روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 19 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

ادعای واهی ریاض

باقی ماندن بازار جهانی نفت در حالت کمبود عرضه

روزنامه تعادل در مطلبی با عنوان نفت الگوی  روزهای اخیر را ادامه داد نوشت: قیمت نفت این روزها تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا و نیز رشد واردات نفت توسط چین تقویت و همزمان تحت تأثیر افزایش تنش تجاری میان چین و آمریکا و کاهش امیدواری‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی تضعیف می‌شود. بازار جهانی نفت صبح چهارشنبه را با بیش از 2 درصد کاهش قیمت‌ها آغاز کرد، اما با پیروی الگوی مشابه در روزهای قبل، پس از گذشت چند ساعت قیمت‌ها به آخرین معاملات روز گذشته نزدیک شدند. دیروز قیمت نفت در آغاز معاملات با سقوط همراه بود، اما تحت تأثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا روند صعودی به خود گرفت. همچنین ادامه کاهش عرضه نفت توسط تولیدکنندگان، بازار را بطور نسبی با عرضه کمتر از تقاضا روبرو کرده و همزمان واردات نفت خام چین در ماه آوریل افزایش یافت و یک رکورد را ثبت کرد که روی رشد قیمت نفت موثر بودند. در میانه روز قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت. معاملات آتی شاخص جهانی نفت خام در ساعت 17 به وقت تهران، برنت روز چهارشنبه 3 سنت یا 0.04 درصد رشد کرد و با 69 دلار و 91 سنت معامله شد. معاملات آتی شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز 26 سنت یا 0.42 درصد بالاتر از آخرین معاملات روز گذشته معامله شد و به 61 دلار و 66 سنت رسید.

تعادل در ادامه نوشت تحلیلگران به رویترز گفتند که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، بازار جهانی نفت در حالت کمبود عرضه باقی مانده است. اوله هانسن، رییس بخش استراتژی تجاری «ساکسو بانک دانمارک» بیان کرد: «چشم‌انداز بنیادین حمایت‌کننده از قیمت‌ها و کمبود عرضه نفت بادوام نیست.»بر اساس اطلاعات اداره کل گمرک چین که روز چهارشنبه منتشر شد، واردات نفت خام چین در ماه آوریل رکورد واردات این ماه را با واردات روزانه 10 میلیون و 640 هزار بشکه نفت خام افزایش داد و 11 درصد رشد به نسبت آوریل سال گذشته داشت. داده‌ها نشان دادند که واردات نفت خام چین در طول 4 ماه نخست سال جاری میلادی بطور میانگین 10 میلیون و 30 هزار بشکه بود که 8.9 درصد از دوره مشابه سال قبل بالاتر بوده است.موج تقاضای نفت چین در حالی رو به افزایش است که بازار جهانی نفت با کمبود عرضه روبرو است. ایالات متحده در ماه نوامبر سال گذشته تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجددأ اعمال کرد و از همه کشورها خواست که واردات نفت از ایران را متوقف کنند. ایران اعلام کرد که با تحریم‌ها مقابله می‌کند و همچنان به صادرات نفت ادامه می‌دهد.اکثر تحلیلگران انتظار دارند که صادرات نفت خام ایران از حدود یک میلیون بشکه در روز در ماه آوریل، به حدود 500 هزار بشکه در روز کاهش یابد و دولت‌های خریدار نفت ایران در برابر فشار‌های آمریکا برای نخریدن نفت ایران کرنش کنند.

پوشالی بودن اظهارات دونالد ترامپ

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان ادعای واهی ریاض برای جبران کسری نفت ایران نوشت: یک منبع آگاه چهارشنبه شب اعلام کرد؛ پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که صادرات نفت عربستان در ماه ژوئن (خرداد/ تیرماه) کمتر از هفت میلیون بشکه در روز خواهد بود و این یعنی اعلام آمادگی ریاض برای جبران کسری نفت ایران، ادعایی واهی و پوشالی است. به گزارش رویترز، این منبع آگاه که به نامش اشاره ای نشده، در این باره گفت: تقاضای نفت برای واردات از عربستان در ماه ژوئن در سطح متوسط بوده است، اما تمامی آنها تامین خواهد شد. این منبع مدعی شد: مهم ترین کشورهایی که درخواست خرید نفت را ارائه داده اند، کشورهایی هستند که در گذشته از خرید نفت از ایران توسط آمریکا معاف شده اند و اکنون واشنگتن این معافیت ها را تمدید نکرده است. این منبع ادامه داد: بر اساس این میزان تقاضا، پیش بینی می شود که تولید نفت عربستان در ماه ژوئن کمتر از میزانی باشد که ریاض در توافقات اعضای اوپک، پایبندی خود را به آن اعلام کرده است. این پیش بینی، پوشالی بودن اظهارات دونالد ترامپ و دیگر مقام های آمریکایی مبنی بر آمادگی عربستان برای جبران کسری نفت ایران را اثبات می کند.

ناکامی تلاش آمریکایی‌ها

شعیب بهمن در گفت‌وگو با روزنامه آرمان در مورد سفر وزیر خارجه به روسیه گفت و گو کرد. این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه ارزش اسناد اقتصادی امضا شده بین دو کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار است ولی بسیاری از طرح‌ها در این زمینه فقط بر روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است خاطرنشان کرد: روس‌ها در شرایط تحریمی در سه حوزه می‌توانند به ایران کمک کنند از جمله حوزه فروش نفت، چرا که از گذشته طرح‌هایی بین ایران و روسیه در این زمینه وجود داشته و با فعال شدن این طرح‌ها دولت مسکو می‌تواند به ایران در زمینه فروش نفتش کمک کند، به نحوی که آمریکایی‌ها در تلاش خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران ناکام بماند.

(بازدید 14,288 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx