قرارداد تولید و صنعتی‌سازی جاذب‌های نانوکربن مخازن گازی امضا شد

با هدف افزایش ضریب ایمنی و کاهش هزینه مخازن خودروهای گازسوز

قرارداد تولید و صنعتی‌سازی جاذب‌های نانوکربن مخازن گازی امضا شد

قرارداد تولید و صنعتی‌سازی جاذب‌های نانوکربن مخازن گازی با هدف افزایش ضریب ایمنی و کاهش هزینه مخازن خودروهای گازسوز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، قرارداد تولید و صنعتی‌سازی جاذب‌های نانوکربن مخازن گازی ظهر روز (جمعه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه  سومین روز نمایشگاه بیستوچهارم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور محمد رضایی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، حمید قاسمی ده‌چشمه، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ایران در غرفه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بین پژوهشگاه صنعت نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا شد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آیین امضای این قرارداد گفت: این قرارداد یک‌ساله مربوط به توسعه فناوری ANG برای استفاده در خودروهای گازسوز سبک و سنگین است که ۸۰۰ میلیون تومان  ارزش دارد.

رضایی با اشاره به محدودیت‌هایی که فشار بالای مخازن سی‌ان‌جی برای خودروها ایجاد کرده بود، گفت: براساس این قرارداد نانوجاذب‌هایی که توانایی جذب گاز طبیعی را دارند، توسعه خواهند یافت که با قرار گرفتن در مخازن سی‌ان‌جی فشار مخزن تا ۳۰ بار کاهش می‌یابد که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، استفاده از فناوری را به نحو قابل ملاحظه‌ای تسهیل خواهد کرد.

وی با تاکید بر لزوم به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در کشور از جمله دارا بودن مخازن گازی و زیرساخت‌های موجود از جمله شبکه گازرسانی در کشور افزود: با پیشرفت و به‌کارگیری این فناوری ظرفیت استفاده از گاز طبیعی که سوخت پاک‌تر و ارزان‌تری است، در سبد سوخت خودروها به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بی‌نظیر بودن زیرساخت‌های به‌کارگیری گاز طبیعی فشرده در خودروها تصریح کرد: به‌کارگیری گاز طبیعی فشرده در خودروها یکی از راهکارهای استفاده از منابع عظیم گازی کشور و به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی به نفع کشور است.

ایران در مرز تجاری‌سازی فناوری ANG به عنوان نخستین کشور دنیا

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ایران گفت: نسل بعدی استفاده از گاز طبیعی در خودروها پس از سی‌ان‌جی، ANG خواهد بود که مزیت‌های بیشتری در مقایسه با سی‌ان‌جی دارد و از جمله این مزیت‌ها جذب گاز طبیعی و کاهش فشار مخزن است

وی افزود: با توجه به اینکه آینده گاز طبیعی کشور بر گاز طبیعی متمرکز است، خوشبختانه شرکت ملی پالایش و پخش تشخیص خوبی در این زمینه داده است.

جعفر توفیقی ضمن تشکر از اعتماد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اساس این فناوری نانوجاذب‌ها هستند که پژوهشگاه در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته است و به نتایج مثبتی نیز رسیده‌ایم و امیدواریم با حمایت‌های شرکت ملی پالایش و پخش و با امضای این قرارداد، پس از انجام  آزمون‌های میدانی و اثبات تکنولوژی زودتر از موعد یک‌ساله قرارداد به مرز تجاری‌سازی این تکنولوژی در کشور برسیم.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به لزوم افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها این پروژه برای کشور یک پروژه جدی به شمار می‌آید، افزود: این فناوری در مرز دانش فنی در دنیا قرار دارد و آمریکا نیز از پیشگامان این فناوری در دنیاست که البته هنوز به مرز صنعتی کردن آن دست نیافته و در مرحله تحقیق و توسعه است.

توفیقی ابراز امیدواری کرد ایران بتواند به عنوان نخستین کشور در دنیا به این فناوری دست یابد و آن را تجاری‌سازی کند و در سطح ملی و بین‌المللی از دستاوردهای آن بهره‌مند شود.

خودروهای گازسوز در خانه سوخت‌گیری می‌کنند

حمید قاسمی، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در حاشیه این مراسم گفت: هدف نهایی ما در توسعه فناوری ANG و به‌کارگیری آن به جای سی‌ان‌جی برای سوخت خودروها افزایش ضریب ایمنی، کاهش هزینه‌ها و تسهیل در سوخت‌گیری و سرانجام عرضه آن مشابه با  ATMهای بانکی در مکان‌های در دسترس و حتی در پارکینگ خانه‌هاست.

وی افزود: با پیشرفت و صنعتی سازی این فناوری، خودروهای گازسوز می‌توانند کمپرسور را داخل خودروها جا داده و حتی به شیر اصلی گاز متصل شوند.

به گزارش شانا، با دورخیز ایران برای دستیابی به فناوری ANG که هم اکنون توجه بسیاری از شرکت‌های معتبر خودروسازی دنیا را به خود معطوف کرده است، تحولی در صنعت خودروهای گازسوز ایجاد خواهد شد؛ بر پایه این فناوری فشار ذخیره‌سازی مخازن گاز طبیعی خودروها از ۲۰۰ بار به ۳۵ بار (حدود یک‌ششم) کاهش و افزون بر افزایش ضریب ایمنی، فضای موردنیاز برای قرارگیری مخازن گاز طبیعی در خودروها به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

(بازدید 14,315 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx