روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 9 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

آمریکا در تحریم نفتی ایران جدی نیست

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «مانع آمریکایی فروش صفر نفت ایران» نوشت: افزایش ۲۶ درصدی قیمت بنزین در آمریکا می‌تواند مانعی برای افزایش فشار آمریکا بر فروش نفت ایران باشد. طبق تحلیل وودمکنزی، با نزدیک شدن به فصل تابستان تقاضای پالایشگاه‌ها اوج گرفته و در پی آن قیمت بنزین نیز با رشد بیشتری همراه می‌شود. این موسسه افزایش تولید اوپک برای پر کردن جای خالی نفت ایران را نیز عاملی برای کاهش قیمت چشمگیر نفت خام در آستانه فصل رانندگی نمی‌داند. قیمت بالای سوخت در آمریکا پاشنه آشیل ترامپ در رقابت‌های سیاسی است. از همین رو می‌تواند عاملی برای انعطاف در تحریم‌های نفتی ایران باشد.

چین هنوز آماده رویارویی با آمریکا نیست

روزنامه تعادل هم در گزارشی با عنوان «آمریکا در تحریم نفتی ایران جدی نیست» نوشت: واشنگتن نمی‌تواند با تحریم‌های شدیدتر نفتی، شرکای بزرگ نفتی ایران را مجبور به نخریدن نفت از این کشور کند زیرا چنین موضوعی در نهایت به دستور کار داخلی امریکا لطمه می‌زند و در کمترین حالت سبب افزایش بهای نفت می‌شود. در مطلب این نشریه که به قلم «پانوس موردوکوتاس» استاد اقتصاد دانشگاه «ال.‌ای.‌یو» نیویورک و با عنوان «تحریم‌های نفتی ایران؛ چین هنوز آماده رویارویی با امریکا نیست» نوشته شده، آمده است: عزم امریکا برای تحمیل تحریم‌ها و رساندن صادرات نفت ایران به صفر، چین را مجبور به انتخاب کرده است. چین از جمله کشورهایی است که پیش از این از تحریم نفتی ایران معاف شده بود. اما پکن در پی رد تمدید معافیت‌ها، از انتقاد از واشنگتن پرهیز کرد و در سرمقاله‌ای در روزنامه «گلوبال تایمز» یکی از روزنامه‌های پرتیراژ چین تلاش کرد منافع خود در خاورمیانه را روشن کند و راه‌های بالقوه‌ای که می‌تواند تلفات بالقوه تحریم‌ها را کاهش دهد، روشن سازد. در این سرمقاله آمده است: «ما فکر می‌کنیم چین باید منافع و اصول خود را درباره خرید نفت از ملت‌های خاورمیانه روشن و تلاش کند نابودی منافع ملی چین را کاهش دهد.»  در ادامه مطلب درج شده در این نشریه امریکایی تصریح شده است: پکن همچنین در این سرمقاله از قصد خود همراه با اروپایی‌ها و روس‌ها برای حفظ روابط خوب با ایران نوشت. در این سرمقاله اضافه شده است، «چین باید بطور مشترک از توافق هسته‌ای ایران با انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه محافظت و همچنین باید روابط دوستانه و همکاری با ایران را حفظ کند». ظاهرا چین هنوز برای مقابله با امریکا آماده نیست. چین حق ژئوپلیتیک و نظامی مناسبی برای انجام این کار را ندارد و زمانبندی آن هم درست نیست، زیرا پکن در حال مذاکرات تجاری با واشنگتن است. با این حال، «تئوپانیس ماتسوپولوس» تحلیلگر نفتی مستقر در آتن به روشنی توضیح می‌دهد چین از خروج ایران از بازار جهانی نفت آسیب می‌بیند.  ماتسوپولوس می‌گوید: ایالات متحده امریکا علیه اقتصادهای مهمی مانند چین و اتحادیه اروپا اعلان جنگ اقتصادی می‌کند و خروج نفت ایران از بازار جهانی انرژی سبب افزایش بهای نفت خام می‌شود، زیرا حدود 2 میلیون بشکه نفت در روز از بازار خارج خواهد شد. این امر سبب تسریع تورم اقتصادی در چین می‌شود و کندی رشد اقتصاد آن را هم سرعت می‌بخشد.

تولیدات داخلی تجهیزات نفتی با استانداردهای بالا ساخته می‌شود

روزنامه کیهان اما امروز  تیتر اول صفحه نخست به موضوع تجهیزات نفتی اختصاص داده و از قول عبدالرضا حمیدی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی نوشت: حمیدی با اشاره به اینکه تولیدات داخلی تجهیزات نفتی با استانداردهای بالا ساخته می‌شود گفت: با این وجود ما می‌بینیم بازهم در مناقصه‌ها دلالان وابسته به شرکت‌های خارجی حضور دارند و یکی از معضلاتی که امروز‌گریبانگیر ما است حضور همین دلالان خارجی است که این موضوع می‌تواند صنعت نفت ایران را به خطر بیندازد. ما معتقدیم قراردادهای تیپ که شاید مربوط به دوران دارسی باشد و یک بند آن نیز به نفع تولیدکننده نیست باید تغییر پیدا کند و ما نیاز داریم که دولت به بخشی خصوصی داخلی اعتماد کند. این تولیدکننده در ادامه با اشاره به اینکه شرکتهای تولیدی خارجی از سوی کشورهایشان از انواع حمایت‌ها برخوردارند وسرویس می‌گیرند افزود: ولی دولت ما متاسفانه از تولیدکننده همه نوع سرویس می‌گیرد.وی همچنین با اشاره به ضمانتنامه‌هایی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر می‌شد گفت: متاسفانه به دلیل ناهماهنگی‌های موجود شرکت‌های دولتی نفتی این ضمانتنامه‌ها را قبول ندارند. حمیدی در پایان صحبتهایش با بیان اینکه از دولت تقاضا داریم حداقل از اعضای خبره انجمن سازندگان صنعت نفت کمک بگیرد ادامه داد: آفت خود تحریمی از تحریمهای آمریکا و اروپا بدتر است اگر دولت به سمت دلالان خارجی برود و شرکت‌های داخلی را مورد حمایت قرار ندهد نتیجه این موضوع برابر است با بیکاری بیشتر جوانان.

افزایش نرخ سوخت، جشنواره سقوط دولت (عصر اقتصاد)

حضور دلالان در مناقصات نفتی (اخبار صنعت)

دولت به دنبال راهی برای جایگزین نفتی باشد (آفتاب اقتصادی)

خطر جولان دلالان خارجی در صنعت نفت ایران (جهان اقتصاد)

مزایده گازهای فلر حلقه مفقوده خوراک پتروشیمی ها (مناقصه مزایده)

اگر نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند نفت هیچ کشوری عبور نمی کند (تفاهم)

مشتریان نفت ایران از تحریم های آمریکا پیروی نمی کنند (ثروت)

(بازدید 14,982 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx