مذاکرات توسعه‌ای ۸ میدان نفتی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران

چهره های این ویدئو

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد:

توسعه هشت میدان چنگوله، دهلران، سهراب، پارسی، پرنج، کرنج، یاران و آبتیمور را در دست اقدام داریم و مذاکرات توسعه‌ای غالب این میدان‌ها با شرکت‌های ایرانی در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا دهقان امروز (پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری که در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت برگزار شد، افزود: کند شدن فرآیند توسعه در سایه تحریم اجتناب‌ناپذیر است، اما همه تلاش‌مان بر این است که سرعت توسعه میدان‌های مشترک تحت تاثیر قرار نگیرد و به شکل مطلوب دنبال شود.

وی با اشاره به چهار قرارداد توسعه‌ای که تاکنون در قالب قراردادهای جدید نفتی امضا شده است، عنوان کرد: قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب نافذ شده و پیشرفت خوبی دارد؛ سفارش کالاهای این طرح نیز داده شده است. قرارداد توسعه میدان‌های سپهر و جفیر به‌زودی وارد فاز اجرا می‌شود و قرارداد توسعه میدان‌های دالپری، پایدار شرق و چشمه‌خوش نیز امضا شده و به‌زودی نافذ خواهد شد.

دهقان درباره قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز عنوان کرد: بعد از خروج توتال از این طرح، این شرکت سهام خود را به سی‌ان‌پی‌سی واگذار کرد و مذاکرات با این شرکت چینی نیز برای رفع مشکلات موجود و اجرای قرارداد ادامه دارد. اگر مذاکرات منتهی به رفع مشکلات نشود، تمهیدات دیگری در برنامه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه پتروپارس به عنوان یکی از اعضای کنسرسیوم، آمادگی دارد فاز نخست توسعه فاز ١١ را اجرایی کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه شرکت ملی نفت ایران نسبت به اعلام آمادگی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) مجموعه توانمندی است، اما تاکنون در این زمینه صحبت جدی نشده است.

۱۰ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت امضا می‌شود

دهقان همچنین درباره روند اجرای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به امضای ۱۰ قرارداد این طرح در سال ۹۷، گفت: ۱۰ بسته قراردادی دیگر در حال پیگیری است که از این میان، هشت بسته کاری در قالب مناقصه و دو بسته کاری در قالب مذاکره تعیین تکلیف می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که ۱۰ قرارداد یادشده این طرح در تیرماه امسال امضا شود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در ادامه به تشریح برنامه‌های این شرکت در سال ۹۸ پرداخت و گفت: سال گذشته در مجموع ۳ میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید روزانه پارس جنوبی اضافه شد و امسال نیز ۶۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه این میدان مشترک افزوده خواهد شد.

دهقان با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و مذاکرات جدی برای توسعه میدان‌های فرزاد B با ONGC هند، بلال و کیش، تصریح کرد: تولید روزانه ۳ میلیارد فوت مکعب گاز با توسعه سه فاز میدان کیش محقق می‌شود که بخش عمده فعالیت‌های فاز نخست توسعه این میدان انجام شده است.

وی با بیان اینکه تولید میدان آذر امسال به بیش از ٦٠ هزار بشکه در روز می‌رسد، عنوان کرد: در حوزه غرب کارون، امسال بازسازی تاسیسات و افزایش ظرفیت تولید نفت را دنبال می‌کنیم.

واگذاری مطالعات ۴ بلوک اکتشافی در آینده نزدیک

به گفته این مقام مسئول، در حوزه اکتشاف، به جز امضای تفاهم‌نامه مطالعات بلوک تودج با شرکت تنکو که پارسال انجام شد، پیش‌بینی می‌شود امسال مطالعه چهار بلوک اکتشافی دیگر هم واگذار شود.

وی درباره حوزه کاری شرکت نفت خزر هم گفت: بودجه لازم برای تعمیرات سکوی امیرکبیر پیش‌بینی شده است.

دهقان ادامه داد: مذاکرات درباره همکاری ایران و آذربایجان در حوزه خزر ادامه دارد و مدیرعامل شرکت نفت خزر طی هفته‌های آینده سفری به آذربایجان خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج تفاهمنامه های مطالعاتی متعددی که با شرکت های داخلی و خارجی، توضیح داد: از مجموع بیش از ۱۰۰ تفاهمنامه مطالعاتی امضا شده برای میادین نفتی و گازی کشور پس از برجام، ۹۰ درصد نتایج مطالعاتی این تفاهمنامه ها به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده شد که با احتساب هزینه ۱.۵ میلیون دلاری شرکت مطالعه کننده برای هر میدان، حداقل ۱۵۰ میلیون دلار ارزش افزوده نصیب این شرکت شده است. 

مزایده گازهای مشعل در آینده‌ای نزدیک

تالین منصوریان، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل پرداخت و توضیح داد: این طرح‌ها با تاکید جدی وزیر نفت طی سال‌های اخیر با جدیت پیگیری شده است و به جز قراردادهای امضاشده در این زمینه، گازهای تعیین تکلیف نشده نیز به‌زودی به مزایده می‌روند.

وی از رفع مشکلات پیش‌روی طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ هم خبر داد و گفت: با رفع این مشکلات، این طرح شتاب گرفته است.

منصوریان از برنامه ریزی برای جذب منابع داخلی به طور حداکثری خبر داد و تصریح کرد: با توجه به تامین سه هزار میلیارد تومان از محل بازار سرمایه در سال گذشته، در سال ۹۸ برای تامین منابع مالی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت با مشکلی مواجه نخواهیم شد. 

تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در توسعه میدان گازی کیش

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در این نشست به تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در توسعه میدان گازی کیش اشاره کرد و گفت: این میدان با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی به این شرکت تحویل شد و برای توسعه فازهای ۲ و ۳ آن به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

محمد مشکین‌فام با بیان این مطلب افزود: فاز نخست توسعه میدان کیش با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب تقریبا آماده است و تنها بخش باقیمانده این فاز، انتقال گاز تولیدی به مبادی پالایشگاه و تسویه نهایی آن است.

(بازدید 16,405 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx