روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 26فروردین 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

گسل‌های پنهان افزایش قیمت نفت 

ترامپ در دو راهی بنزین ارزان یا فشار بر ایران

روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان ترامپ در دو راهی بنزین ارزان یا فشار بر ایران نوشت : بیژن زنگنه درباره تهدید جدید وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر اینکه فشار و تحریم‌ها بر ایران بیشتر و تمدید خواهیم کرد افزود: ما به کارمان ادامه می‌دهیم، آنچه مهم است، این است که بازار شکننده است. این نیست که عرضه خیلی بالاتر از تقاضا باشد یا حتی ظرفیت‌های مازاد زیاد باشد. حرف‌هایی زده می‌شود که بیشتر تبلیغاتی است تا بازار را آرام کنند. اما هر روز بازار گران‌تر می‌شود و این نشان‌دهنده نگرانی بازار است.وی گفت: آقای ترامپ باید انتخاب کند که می‌خواهد فشار بر ایران را اضافه کند یا قیمت سوخت را در پمپ بنزین‌های امریکا پایین یا بالا نگه دارد. وزیر نفت گفت: در حال حاضر ونزوئلا مشکل دارد. روسیه را هم تحریم کرده‌اند، لیبی هم ناآرام است. در امریکا هم بخشی از تولید از بین رفته است. اینها نشان می‌دهد که وضع تولید و عرضه و تقاضا بسیار شکننده است. اگر بخواهند فشار را روی ایران اضافه کنند، این شکنندگی به طرز غیرقابل پیش‌بینی اضافه خواهد شد. زنگنه در پاسخ به اینکه اگر تصور کنیم وضع کنونی سودان به نفع محوری پایان پذیرد که عربستان حمایت می‌کند و در ونزوئلا این فشارها ادامه یابد، آن موقع آیا فکر می‌کنید امریکا موفق به فشار بیشتر بر ایران خواهد شد، افزود: سودان در بحث نفت عددی نیست. عمدتاً نفت در سودان جنوبی است اما این اتفاقات در سودان شمالی افتاده است که نفتی وجود ندارد.

گسل‌های پنهان رشد قیمت نفت

روزنامه دنیای اقتصاد اما در گزارشی با عنوان گسل‌های پنهان رشد قیمت نفت نوشت: با نزدیک شدن نفت به محدوده ۷۲ دلار در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، برخی نگرانی‌ها از رشد بیش از‌ اندازه قیمت‌ها باعث توجه بیشتر به توان سمت عرضه شد. در عین حال وزیر نفت ایرانتحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و ونزوئلا را علت اصلی شکننده شدن بازار ارزیابی و تاکید کرد « اگر بخواهند فشار را بر روی ایران اضافه کنند، این شکنندگی به طرز غیر قابل پیش بینی اضافه خواهد شد.» در کنار فشار تحریم‌های آمریکا بر تولید ایران و ونزوئلا اختلال تولید در لیبی و سودان که با مشکلات سیاسی و اقتصادی داخلی مواجهند، از سمت فعالان بازار از دیگر عوامل اثرگذار بر رشد هفتگی قیمت‌ها در بازار نفت ارزیابی شده است.   عوامل یاد شده به پایبندی چشمگیر اوپک به توافق کاهش تولید دامن زده است تا هر بشکه نفت خام برنت طی هفته گذشته ۷/ ۱ درصد معادل یک دلار و ۲۱ سنت رشد داشته باشد و نفت خام آمریکا نیز با رشدی ۲/ ۱ درصدی معادل ۸۱ سنت، بهترین رشد هفتگی را از ۲۰۱۶ به این سو ثبت کند. رشد مداوم نفت در هفته‌های اخیر در حالی تولیدکنندگان و فعالان بازار نفت را خوش‌بین کرده که ماهیت بازار نفت همواره با تغییر همراه است. به این ترتیب با وجود عملکرد مثبت نفت از ابتدای ۲۰۱۹، آژانس بین‌المللی انرژی به تداوم این رشد امیدوار نیست و در تازه‌ترین گزارش تحلیلی از بازار نفت، هشدارهایی را مطرح کرده است.  مهم‌ترین هشدار آژانس بین‌المللی انرژی، کند شدن سمت تقاضا در بازار نفت است…

کاهش رشد اقتصادی بدون نفت

  روزنامه مردمسالاری هم در خبری کوتاه از رشد اقتصادی منفی خبر داد و در این باره نوشت: با اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی در ۹ ماهه سال گذشته، با افت بیش از هفت درصدی تا منفی ۳.۸ درصد کاهش داشته است. براساس آخرین گزارش مربوط به وضعیت رشد اقتصادی، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠در ۹ ماهه سال ١٣٩٧ به بیش از ۵,۴۱۳ هزار میلیارد تومان با احتساب نفت رسیده که در مقایسه با ۵,۶۲۷ هزار میلیارد تومان سال قبل ۳.۷ درصد اختلاف دارد. همچنین تولید ناخالص ملی بدون نفت ۴,۳۰۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که ۴,۳۸۷ هزار میلیارد تومان بود ۱.۹ درصد کاهش دارد.بر این اساس رشد اقتصادی ایران در آخرین آمار و ارقام به منفی ۳.۸ درصد با احتساب نفت و منفی ۱.۹ درصد بدون نفت رسیده است. همچنین سایر اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که در ۹ ماهه سال ١٣٩٧ رشد اقتصادی در گروه کشاورزی ٢, ١-، صنعت ٧.٩ – و گروه خدمات ٠.٦ درصد بوده است. این در حالی است که پیش از این مرکز آمار رشد اقتصادی در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ بدون نفت را ۰.۳ درصد و با نفت چهار درصد اعلام کرده بود. بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت تا ۷.۸ درصد کاهش داشته است. باید یادآور شد که محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت بر مبنای طبقه‌بندی انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی و… است.

ترامپ انتخاب کند! (شروع)

وزیر نفت: فشار به ایران بازار نفت را شکننده کرده است (ثروت)

تهدیدهای آمریکا جنبه تبلیغاتی دارد (تجارت)

وزیر نفت: مدیریت آب در هورالعظیم با ستاد بحران است (جهان صنعت)

هشدار زنگنه به آمریکا (اخبار صنعت)

(بازدید 14,896 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx