روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 18 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

جنگ تجاری با چین ابزار کنترل قیمت نفت

شبیه به معجزه

روزنامه تعادل در گزارشی که تحلیل میزان اثرگذاری تحریم‌های آمریکا علیه ایران اختصاص یافته بود نوشت: «حسین بن یوسف» کارشناس مسائل نفتی، در خصوص ارزیابی خود از اقدام اخیر امریکا و همچنین امکان به صفر رساندن صادرات نفت ایران خاطرنشان کرد که همواره زر و زور در اداره جهان موثر بوده‌اند ولی همه کشورها به‌یک‌باره تمام اصول را زیر پا نمی‌گذاشته‌اند. وی توضیح داد که باوجود تحریم‌های امریکا علیه ایران تا یک سال گذشته و باوجود همه فشارهایی که وارد می‌شد، نه ‌تنها تولید نفت ایران کم نشده بود که گاه افزایش هم داشت.

این کارشناس مسائل نفتی در این زمینه به دوره جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت که به ‌ویژه در این دوره و با وجودآنکه میدان‌های نفتی ایران بیشتر در مناطق جنگی قرار داشت، میانگین تولید نفت ایران بیش از دو میلیون بشکه در روز بود و این در حالی است که ایران حتی قبل از انقلاب نیز صادرات خود را روی 3 میلیون بشکه در روز قرار داده بود. وی حفظ این میزان تولید در زمان جنگ را کاری « شبیه به معجزه» توصیف کرد. بن یوسف در ادامه به افزایش تولید نفت پس از پایان جنگ اشاره کرد و گفت که در آن زمان تولید نفت کشور به 4.2 میلیون بشکه در روز هم رسید و نتیجه گرفت که بنابراین تحریم‌های یک‌ سویه نتیجه مورد نظر را نداشته و برای همین امریکا تصمیم گرفت که تحریم‌ها از طرف سازمان ملل بر ایران تحمیل شود.

ریاض برای بالا بردن تولیداتش با احتیاط عمل خواهد کرد…

روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی در مورد رفتار دونالد ترامپ نوشت: گمانه دیگری که در رابطه با توییت ترامپ مطرح است، قصد او برای کاهش قیمت نفت در بازار نفت با استفاده از کارت جنگ تجاری است. تهدید جنگ تجاری خود را به شکل کند شدن رشد جهانی اقتصاد و کاهش تقاضا برای نفت‌خام نمایان می‌کند. به‌همین علت نگرانی از بالا گرفتن این جنگ یکساله (که تا پیش از توییت ترامپ به‌نظر می‌رسید به واسطه مذاکرات در مسیر عقلانیت قرار گرفته)، نتیجه‌ای جز فشار به قیمت طلای سیاه ندارد. بنابراین کارشناسان عقیده دارند بعید نیست ترامپ قصد داشته با استفاده از این توییت ناگهانی، بازارنفت را در کوتاه‌مدت تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌ها را کاهش دهد. این گمانه در شرایطی مطرح است که به نظر می‌رسد عربستان سعودی برای افزایش تولیداتش به‌منظور پوشش جای خالی نفت ایران در بازار، بسیار محتاط عمل می‌کند. بر اساس گزارش بانک آمریکایی مریل لینچ، عربستان سعودی برای متوازن کردن اقتصاد خود، به قیمت حدود ۹۳ دلار هر بشکه نفت نیاز دارد که حالا از آن فاصله زیادی دارد. بنابراین ریاض برای بالا بردن تولیداتش با احتیاط عمل خواهد کرد… هدف ترامپ خارج کردن نفت ایران از بازار بدون بالا بردن قیمت‌ها بوده.

ادعای به صفر رساندن صادرات نفت ایران از اساس اشتباه است

صباح زنگنه در گفت‌وگو با روزنامه آرمان در خصوص تشدید تحریم‌های نفتی ایران گفت:  تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌ این دلیل است که جمهوری اسلامی از مواضع خود کوتاه بیاید و خواسته‌های آمریکا را بپذیرد. به همین دلیل نیز بوده که ترامپ و مسئولان کاخ سفید در مواضع اخیر خود صراحت و شدت بیشتری از خود نشان می‌دهند. با این وجود شرایطی که کاخ سفید به‌دنبال آن است برای جمهوری اسلامی و مردم ایران غیرقابل پذیرش است. اگر قرار است در عرصه بین‌المللی یک کشور شرایط کشور دیگر بدون هیچ‌مشکلی بپذیرد دیگر چه نیازی به گفت‌وگو و مذاکره وجود دارد. در بین کشورهای جهان نیز هیچ‌دولتی که از مسیر انتخابات مردمی عبور کرده و توسط مردم انتخاب کرده حاضر نیست چنین شرایطی را بپذیرد و بدون هیچ ‌قید و شرطی تسلیم خواسته‌های کشور دیگر شود. در نتیجه به‌جز ایران هیچ‌کشور دیگری نیز حاضر نیست به زیاده‌خواهی‌های ترامپ پاسخ مثبت بدهد. از سوی دیگر اگر ترامپ به‌دنبال این است که میزان فروش نفت ایران را به صفر برساند باید این نکته را در نظر داشته باشد که این امکان وجود ندارد و در عمل موفق نخواهد شد. ادعای به صفر رساندن صادرات نفت ایران از اساس اشتباه است و نشان می‌دهد مسئولان کاخ سفید که چنین مساله‌ای را مطرح می‌کنند از وضیت بازار نفت و مناسبات آن بر اقتصاد جهانی آگاهی ندارند. آمریکا برای اینکه ایران را تحت فشار قرار بدهد فشارهای زیادی نیز به متحدان خود وارد کرده به‌شکلی که متحدان اقتصادی این کشور نیز نسبت به تصمیمات آمریکا علیه ایران معترض شده‌اند و هر کدام تلاش می‌کنند رویکرد دیگری در پیش بگیرند. ممکن است این کشورها با تصمیمات ترامپ تاحدودی همراهی کنند. با این وجود این همراهی تا زمانی است که منافع ملی آنها به خطر نیفتد و از نظر اقتصادی متضرر نشوند. بسیاری از کشورهایی که از ایران نفت می‌خرند سابقه چندین دهه خرید نفت از ایران دارند و بسیاری از پالایشگاه‌ها و مراکز صنعتی آنها به نفت ایران وابستگی دارد.

ممنوعیت افزایش قیمت بنزین دوقفله می شود (ابرار اقتصادی)

ناوچرانی ترامپ (اقتصاد برتر)

معمای نفت ایران (فرصت امروز)

(بازدید 13,952 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx