روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 10 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

راه برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی باز است 

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی به نقل از رویترز از امکان نادیده گرفتن تحریم‌های نفتی آمریکا توسط چین خبر داد و در این‌باره نوشت: برخی تحلیلگران انتظار دارند چین تحریم‌ها را زیرپا بگذارد و احتمالا واشنگتن تمایلی به تحریم شرکت‌های چینی به خاطر واردات نفت خام ایران ندارد زیرا آنها همزمان خریداران نفت و گاز طبیعی آمریکا هم هستند. به گزارش رویترز، تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران باعث کاهش عرضه نفت خام متوسط تا سنگین شده و قیمت این بشکه‌ها را بالا می‌برد و بین خریداران و فروشندگان سردرگمی ایجاد می‌کند. تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران به تحریم‌های قبلی ونزوئلا و موانع تولید نفت در آنگولا اضافه شده است. آنگولا یک تولیدکننده بزرگ دیگر درجات سنگین‌تر نفت خام است که از نفت آن محصولاتی مانند سوخت جت می‌سازند. پالایشگاه‌ها بیشتر به دنبال نفت خام شیرین و سنگین هستند که محصولات اصلی ایران و ونزوئلا هستند و تا پیش از اعمال تحریم‌ها به وفور در بازار در دسترس بود. از این نوع نفت خام برای تولید نفت سولفور پایین استفاده می‌شود. مقامات آمریکایی می‌گویند به‌رغم تحریم‌ها، عرضه جهانی نفت حداقل به خاطر افزایش تولید شیل آمریکا به اندازه کافی خواهد بود. ولی بیشتر این فراوانی تولید از سوی آمریکا، عربستان و روسیه، شامل درجات سبک‌تر نفت است. قیمت نفت خام سنگین مثل نفت خام گرین و هیدران نروژ طی چند ماه اخیر بالا رفته است. در آوریل قیمت نفت گرین ۱۰ سنت تا یک دلار بالاتر از شاخص نفت خام برنت بود.

راهکارهای تازه برای فروش نفت

روزنامه ایران در گزارشی به سخنان معاون اول رئیس جمهور در جلسه هم اندیشی تبیین راهکارهای مشارکت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گذر از شرایط تحریم و برنامه‌ریزی در سال رونق تولید اختصاص یافته بود از قول او نوشت: باید برای فروش نفت راهکارهای تازه پیدا کنیم و همه باید در این راه مشارکت کنند اما معنای این حرف این نیست که اجازه دهیم به این بهانه بابک زنجانی ها دوباره تکرار شوند. ما باید با دقت به دنبال جلوگیری از هدر رفتن حتی یک دلار باشیم…..هر کس که بتواند واردات کالای اساسی را با نفت تهاتر کند راه برای او باز است و همچنین برای اجرای پروژه های دولتی از طریق تهاتر نفت نیز تصمیم گیری شده است.وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها سال قبل نیز مدعی به صفر رساندن درآمد نفتی ایران بودند اما در نهایت مجبور به اتخاذ تصمیم دیگری شدند، گفت: آنها بار دیگر می خواهند در آمد نفتی کشور را به صفر برسانند اما ما می توانیم با تدابیری نظیر کاهش هزینه ها با این ترفند مقابله کنیم.

جاده‌های سوخت‌خوار 

روزنامه تعادل اما امروز مطلبی با عنوان جاده‌های سوخت‌خوار  منتشر کرده. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: از نظر گزارش فراتحلیل مرکز پژوهش‌های مجلس درباره حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از مهم‌ترین چالش‌های کلیدی در مطالعه صنعت حمل‌ونقل ایران این است که بخش حمل‌ونقل چه سهمی را از کل مصرف انرژی کشور و تولید آلاینده‌ها داراست. ضمن اینکه این سهم و میزان مصرف انرژی با توجه به سیاست‌ها و رخدادهای اقتصادی در سال‌های مختلف تغییر یافته و بنابراین روند تغییرات مصرف نیز قابل توجه است. بر اساس این گزارش، سهم حمل‌ونقل ایران از مصرف انرژی کل 25 درصد است که از میانگین سهم 2۰ درصدی در کشورهای جهان بیشتر است. البته در گذشته این سهم معادل 28 درصد بوده، اما متأثر از سیاست‌هایی چون سهمیه‌بندی بنزین در سال 1386 و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 1389 این سهم در طول دهه 138۰ کاهش یافته است. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است که مصرف فراورده‌های نفتی بخش حمل‌ونقل در سال 1389 نزدیک به 5۰ درصد کل مصرف فراورده‌های نفتی ایران را تشکیل داده است. همچنین مصرف نهایی انرژی کل ایران در این سال به میزان 1، 215 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است که از این میزان 29۰ میلیون بشکه معادل نفت خام مربوط به بخش حمل‌ونقل است که بعد از بخش خانگی بیشترین مصرف را دارد. از این میزان مصرف انرژی، بخش جاده‌ای با میانگین 93.12 درصد بیشترین مصرف انرژی را در مقایسه با سایر شیوه‌های حمل‌ونقل ایران داراست. این در حالی است که بر اساس این گزارش حمل‌ونقل هوایی 3 درصد، دریایی 2 درصد، خط لوله 1 درصد و حمل‌ونقل ریلی 1 درصد از مصرف انرژی را به خود اختصاص داده‌اند.

(بازدید 14,874 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx