روزنامه در تلویزیون، مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی 25فروردین98

آیا تالاب هورالعظیم پر آب می‌ماند؟

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «آیا هورالعظیم پر آب می‌ماند؟» نوشت: انتظار معجزه از «نفت» در مواجهه با واقعیت سیل در استان خوزستان، موجی از اندوه در شهرهای جنوب ایران، به‌خصوص مناطق نزدیک به تاسیسات نفتی را باعث شده است. موج بارش‌های سهمگین از ابتدای امسال مناطق زیادی از ایران را با واقعیت سیال آب مواجه کرده است. بسیاری از مردم در استان‌های غربی و شمالی، همزمان با شروع سال جدید خانه‌هایشان را روی آب دیدند و جریان آب در روزهای اخیر استان خوزستان را نیز درگیر خود کرده است. اما به‌نظر می‌رسد واقعیت سیل برای ساکنان خوزستان، به خصوص آنها که در شهرهای نزدیک به تاسیسات نفتی زندگی می‌کنند، هنوز به شکل کامل مورد پذیرش واقع نشده است. برخی مردم این مناطق که تغییرات بی‌سابقه جوی خانه‌‌های آنان را در خشک‌ترین مناطق کشور به زیر آب فرو برده است، با ندیده گرفتن قدرت طبیعت، این تصور را دارند که «وزارت نفت مانع از ورود آب به تالاب هورالعظیم شده و به منظور حفاظت از تاسیسات نفتی جریان آب را به سمت روستاها و شهرها هدایت کرده است.»

دنیای اقتصاد در ادامه می‌نویسد: به‌نظر می‌رسد سومین دلیل دست به دست شدن اخبار نادرست از خشک بودن هورالعظیم در رسانه‌های اجتماعی، هدایت این جریان از سمت اقلیتی باشد که در برهه‌های مختلف در پی مانع‌تراشی و ایجاد مشکلاتی برای وزارت نفت بوده‌اند. نمونه‌‌هایی از این مداخلات در دوران اجرای برجام خود را به شکل مانع‌تراشی برای ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به پروژه‌های نفتی بر اساس قراردادهای نفتی جدید نشان داد. در آن زمان، منتقدان وزارت نفت به این شکل بر طبل بی‌اعتمادی می‌کوبیدند که قراردادهای جدید نفتی با هدف واگذاری منابع نفتی به خارجی‌ها طراحی شده، ادعایی که هیچ گاه تایید نشد. حالا نیز این گروه علت خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های بی‌سابقه در استان خوزستان را در کوتاهی وزارت نفت جست‌وجو می‌کنند تا طبق روشی قدیمی، با طرح آدرس غلط، اهداف سیاسی خود را پیگیری کرده باشند. اما فراتر از تمام این بحث‌ها، در حال حاضر هورالعظیم و منطقه غرب کارون که میادین مشترک نفتی ایران و عراق در آنجا واقع است، پس از بروز سیلاب‌های اخیر در استان خوزستان، در چه شرایطی روبه‌رو است؟ سوال دیگر اثر سیل در تولید نفت این منطقه است. آیا حفظ تولید نفت در میادین این منطقه آنقدر ضرورت دارد که وزارت نفت جان و مال مردم را در ازای آن به خطر بیندازد؟ و سوالی که از تمام اینها مهم‌تر به‌نظر می‌رسد، آیا اصولا وزارت نفت از چنان قدرتی برخوردار است که مانع ورود حجم بی‌سابقه آب به هورالعظیمی شود که برای سال‌ها خالی از آب مانده بود؟

جاده‌ای به نام جاده شط‌علی

روزنامه مردمسالاری هم در گزارشی که به همین موضوع اختصاص یافته بود نوشت: این روزها، فیلم‌هایی از جاده‌ای به نام جاده شط‌علی در رسانه‌ها دیده می‌شود و ادعا می‌شود که این جاده مانع جریان یافتن آب در هورالعظیم است. جاده شط‌علی بین حوضچه شماره دو و سه قرار دارد و تمام دهانه‌های آن باز است و واقعیت این است که گاهی تنها حدود چند صدمتر بعد از نقاطی که فیلم‌های مختلف گرفته شده است، آب با سرعت زیاد در حال انتقال از حوضچه دو به سه است. در واقع، گویی به عمد نقاطی که به‌صورت طبیعی، جریان آب راکدتر است، برای فیلمبرداری انتخاب می‌شوند تا نشان دهند که عامل سیل در خوزستان، صنعت نفت است.

بسیاری از تأسیسات نفتی در منطقه هورالعظیم هم‌اکنون زیر آب رفته‌اند و از آن‌جا که ماشین‌آلات شرکت‌های نفتی برای کمک به سیل‌زدگان به نواحی واقع در دشت آزادگان رفته‌اند، حتی فرصت بازسازی تأسیسات نفتی آسیب‌دیده نیز هنوز فراهم نشده است.

مردمسالاری در ادامه نوشت اخیراً تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه چمران اهواز از هورالعظیم بازدید کرده‌اند تا از نزدیک ملاحظه کنند که آیا شرکت‌های نفتی، خللی به جریان انتقال آب در این تالاب وارد می‌کنند یا خیر. امروز دکتر مهدی قمشی، رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه چمران در مورد نتیجه بررسی شرایط موجود در هورالعظیم به ایسنا گفته است: «اگر بنا بود آب در مخازن سوم، چهارم و پنجم جاری نمی‌شد و نفت، جلوی پیشروی آب را گرفته بود، قطعاً در شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و بستان با مشکل مواجه می‌شدیم و این شهرها به زیر آب می‌رفتند؛ این در حالی است که آب در همه مخازن در حال جاری شدن است و می‌توان گفت وزارت نفت هیچ نقش منفی در این جریان نداشته است». واقعیت این است که شرکت‌های نفتی در استان خوزستان از انتقال آب به هورالعظیم ممانعت نکرده‌اند و این شرکت‌ها نیز امکانات خود را برای مقابله با سیل بسیج کرده‌اند، اما فشارها بر مردم آن‌چنان زیاد است که عده‌ای هر داستان‌سراییِ به شدت بدبینانه‌ای را باور می‌کنند…

صنعت روکش تایرهای بار در کما (دنیای خودرو)

خوزستان تسلیم شدنی نیست (صمت)

جنگ جهانی نفت (اقتصاد سرآمد)

تحولات بازار انرژی به سود ایران (اقتصاد برتر)

عقبگرد شرکت های خارجی از مناقصه احداث خط لوله گاز (مناقصه مزایده)

هزینه تحریم های نفتی آمریکا به دوش اروپا (ثروت)

(بازدید 14,971 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx