها مشکلی نداشتیم، اما برای حفظ محیط زیست، اقدام به بستن برخی از چاه‌ها کردیم. وی افزود: اکنون آب در بیشتر مناطق فروکش کرده و اغلب چاه‌های بسته شده، وارد مدار تولید شده‌اند. البته تعداد محدودی از چاه‌ها به دلیل از بین رفتن جاده‌های ارتباطی یا آب‌بردگی لوله‎‌ها همچنان امکان تولید ندارند که اقدامات تعمیری در دستور کار قرار گرفته است.

شکر هم نایاب شد! (ابرار اقتصادی)

تحریم ها روی صنعت دارو تاثیری ندارد (آفتاب اقتصادی)

توزیع سیستمی لاستیک خودرو از خرداد (اخبار صنعت)

تحریم در آفساید (اقتصاد سرآمد)

بورس منفی شد (فرصت امروز)

حداد عادل: مردم از دولت مدیریت و جدیت می خواهند (هدف و اقتصاد)

پتروشیمی تحریم پذیر نیست (ایران)

موج نوسازی ها به خطوط لوله نفت رسید (مناقصه مزایده)

(بازدید 14,302 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx