عقب‌ماندگی در میدان‌های مشترک حوزه غرب کارون نداریم

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه در حوزه میدان‌های مشترک غرب کارون عقب‌ماندگی نداریم، گفت:

نیروگاه برق غرب کارون امسال راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، تورج دهقانی، امروز (جمعه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه) در سومین روز از برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت طی سال گذشته پرداخت و افزود: شرکت متن در طول عمر بیش از ۲۰ سال فعالیت خود ماموریت توسعه میادین نفتی کشور به ویژه غرب کارون را به عهده داشته است.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی شرکت متن در حوزه غرب کارون بوده است، اظهار کرد: حوزه غرب کارون به عنوان یک حوزه پرظرفیت و تازه کشف‌شده مطرح بوده که بالغ بر ۷۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی را در خود جای داده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هجمه تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه ایران بی‌سابقه است، یادآور شد: تاکنون منابع خوبی برای توسعه غرب کارون اختصاص داده شده و دستاوردهای قابل توجهی نیز در این حوزه به دست آمده است، به گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت عقب‌ماندگی از شریک و رقیب خود در این بخش از میدان‌های مشترک نداریم و توانستیم با همت همکاران، در این شرایط کنونی و بحرانی کشور از منافع ملی دفاع کنیم.

به گفته دهقانی، طرح‌های متعددی برای توسعه میدان‌های غرب کارون و دیگر میدان‌های نفتی و همچنین طرح‌هایی را که اخیرا در قالب IPC واگذار شده است در دست اجرا داریم که امیدواریم بتوانیم این طرح‌ها را با موفقیت به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از راه‌اندازی نیروگاه برق غرب کارون در سال جاری خبر داد و افزود: برای نخستین بار شرکت متن از برق نیروگاه حوزه غرب کارون برای فعالیت‌های تجاری خود استفاده خواهد کرد و این برای شرکت متن دستاوردی بزرگ محسوب خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین بحث مخازن ذخیره‌سازی است که با توجه به شرایط کشور بحثی راهبردی محسوب می‌شود که تحقق آن همت ویژه‌ای را می‌طلبد.

دهقانی به طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرق تنگه هرمز اشاره کرد و از آن به عنوان یک طرح عظیم، ملی و راهبردی یاد کرد و افزود: این طرح که شرکت متن آن را در دست اجرا دارد یک طرح چند میلیارد دلاری است و خط لوله عظیم هزار کیلومتری را در دست احداث داریم که سال گذشته پیمان‌ها و مناقصات آن انجام شده است و عملیات اجرایی آن شروع شده و امیدواریم پیشرفت قابل قبولی در این طرح ملی حاصل شود و به اهداف طرح برسیم.

وی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت کشور فرصت مناسبی را فراهم می‌آورد تا توانمندی‌ها و دستاوردهای سازندگان و شرکت‌های داخلی که سرمایه‌گذاران اصلی این کشور در این شرایط خاص و بحرانی هستند، به‌خوبی به نمایش گذاشته شود و امیدواریم در این راستا اصحاب رسانه به‌خوبی توانسته باشند این توانمندی‌ها را به نمایش درآورده و آن شور و نشاط  و امیدی را که نیاز امروز کشور است محقق کنند.

وی با ابزار امیدواری نسبت به انعقاد چند قرارداد نفتی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی تا پایان امسال، اظهار کرد: قراردادهایی که برای توسعه میدان‌های سپهر، جفیر، پایدار غرب، آبان، دالپری و چشمه خوش منعقد شده به شرکت مهندسی و توسعه نفت ابلاغ شده است که در حال هماهنگ کردن تیم برای راهبری پروژه هستیم.

دهقانی درباره میزان افزایش تولید نفت در میدان‌های غرب کارون گفت: براساس برنامه مصوب سال ۱۳۹۷، باید به تولید ۳۵۰ هزار بشکه در روز دست می‌یافتیم که این امر محقق شده است؛ اما به دلیل سیل‌های اخیر و آبگرفتی تالاب هورالعظیم، بخشی از تولید را کاهش داده‌ایم که بعد از اتمام سیل‌ و مسائل مربوط به آن دوباره تولید را به میزان قبلی می‌رسانیم.

افزایش ۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در سال جاری

وی با بیان اینکه امسال نیز تولید نفت در میدان‌های تحت توسعه این شرکت افزایش خواهد یافت، از افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای تولید میدان آذر و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه‌ای میدان‌های غرب کارون خبر داد و افزود: امسال تولید نفت از میدان آذر به ۶۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید، همچنین ظرفیت تولید در میدان‌های غرب کارون در حد ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

دهقانی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها سبب کاهش تولید نفت از میدان‌های غرب کارون شده است، افزود: به دلیل اولویت توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی، تاکنون هیچ برنامه‌ای مبنی بر کاهش تولید از میدان‌های غرب کارون به ما ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید تحریم موضوع تازه‌ای برای صنعت نفت و ایران نیست و ما نیز کمابیش با اثرات آن آشنا هستیم، البته این امر به معنای این نیست که تحریم اثری بر روی فعالیت‌ها ما نداشته، با این حال نتایج و عملکرد ما در سال‌های گذشته نشان داده است که به دور از هرگونه شعار بر مشکلاتمان فائق آمده و نگرانی‌های خود را در این زمینه مانند تامین اعتبار اجرای پروژه‌ها و همچنین تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز طرح‌ها رفع کنیم.

مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه همه طرح‌های توسعه‌ای که شرکت متن مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد در زمینه تخصیص و تامین اعتبار جزو طرح‌های اولویت‌دار است، افزود: هم‌اکنون منابع  تامین اعتبار پروژه‌های غیر از طرح‌های بیع متقابل پیش‌بینی‌شده و بخشی از آنها نیز از صندوق توسعه ملی دریافت شده است.

دهقانی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور و محدودیت‌هایی که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم استفاده از روش‌های دیگر را برای تامین اعتبار مسدود نکردیم، بر این اساس به دنبال راهکارهای دستیابی به اعتبار با روش‌های کم‌هزینه هستیم.

سیاست وزارت نفت؛ حفظ هورالعظیم به عنوان سرمایه ملی

مدیرعامل شرکت متن همچنین به سیل‌های اخیر و آبگیری تالاب هورالعظیم اشاره کرد و افزود: سیل اخیر همه توجه‌ها را به میدان‌های غرب کارون و تالاب هورالعظیم جلب کرد،‌ زیرا تقریبا از سال ۱۳۹۶ همه تجهیزات و تاسیسات ما زیرآب بود، با این حال با پایش‌های مستمر و مستقیمی که داشتیم هرگز اجازه ندادیم که این مسائل منجر به نشتی نفت در هورالعظیم شود.

به گفته دهقانی، هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ حلقه چاه میدان‌های غرب کارون در تالاب هورالعظیم قرار دارد، با این حال با کنترل‌های مستمری که داشتیم حتی یک مورد آلودگی و نشتی نفت در تالاب هورالعظیم نداشتیم و قطعا نیز نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه هورالعظیم یک ثروت ملی است و بیشترین میزان برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون نیز از این منطقه انجام می‌شود، ادامه داد: با اینکه در این مدت حداکثر تولید را از این منطقه داشتیم، با این حال همه استانداردهای لازم را رعایت کرده و همواره توجه به مسائل زیست‌محیطی در این منطقه از اولویت‌های ما بوده است که این موضوع نیز حاصل تلاش شبانه‌روزی همکارانم در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) بوده است.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: تصاویر ماهواره‌ای طی ۱۵ سال گذشته نشان می‌دهد که هور همواره خشک بوده، با این حال تصاویر دو سال اخیر نشان می‌دهد که میزان رطوبت هورالعظیم کمتر از ۷۰ درصد نبوده است.

وی با بیان اینکه ارزش هورالعظیم کمتر از منابع زیرزمینی برای ما نیست، اظهار کرد: سیاست حفظ و نگهداری تالاب هورالعظیم به عنوان سرمایه ملی در دستور کار وزارت نفت قرار داشته و این سیاست نیز کماکان مانند گذشته ادامه دارد.

مذاکره با چینی‌ها در جریان است

دهقانی همچنین درباره مذاکره با شرکت‌های چینی برای  فاز دوم توسعه میدان‌های غرب کارون نیز گفت: قبل از هر چیز باید بگویم که شرکت متن متولی توسعه این میدان‌هاست و شرکت ملی نفت ایران مذاکرات قراردادی برای توسعه میدان‌ها را انجام می‌دهد، مذاکره با شرکت‌های چینی نیز تا جایی که مطلع هستم از سوی شرکت ملی نفت ایران در جریان است.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: منتظر ابلاغ شرکت ملی نفت ایران برای شروع فاز دوم توسعه میدان‌های غرب کارون هستیم.

ضرورت استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت در میدان یاران

وی درباره توسعه میدان مشترک یاران و مذاکره با شرکت ایرانی پرشیا گفت: براساس سیاست وزارت نفت قرار بر این است که میدان یاران (شمالی و جنوبی) به‌صورت یکپارچه توسعه یابد و با توجه به اهمیت ازدیاد برداشت نفت در این میدان، استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت مبتنی بر فناوری روز همواره مورد توجه بوده است.  

دهقانی با بیان اینکه در بخش توسعه میدان‌ها با توجه به توانمندی شرکت‌های داخلی می‌توانیم از توان آنها استفاده کنیم، تصریح کرد: اما در بخش نگهداشت تولید و ازدیاد برداشت نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین هستیم که در مذاکرات اخیرمان با شرکت نفت و گاز پرشیا، پیشنهادهای فنی آنها را در این ارتباط دریافت کرده‌ایم.

مذاکره با اویک برای توسعه میدان آذر در فازهای بعدی

وی همچنین درباره مذاکره با شرکت اویک برای توسعه میدان آذر در فازهای بعدی افزود: در سال جاری افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای از میدان نفتی آذر محقق خواهد شد، براساس برنامه‌ریزی انجام شده دستیابی به تولید ۱۰۰ هزار بشکه‌ای از این میدان در فاز بعدی در دستور کار قرار می گیرد که با توجه به توسعه این میدان از سوی شرکت اویک، می‌توانیم روی توان این شرکت برای فازهای بعدی نیز حساب کنیم.

افزایش تولید میدان آزادگان جنوبی

وی همچنین درباره توسعه آزادگان جنوبی از سوی پیمانکاران ایرانی افزود: همان‌طور که می‌دانید در سال‌های گذشته مذاکره برای توسعه میدان‌های آزادگان شمالی، جنوبی و یادآوران در قالب قراردادهای بیع متقابل با شرکت‌های چینی انجام شده و قرارداد بیع متقابل آنها نیز امضا شد؛ در دولت یازدهم فازهای نخست میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران افتتاح شد.

دهقانی با بیان اینکه در میان قراردادهای امضا شده طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی به دلیل اینکه با اجرای آن تولید نفت از این میدان ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یافت از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود، ادامه داد: متاسفانه پیمانکار چینی این میدان به تعهدات خود در قالب قرارداد بیع متقابل عمل نکرد، قرارداد توسعه با این شرکت خاتمه یافت و توسعه این میدان را به پیمانکاران داخلی واگذار کردیم.

مدیرعامل شرکت متن با تاکید بر توانمندی پیمانکاران ایرانی در توسعه این میدان که از نظر رقابت با طرف عراقی در توسعه میدان و همچنین هزینه‌ها قابل توجه است، ادامه داد: پیمانکاران ایرانی از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ توانستند ۱۰۰ حلقه چاه را در این میدان حفاری کرده و تولید از این میدان را به ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسانند.

(بازدید 15,574 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx