روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 16 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

همه می‌خواستند در مورد IPC نظر بدهند

# نه_به_گرانی_بنزین

روزنامه ایران در گزارشی که به خبر منتفی شدن سهمیه بندی  و افزایش قیمت سوخت اختصاص یافته بود نوشت: سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بعد از جنجال ‌های رسانه‌ای برخی خبرگزاری‌ها در هفته اخیر، سهمیه بندی و هر تغییری در قیمت بنزین را منتفی اعلام کرد. بهروز نعمتی روز گذشته در میان خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص بحث بنزین فعلاً موضوع متوقف است و قرار بر این شد که در این زمینه رایزنی‌هایی را مجلس با دولت برای یافتن راهکار انجام دهد. به این ترتیب که بین مجلس و دولت مشترکاً جلساتی برگزار خواهد شد ولی در حال حاضر موضوع متوقف است.» هفته گذشته وزیر نفت اخبار مربوط به سهمیه بندی بنزین از روز 12 اردیبهشت را کذب دانست… مسأله بنزین که شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا در حال پیگیری و بررسی‌های مربوط به آن است، اکنون بحث روز محافل کارشناسی و غیرکارشناسی است. حتی در این رابطه کمپینی تشکیل شده با عنوان «کمپین نه به گرانی بنزین» که به اعتقاد کارشناسان ایجاد آن چندان مردمی نیست و دست قاچاقچیان سوخت در کار است.

انتخاب بهترین راهکار برای بهبود وضع کشور

در بخش دیگری از این گزارش آمده: محمود خاقانی، کارشناس ارشد انرژی با بیان موضع‌گیری نمایندگان مجلس نسبت به اصلاحات قیمت سوخت، گفت: «نمایندگان مجلس نباید فقط حرف‌های عوامانه بزنند و نیاز است که نگاه کارشناسی نیز به موضوع داشته باشند. وظیفه آنها انتخاب بهترین راهکار برای بهبود وضع کشور است.»او در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه داد: «قاچاقچیان سوخت نباید از تصمیمات نمایندگان مجلس منتفع شوند. مجلس باید مردم را برای ایجاد تغییرات در این بخش آماده کند و ترسی از تحولات نداشته باشد. البته برای ایجاد تغییرات زیرساخت‌هایی نیاز است که امیدواریم نمایندگان مجلس آنها را از مسئولان مطالبه کنند.» خاقانی تصریح کرد: «برای مثال نباید امسال هزینه حمل و نقل عمومی افزایش می‌یافت. مسئولان باید به این بخش سوبسید می‌دادند و قیمت‌ها را در سطح سال قبل نگه می‌داشتند و به مردم نیز اعلام می‌کردند که این کار برای اصلاح قیمت سوخت انجام شده است. از سوی دیگر مالیات بنگاه‌های اقتصادی، تعرفه‌های گمرکی و حتی تعرفه‌های درمانی و خدماتی را کاهش می‌دادند و به همان میزان در قیمت سوخت و حامل‌های انرژی تغییرات ایجاد می‌کردند. ماده 12 قانون رفع موانع تولید این اختیار را به دولت داده است و مسئولان می‌توانستند اولین گام را از این راه بردارند تا با مخاطرات و هزینه‌های اجتماعی کمتری مواجه شوند.»

2/5 میلیون بشکه نفت نخواهیم فروخت

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که به برگزاری یک نشست نفتی در دانشگاه علوم و تحقیقات اختصاص یافته بود از قول امیرحسین زمانی‌نیا معاون بین‌الملل وزیر نفت نوشت: علاوه بر شرکت‌هایی که برای خرید نفت معافیت داشتند، ایران به دلایلی همه ظرفیت کشور رابسیج کرده و در یک بازار خاکستری نفت می‌فروشد؛ باید توجه داشت که این اقدام، قاچاق نیست، بلکه در قالب مقابله با تحریم‌هایی است که عادلانه، مشروع و قانونی نیست.  وی ادامه داد: «لذا بازاری را کشف کردیم و در فضای خاکستری نفت می‌فروشیم. باید توجه داشت که در این مقطع اگر سیاست نظام بر ادامه این مسیر باشد امکان مقاومت را داریم اما حتما مانند زمان برجام 2/5 میلیون بشکه نفت نخواهیم فروخت و باید صرفه جویی‌هایی انجام شود.»

در جای دیگری از این گزارش می‌خوانیم: وی در ادامه توضیح داد که در ابتدای ورودش به وزارت نفت در سال ۹۳ با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک برجام اجرایی خواهد شد، خواستار آماده کردن قراردادهایی در زمینه توسعه نفت شده است اما با وجود رایزنی‌های بسیار در این خصوص در نهایت قراردادی امضا نشد. این مقام وزارت نفت تصریح کرد: «برجام ۱۷ ماه اجرایی بود اما به دلیل اختلافات جناحی و سیاسی داخلی یک سال به بطالت گذشت.» زمانی‌نیا با تاکید بر اینکه صنعت نفتایران به سرمایه‌گذاری زیاد نیازمند است تا بتواند نرخ تولید خود را حفظ کند، افزود:«اگر توانستیم دوام بیاوریم به دلیل مهندس‌های خوبی است که دانشگاه‌های ما پرورش داده است.» او در ادامه گفت: «اگر در زمان اجرای برجام ما می‌توانستیم ۱۰ قرارداد نفتی ببندیم و این قراردادها اجرایی می‌شد تکنولوژی این پروژه‌ها تا زمان خروج آمریکا از برجام به ایران می‌آمد و با مهندسی در داخل کشور به سرانجام می‌رسید.» زمانی‌نیا به قراردادهای نفتی IPC هم اشاره کرد و گفت: IPC   یک مدل قراردادی بود که زمینگیر شد، چرا‌که همه می‌خواستند در مورد آن نظر بدهند! درواقع همه چیز در ایران سیاست زده است.

فروش نفت از مسیر خاکستری (دنیای اقتصاد)

حذف یارانه سوخت بهتر از حذف یارانه موادغذایی است (آسیا)

سهمیه بندی بنزین متوقف شد (اخبار صنعت)

تحریم پتروشیمی امکان پذیر نیست (آفتاب اقتصادی)

راهکار صادراتی ایران فروش نفت در بازار خاکستری است (تعادل)

انتشار اسناد مناقصه 5بسته نفتی در سال 98 (مناقصه مزایده)

 

(بازدید 14,320 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx