روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 2 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

آخرین لابی ترامپ علیه نفت ایران

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان لابی آخر ترامپ علیه نفت ایران نوشت: بازار نفت همچنان تحت‌تاثیر نگرانی از سمت عرضه قرار دارد، از همین‌رو هفته گذشته نیز هرچند اندک اما شاهد افزایش قیمت این کالا بودیم. بهای نفت برنت در آخرین روز معاملات هفته کاری گذشته، به ۷۲ دلار بر بشکه بسیار نزدیک شد و رشد هفتگی ۶/۰ درصدی را به ثبت رساند. این چهارمین هفته متوالی بود که این نفت شاخص در مسیر افزایشی قرار گرفت. نفت‌خام آمریکا نیز ۶۴ دلار بر بشکه معامله شد و با رشد قیمت هفتگی ۲/۰ درصد برای هفتمین هفته متوالی افزایش یافت.

دنیای اقتصاد در قسمت دیگری از این گزارش نوشت: موضع‌گیری اخیر واشنگتن در مقابل آشوب‌های لیبی از عمق نگرانی آمریکا درخصوص تاثیر وقایع این کشور بر قیمت نفت خبر می‌دهد. کاخ سفید بامداد روز شنبه از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شورشیان لیبی خبر داد. این تماس روز دوشنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) صورت گرفته و کاخ سفید دلیل تاخیر چند روزه در انتشار این خبر را اعلام نکرده است. بر اساس این خبر، ترامپ از «نقش ارزنده» حفتر در «مبارزه علیه تروریسم» و «ایمن کردن منابع نفتی لیبی» قدردانی کرده است. پایگاه خبری پلاتس، این گفت‌وگوی تلفنی را نشان از نگرانی‌های رئیس‌جمهور آمریکا از افزایش قیمت نفت و خرده‌فروشی بنزین در این کشور دانسته است. باب مکنالی، رئیس رپیدن انرژی بر این باور است که بعد از افزایش سریع قیمت بنزین در هفته‌های اخیر و رسیدن آن به ۳دلار در هر گالن، ترامپ نگران است که بحران در لیبی به افزایش بیشتر قیمت‌ها منجر شود.تماس ترامپ با خلیفه حفتر تنها اقدام اخیر او در حمایت از افزایش عرضه نبوده است. او پنج‌شنبه هفته پیش یعنی درست چند روز بعد از گفت‌وگو با حفتر با ولیعهد امارات، محمد بن زاید آل نهیان نیز تماس تلفنی داشته و درخصوص تحریم‌های ایران و نقش امارات متحده عربی در بازار نفت صحبت کرده است. علاوه بر این پیش از همه اینها در ۹ آوریل یعنی حدود دو هفته پیش او گفت‌وگویی تلفنی در این خصوص با محمد بن سلمان، شاهزاده و ولیعهد سعودی داشته و خواهان افزایش تولید نفت عربستان شده است. به گفته کارشناسان تمام این تحرکات نشان می‌دهد که ترامپ به شدت نگران افزایش قیمت نفت و بنزین و تبعات سیاسی ناشی از آن برای دولت خود است. همچنین نشان از آخرین تقلاهای ترامپ برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت و رفع کمبود عرضه پیش از تصمیم‌گیری درخصوص تمدید یا عدم‌تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ایران دارد.

قانون هدفمندسازی یارانه‌ها

 روزنامه تعادل هم در گزارشی در مورد سهمیه‌بندی بنزین نوشت: «قانون هدفمندسازی یارانه‌ها» با ورودش حداقل روی کاغذ دولت‌ها را ملزم می‌کرد قیمت بنزین در ایران را طوری تعیین کنند که از 95 درصد فوب خلیج فارس کمتر نشود. چرا؟ دلیل چنین‌بندی کاهش انگیزه برای قاچاق سوخت از ایران به کشورهای تشنه سوخت در اطراف به ویژه افغانستان بود که شدیدا با مشکل کمبود بنزین دست و پنجه نرم می‌کند. چندی پیش محمودرضا افشاریان مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در گفت‌وگویی به «تعادل» گفت: «افغانستان ۷۵ درصد سوخت مورد نیاز خود را از ایران، ۱۵ درصد را از ترکمنستان و ۱۰ درصد دیگر را از پاکستان تامین می‌کند که عملا ۱۰ درصد مربوط به پاکستان از جنوب ایران و با روش‌های غیر رسمی تامین شده است.»سال گذشته آمارهای مختلفی از مهاجرت کارت‌های سوخت به مرزهای ایران و افزایش شدید مصرف در این نواحی گزارش می‌شد که نشان می‌داد با روند صعودی قیمت نفت و بیشتر شدن اختلاف قیمت بنزین در ایران با کشورهای اطراف، انگیزه قاچاق بسیار شدیدتر شده است.از آخرین باری که اول اردیبهشت ماه 1394 آخرین سهمیه بنزین یارانه‌ای در ایران به کارت سوخت مصرف‌کنندگان شخصی واریز شد تا امروز قیمت نفت چیزی حدود 5 دلار در هر بشکه افزایش قیمت یافته است، در این بازه زمانی چندین بار اختلاف قیمت بنزین ایران با فوب خلیج فارس بسیار شدت گرفت و در وضعیت فعلی نیز این اختلاف قابل توجه است.این مساله یکی از انگیزه‌های همیشگی بوده که در سال‌های اخیر برای تغییر در قیمت بنزین مطرح می‌شده است.

هدر رفت مقادیر زیادی از ثروت کشور

 روزنامه کیهان در  بخش یادداشت روز خود: نوشت: بنزین، یکی  از آن مجاری است که، به دلیل وجود برخی خلأها و کم‌کاری‌ها و سوء استفاده‌ها، باعث هدر رفت مقادیر زیادی از ثروت کشور می‌شود. طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته همین بنزین در کشورهایی مثل عراق یا عربستان چیزی بالغ بر 18 هزار تومان در هر لیتر به فروش می‌رسد. قیمت هزار تومانی آن در ایران، شرایط ویژه‌ای را برای قاچاق این ثروت ارزشمند فراهم آورده است. ضمن این که ما به دلیل نبود کنترل و ارزانی قیمت روزی 100 میلیون لیتر مصرف بنزین داریم.

وزیر نفت: چرخش مالی 150 میلیارد دلاری نفت زمینه ساز فساد است (هدف و اقتصاد)

مهر تایید قانون بر مزایده واگذاری دومین پالایشگاه قدیمی کشور (مناقصه مزایده)

(بازدید 14,861 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx