روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 7 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور 

دندان تیز رقبای نفتی برای جایگزینی نفت ایران

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «راستی آزمایی یک ادعای نفتی» نوشت: پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر لغو کامل معافیت‌های خریداران نفت ایران از دوم ماه‌مه، تحلیل‌های پیرامون این موضوع بر توان عربستان سعودی در پوشش جای خالی نفت ایران در بازار متمرکز شده است. طبق آنچه در بیانیه کاخ سفید منتشر شد و همچنین تاکید وزیر نفت عربستان، سعودی‌ها و متحدانش از جمله امارات متحده عربی در مسیر دستیابی ترامپ به هدف صفر کردن صادرات نفت ایران نقشی کلیدی را عهده‌دار شده‌اند. این دو کشور به‌طور مشخص به دولت ترامپ قول افزایش تولید داده‌اند تا خروج نفت ایران از بازار تعادل آن را بر هم نریزد. بر اساس تخمین‌های موجود، عربستان سعودی و امارات متحده عربیقادر به افزایش تولید ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز در مدت زمانی کوتاه هستند. بر همین اساس تحلیل‌های بین‌المللی، همکاریعربستان با آمریکا برای قطع فروش نفت ایران را سنگ محکی بر توان افزایش تولید سعودی‌ها و حفظ آن در درازمدت می‌دانند. در واقع چنانچه این توان در عربستان و امارات وجود نداشته باشد، یا به اندازه‌ای که عنوان می‌شود نباشد،باید رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت را انتظار کشید. این انتظار به خصوص در نیمه دوم سال که فصل رانندگی و سرما را به همراه دارد، جدی‌تر نیز می‌شود. نفت برنت روز گذشته حدود ۷۳ دلار بر بشکه معامله شد، این نرخ از افزایش۳۷درصدی قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال میلادی خبر می‌دهد. از دیگر سو، پر شدن جای خالی نفت ایران از سوی عربستان و همراهانش به معنای بازگشت تعادل صد در‌صدی به بازار نفت نخواهد بود، زیرا ظرفیت مازاد تولید جهانی نفت به واسطه افزایش تولید ریاض و متحدانش تا حد زیادی کوچک شده و ایجاد اختلال عرضه‌ای جدید به معنای جهش قیمت‌ها خواهد بود.    در میان تمام تحلیل‌هایی که از توان سعودی‌ها در زمینه افزایش تولید وجود دارد، وزیر نفت ایران عقیده دارد عربستان و امارات درباره ظرفیت‌های نفتی خود بزرگنمایی کرده‌اند. این اظهارنظر بیژن زنگنه به این معناست که جای خالی نفت ایران به راحتی از سوی متحدان آمریکا در منطقه پر نخواهد شد. از نگاه زنگنه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران بلوف نیست بلکه یک «دشمنی بسیار خشن علیه مردم ایران» است.

خصیصه‌های بازار نفت

روزنامه تعادل هم در گزارشی با همین مضمون نوشت: دیروز جمعه اما قیمت‌ها روندی کاملا متفاوت از پنجشنبه را در پیش گرفتند. در این روز بهای نفت‌خام که تنها چند ساعت قبل رنگ قیمت‌های 75 دلاری را دیده بود حتی به 72 دلار و 85 سنت در هر بشکه نیز سقوط کرد؟ از چنین بازار پرنوسانی چه چیزهایی می‌توان فهمید؟

یک منبع آگاه به مسائل ایران در بازار نفت در این خصوص به «تعادل» می‌گوید: «نشریه‌های تخصصی و برخی رسانه‌های جهانی، در وضعیت روانی بازار نفت خام نقش دارند. معاملات کاغذی و آتی از این فضاها به شدت تاثیر می‌گیرند.» او در مورد نحوه کارکرد این نشریات می‌گوید: «آنها می‌توانند با بزرگ کردن یک خبر و کمرنگ جلوه دادن خبری دیگر روی قیمت‌ها تاثیر بگذارند. این اثرپذیری‌ها در کوتاه مدت از خصیصه‌های بازار نفت است که بعضا به این دلیل که منافع این نشریات با منافع کسانی که قیمت پایین نفت را ترجیح می‌دهند همراستا است اتفاق می‌افتد» اما نکته‌ای که این فرد مطلع عنوان می‌کند، این است که این نوسانات «کوتاه ‌مدت» بوده و باید تا زمانی که واقعیت‌های بازار که اصل عرضه و تقاضا هستند خود را نشان دهد صبر کرد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش زیادی به خرج داده‌اند که به بازار نفت خام اطمینان دهند که جای ایران را در بازار پر خواهند کرد؛ اما بر سر واقعی بودن ادعاهای این 2 کشور تردید وجود دارد.

جایگزین کردن نفت ایران

روزنامه ایران هم در گزارشی با مضمون پتانسیل کشورها در جایگزین کردن نفت ایران نوشت: دو کشور دیگری که برای بازار نفت ایران دندان تیز کرده‌اند روسیه و عراق هستند که اتفاقاً نفت خامی با مشخصات نزدیک به نفت خام ایران تولید می‌کنند. اواخر سال 2018 شیرهای تمام چاه‌های نفت روسیه باز شد و رکورد تولید 11 میلیون و 600 هزار بشکه در روز را شکست که با تولید کنونی آن حدود 100 هزار بشکه در روز فاصله دارد. اما عراق که در حال‌حاضر حدود 4.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، ادعاهایی در مورد ظرفیت تولید خود دارد که هنوز مشخص نیست تا چه اندازه واقعی است.در این باره ثامر الغضبان وزیر نفت عراق به رویترز گفت که کشورش ظرفیت افزایش تولید نفت را تا ۶ میلیون بشکه در روز در صورت لزوم دارد ولی به توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش پایبند است .

3 گام مهم گاز در نیم قرن دوم (دانش صنعت)

آمریکا معافیت خرید نفت ایران را دوباره بررسی می‌کند (ابرار اقتصادی)

روحانی: ایران آماده تامین نفت و گاز پاکستان است (بشارت اقتصادی)

نفت محور تحولات جهان (اقتصاد برتر)

رمزگشایی از پوشه محرمانه‌های وزیر نفت (ثروت)

 

(بازدید 15,053 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx