روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 4 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

تذکر اخلاقی وزیر خارجه ترکیه به پمپئو

حسین شریعتمداری در ستون یادداشت روز کیهان نوشت:  بعد از اعلام مخالفت آمریکا با تمدید معافیت مشتریان نفت ایران از تحریم‌های یکجانبه، رسانه‌های غربی و برخی از رسانه‌های داخلی در اقدامی همسو که هماهنگ شده به نظر می‌رسید این نظریه را پیش کشیدند و به آن دامن زدند که تصمیم ترامپ با هدف تشویق ایران به خروج از برجام اتخاذ شده است! این توهم‌پراکنی در حالی است که آنچه از برجام باقی مانده است مجموعه‌ای از امتیازات از دست داده کشورمان و محدودیت‌هایی است که تحمیل آن را پذیرفته‌ایم.در طرف مقابل اما،آمریکا که از برجام خارج شده و تعهداتی که بر عهده‌اش بود را نقض کرده است و اروپا نیز که قرار بود به تعهدات خود عمل کند نه فقط از انجام آن خودداری ورزیده، بلکه با تحریم‌های جدید آمریکا نیز همراهی کرده است. به عنوان مثال واکنش اروپا در مقابل تازه‌ترین اقدام ضد‌ایرانی آمریکا، یعنی عدم تمدید معافیت مشتریان نفت ایران تنها «یک ابراز تاسف»! بوده است. پیش از این تاکید کرده بودیم که برجام برای آمریکا یک سند طلایی است و ترامپ هرگز از آن خارج نشده و این امتیاز بزرگ را که با فریب تیم هسته‌ای کشورمان به دست آورده است از دست نمی‌دهد. بعد از خروج ترامپ از برجام عده‌ای به کیهان خُرده گرفتند که آنگونه نشد! ولی بعدها موگرینی اعتراف کرد که روحانی به ما (اروپا) تضمین داد که ایران از برجام خارج نمی‌شود! و خروج آمریکا از برجام بعد از کسب این تضمین صورت گرفت وگرنه برای آمریکا بسیار احمقانه بود که از سند طلایی برجام خارج شود. به بیان دیگر، هم‌اکنون آمریکا هیچ تعهدی در مقابل برجام ندارد،اروپا نیز هیچیک از تعهدات برجامی خود را نپذیرفته و انجام نمی‌دهد و فقط ایران است که همه امتیازات را داده است، تاسیسات هسته‌ای را نابود کرده است و در مقابل به جای لغو تحریم‌ها، با افزایش آن روبرو شده است، ده‌ها فشار اقتصادی و سیاسی دیگر را نیز بر دوش کشیده است! و با ادامه حضور خود در برجام باید تعهدات و محدودیت‌های بعدی را هم بپذیرد! اکنون این سؤال با دولت محترم در میان است که کدامیک از موارد یاد شده را می‌توان انکار کرد؟! اگر هیچیک از آنها قابل انکار نیست که نیست، آیا ادامه حضور ما در برجام ذلت‌بار-‌و با توجه به اصل و اساس برجام که کلاهی گشاد بوده است، ذلت مضاعف – نیست؟!

نقض مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO)  

روزنامه تعادل در گزارشی که انعکاس رفتار مشتریان نفت ایران در قبال لغو معافیت‌ها اختصاص یافته بود نوشت: ادبیات ترکیه در واکنش به تصمیم ترامپ، بیش از دیگر مشتریان ایران جدی و با جزییات بود. مولودچاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به تصمیم ترامپ بیان کرد: تصمیم ایالات متحده برای پایان دادن به معافیت از تحریم نفتی ایران به صلح و ثبات منطقه کمکی نمی‌کند و در عین حال به مردم ایران آسیب وارد خواهد کرد. چاووش‌اوغلو گفت: ترکیه تحریم‌های یک‌جانبه و اعمال فشار بر نحوه برقراری روابط با همسایگان را نمی‌پذیرد. خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد که چاووش اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه از این حرکت ایالات متحده انتقاد کرد و هشدار داد که حرکت نقض مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO)  و ضد ثبات در منطقه است. چاووش اوغلو همچنین به سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که پیشنهاد کرده بود که ترکیه می‌تواند نفت خام مورد نیاز خود را از عربستان سعودی و امارات متحد عربی خریداری کند، واکنش نشان داد و گفت: اعمال فشار برای خرید نفت از کشورهای دیگری غیر از ایران انتظاری زیاده از حد است. وی با اشاره به روابط نزدیک ایالات متحده با هر دو کشور عربستان و امارات تأکید کرد: این اقدام پمپئو که دو کشور متحد خود را به عنوان تأمین‌کننده معرفی کند، از نظر اخلاقی اشتباه است.

کدام علم اقتصاد؟

موسی غنی‌نژاد در سر مقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «کدام علم اقتصاد؟» نوشت: در شرایط تشدید تحریم‌های اقتصادی که درآمدهای ارزی به شدت کاهش می‌یابد و به تبع آن امکان واردات ارزان قیمت کالا برای کنترل هرچند کوتاه‌مدت تورم نیز از بین می‌رود، تنها راه مقابله با تورم، سیاست انقباضی پولی و مهار کسری بودجه است. دولت بخش مهمی از این کسری را می‌تواند از طریق اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و منحصر کردن پرداخت یارانه به اقشار کم‌درآمد تامین کند؛ البته در کنار آن، صرفه‌جویی در برخی ردیف‌های بودجه‌ای غیر مرتبط با مسائل اقتصادی نیز ضرورت دارد. به‌علاوه، سیاست کمک مالی به موسسات اعتباری مساله‌دار که تا اینجا حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه برداشته و به قیمت افزایش پایه پولی و تورم تمام شده باید متوقف شود و هزینه پروژه ادغام برخی بانک‌ها در بانک سپه که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود باید یا از طریق سهامداران یا فروش دارایی‌های این بانک‌ها تامین‌مالی شود.

دولت الکترونیک راهکار مقابله با فساد (تجارت)

این 5 مشتری نفتی ایران (تعادل)

واکنش ضعیف بازارها به تحریم نفتی (کسب و کار)

وزیر نفت: تحریم را می شکنیم (شروع)

قیمت نفت رکورد زد (فرصت امروز)

خواب آمریکا برای به صفر رساندن نفت ایران تعبیر نمی شود (فرصت امروز)

وزیر نفت: خواب آشفته آمریکا تعبیر نمی شود (اطلاعات)

ماموریت ضدآمریکایی ظریف در نیویورک (اقتصاد برتر)

مجلس از جواب های وزیر نفت قانع شد (اعتماد)

رکورد قیمت نفت شکسته شد (ابرار اقتصادی)

 

(بازدید 15,088 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx