روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 15 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

دو راهی کوپن یا آزادسازی اقتصاد؟

باید نقش دولت پر رنگ‌تر شود

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت: معاون اول رییس‌جمهور از صاحب‌نظران و منتقدان خواست در خصوص طرح کوپنی شدن بصورت شفاف اعلام نظر کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری روزگذشته در حاشیه مراسم بازدید از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در شرایط جدید اقتصادی که کشور با آن روبروست، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه حالا که به سمت محدودیت‌های بیشتر می‌رویم باید نقش دولت پر رنگ‌تر شود و حتی شاید ناچار شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه‌بندی و توزیع کوپنی کالاها حرکت کنیم که پیش نیاز این طرح این است که دولت دوباره خود عهده‌دار وظایف و برنامه‌های توزیع کالا شود.وی با اشاره به اینکه عده زیادی از فعالان و صاحب نظران اقتصادی با این نظریه مخالف هستند، گفت: این افراد معتقدند در چنین شرایط سخت اقتصادی باید به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش رویم و حتی محدودیت‌ها و قید و بندهایی که قبلا  داشته‌ایم را هم برطرف کنیم و به جای توزیع از طریق سهمیه‌بندی و کمک به اقشار ضعیف جامعه، اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه‌های پنهان را بصورت نقد در اختیار مردم قرار دهیم و مردم از دولت یارانه دریافت کنند تا هزینه افزایش قیمت‌ها جبران شود.جهانگیری با بیان اینکه ما باید به زودی در خصوص این دو نظریه تصمیم‌گیری کنیم و این تصمیم آینده اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد

انتظار بازگشت برنت به کانال ۷۵ دلار

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی که به موضوع روند نزولی قیمت نفت اختصاص یافته بود نوشت: روند نزولی قیمت نفت از دو هفته قبل آغاز شد تا رکوردشکنی‌های رشد قیمت طلای سیاه متوقف شود. ریزش قیمت‌ها پس از دست یافتن هر بشکه‌طلای سیاه به رکورد ۷۴ دلار بر بشکه در هفته سوم آوریل آغاز شد.  در بازه زمانی یاد شده، اعلام رسمی تصمیم آمریکا برای قطع معافیت‌های نفتی ایران، سوخت جهش قیمت‌ها شد. با این حال با شناسایی سود در بازارنفت، رشد قیمت متوقف و پس از آن وارد سرازیری شد. نکته‌ای که در رابطه با ریزش قیمت نفت در دو هفته گذشته توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده، دست یافتن به چرایی افت قیمت‌ها با وجود آغاز رسمی لغو معافیت‌های نفتی ایران از تاریخ دوم مه است. سوال اصلی در این رابطه این است که «در حالی‌که بیانیه کاخ سفید از لغو معافیت‌های نفتی ایران و تاکید آن بر همکاری عربستان و امارات برای پوشش جای خالی نفت ایران مانع نگرانی بازار نفت نشد و قیمت ۷۴ دلار بر بشکه را به همراه داشت، چرا با اجرای رسمی این تصمیم از پنج‌شنبه گذشته، شاهد  تداوم افت قیمت‌ها بودیم؟ آیا این افت نشانه‌ای از امکان پر شدن جای خالی نفت ایران در بازار است یا به دلایل مقطعی ایجاد شده و بار دیگر شاهد رشد آن هستیم.» پاسخ تحلیلگران بازار نفت به این سوال این است که با وجود افت دو هفته‌ای قیمت‌ها، این روند متوقف شده و به احتمال قوی بار دیگر شاهد رشد خواهیم بود. بانک سیتی‌گروپ از جمله موسساتی است که با اشاره به ریسک‌های ژئوپلیتیک روند کاهشی در قیمت نفت را مقطعی ارزیابی کرده و انتظار بازگشت برنت به کانال ۷۵ دلار را مطرح می‌کند.

از قضا سرکنگبین صفرا فزود

 روزنامه ایران به بهانه مصرف بی‌رویه سوخت از قول علی شمس اردکانی نوشت: حتی در افغانستان هر لیتر بنزین به واحد پول ایران حدود 8500 تومان است. آیا افغان‌ها درآمد کمتری دارند یا ایرانی‌ها؟ آنها برای کار به ایران می‌آیند یا ایرانی‌ها به افغانستان می‌روند؟ لازم نیست که یک نفر برای درک این موضوع نوبل اقتصاد داشته باشد. پیداست که در ایران وضع درآمد بهتر است. دیگر این لازم نیست که شما دکترای اقتصاد داشته باشید. ضمن آنکه اگر بنزین از ایران به افغانستان قاچاق نشود قیمت بالاتر نیز خواهد رفت و یکی از بهترین تجارت‌ها در افغانستان قاچاق سوخت و گازوئیل است. حتی چند سال پیش ژنرال‌های امریکایی هم با قاچاقچی‌ها همدست شده بودند و برای خرید گازوئیل ماشین‌آلات ارتش امریکا در افغانستان از قاچاقچی‌ها بنزین می‌خریدند. در این باره قاچاقچیان روزی ده تانکر سی هزار لیتری از کراچی به بامیان راه می‌انداختند، تا به پادگان امریکا برسند. چراکه از مابه التفاوت قیمت‌ها سود به دست می‌آید. ما در فهم این موضوعات پایه‌ای اقتصاد مشکل داریم. برای آنکه نهادهایی که بایست این فهم را ایجاد کنند برعکس عمل می‌کنند. به اصطلاح «از قضا سرکنگبین صفرا فزود». این نهادهای اجتماعی تشویق می‌کنند که قیمت پایین‌تر از قیمت حساس نگه داشته شود و تقاضا لاجرم سقفی ندارد.کسی که یک نوع بیماری دارد، برای درمان پیش دکتر متخصص می‌رود. الان اقتصاد ایران در حال مرگ است، چون راجع به مهم‌ترین سرمایه ایران یعنی انرژی تصمیم درست گرفته نشده است.

(بازدید 14,132 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx