روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 31فروردین 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

قمار نفتی ترامپ

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان خواب آشفته تحریم‌های نفتی  نوشت: تنها دو هفته تا پایان مهلت معافیت از تحریم خرید نفت ایران زمان باقی است و ترامپ مجددا بر سر دوراهی افزایش فشارها بر ایران یا افزایش قیمت نفت قرار گرفته است. افزایش قیمت نفت ممکن است هزینه‌های بسیاری به‌خصوص در انتخابات پیش‌رو برای ترامپ داشته باشد. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هر دلار افزایش قیمت نفت به افزایش پنج میلیارد دلاری هزینه‎های سالانه حمل‌و‌نقل در این کشور منجر خواهد شد. بنابراین رشد بیش از ۲۰ دلاری قیمت نفت از ابتدای سال‌جاری میلادی به معنای افزایش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری هزینه‌های حمل‌و‌نقل برای شهروندان آمریکایی است. در این میان به غیر از تحریم‌های نفتی ایران، مسائل دیگری در بازار نفت دخیل هستند که می‌توانند قیمت‌ها را در مسیر افزایشی یا کاهشی قرار دهند. افزایش تنش‌ها در لیبی، تحریم‌های نفتی ونزوئلا، توافق تجاری چین و آمریکا و تغییر قوانین حمل‌و‌نقل دریایی عواملی هستند که می‌توانند موجب افزایش قیمت نفت شوند و شانس تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را بیشتر کنند. در مقابل عواملی چون کاهش رشد اقتصاد جهانی، احتمال لغو توافق نفتی اوپک و متحدانش و افزایش تولید نفت شیل عواملی هستند که می‎توانند قیمت‌ها را کاهش دهند و احتمال افزایش فشارها بر ایران را بیشتر کنند.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: تحریم‌‌ها علیه صادرات نفت ایران  ۵ نوامبر آغاز شد و همزمان با آن آمریکا ۸ خریدار نفت ایران را به مدت ۶ ماه از تحریم‌ها معاف کرد. از این ۸ خریدار تنها ۵ کشور به خرید نفت از ایران در دوران تحریم ادامه دادند و برآورد می‌شود این کشورها در ماه گذشته میلادی بین ۷/۱ تا ۹/۱ میلیون بشکه در روز از ایران نفت خریداری کرده‌اند. اما این کشورها در ماه جاری میلادی خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند؛ چراکه آنها منتظر تصمیم ترامپ درخصوص تمدید یا عدم تمدید معافیت‌ها از تحریم نفت ایران هستند. دو هفته دیگر مهلت معافیت‌ها به پایان می‎رسد و ترامپ باید درباره تمدید معافیت‌ها یا افزایش فشارها بر ایران تصمیم‌گیری کند. دولت ترامپ پیش از این مدعی شده بود که معافیت‌ها در ماه مه تمدید نخواهد شد. به‌طور مثال حدود یک ماه پیش برایان هوک، نماینده ویژه ترامپ در مسائل مربوط بهایران در همایش سالانه سراویک گفته بود: «شرایط بازار نفت برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران مساعد است، یعنی می‌توان فشارها بر ایران را افزایش داد بدون آنکه نگران افزایش قیمت نفت بود.» اظهارات هوک علاوه بر اینکه نشان از تصمیم ترامپ برای فشار حداکثری بر ایران داشت، بر اهمیت قیمت نفت در چگونگی تصمیمات ترامپ در این خصوص نیز تاکید می‌کرد. در‌واقع عواملی که قیمت‌ نفت را در مسیر افزایشی قرار می‌دهند، شانس معافیت از تحریم‌ها را بیشتر می‌کنند؛اما عواملی که ممکن استقیمت نفت را در مسیر کاهشی قرار دهند، می‌تواند احتمال تمدید معافیت‌ها را کاهش دهد.

نگرانی از افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی

روزنامه ایران هم در مطلبی با عنوان قمار آمریکا در بازار نفت نوشت: خبرگزاری انگلیسی رویترز در مقاله‌ای تحلیلی نوشته است که احتمال کاهش فشار و تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی قوت گرفته است. در این مقاله آمده است: «کاخ سفید باید پیش از اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران و ونزوئلا، هزینه‌های جانبی و اقتصادی آن را بسنجد و سرانجام تصمیم بگیرد که آیا زیان‌های اقتصادی بیشتر از منافع دیپلماتیک ارزش دارد یا نه؟ در صورت تصمیم کاخ سفید برای تحریم بیشتر نفت ایران و ونزوئلا، بدون شک صحنه گردان بازار جهانی نفت، عربستان سعودی خواهد بود و همه چیز به تصمیم آخر این کشور برای افزایش تولید نفت خام و کنترل قیمت جهانی نفت بستگی دارد. در صورت ضمانت عربستان برای افزایش تولید و جبران کمبود نفت ایران و ونزوئلا در بازار جهانی، احتمال موافقت آمریکا برای تمدید معافیت تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا افزایش می‌یابد. در همین زمینه مذاکرات فشرده مقامات ارشد آمریکا در مورد گرفتن ضمانت از ریاض در دوران تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران و ونزوئلا آغاز شده است.» رویترز در این زمینه می‌گوید: «دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بتازگی در مورد این موضوع و حفظ فشارها بر ایران با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تماس تلفنی داشته است. محتوای این تماس تلفنی به اصحاب رسانه کشیده نشده اما موضوعات قیمت نفت، تولید نفت خام و تحریم‌ها از مهمترین موضوعات بحث بوده است. اگر در روزهای آتی تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدت یابد، بدون شک کاخ سفید توانسته از ریاض برای افزایش تولید نفت خام ضمانت اجرایی بگیرد و در صورت کاهش فشار تحریم‌ها، مسلماً آمریکا در متقاعد کردن سعودی‌ها با شکست روبه‌رو شده است.»

(بازدید 14,852 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx