روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 21فروردین 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

دردسرهای نفتی ترامپ

روزنامه تعادل در مطلبی با عنوان «ترامپ بازهم بازار نفت را بهم ریخت» نوشت: دیروز و در نخستین معاملات بازار نفت پس از اعلام تصمیم دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، بهای نفت‌خام به 71 دلار و 10 سنت در هر بشکه رسید. رسانه‌های بین‌المللی مانند رویترز، سی‌ان‌بی‌سی و مارکت‌واچ که خبر افزایش قیمت را پوشش دادند اغلب از بیان مستقیم ارتباط میان تهدید دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و بالا رفتن بهای نفت خام اجتناب کرده و عامل بالا رفتن قیمت را تنش‌ها در لیبی عنوان کردند. لیبی چند روز اخیر صحنه درگیری‌های داخلی بوده است. جان دریسکول استراتژیست ارشد شرکت خدمات انرژی   JTD  اما در میزگرد تلویزیونی شبکه CNBC تهدید دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران را در کنار بیانیه مایک پمپئو در مورد خواسته دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران را عامل «اختلالات» بیشتر در بازار نفت سال 2019 خواند. او همچنین تاکید کرد که از نظر او صفر شدن صادرات نفت‌خام ایران توهم‌آمیز است.

شامگاه دوشنبه بهای نفت خام با 1.1 درصد افزایش به 71 دلار و 10 سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت سال 2019 به حساب می‌آید. در نخستین معاملات روز سه‌شنبه نیز این روند ادامه یافته و قیمت با 8 سنت افزایش به 71 دلار و 18 سنت رسید.

تعادل در ادامه نوشت:  این اتفاق‌ها پس از آن رخ می‌داد که دولت ترامپ عنوان کرد تصمیم گرفته است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را وارد لیست تروریستی آمریکا کند. اما اغلب اخبار منتشر شده در مورد بازار نفت خام، تمرکز بیشتر عامل افزایش قیمت را به تنش‌های لیبی که شروع آن به هفته پیش برمی‌گردد اختصاص دادند و ماجرای تصمیم ترامپ را نسبت به ماجرای لیبی با اولویت کمتری مطرح کردند. در این میان برخی رسانه‌ها با جزییات بیشتری به این مساله و اهمیت آن برای بازار نفت خام پرداختند سی‌ان‌بی‌سی می‌نویسد که واشنگتن در حال افزایش فشارها بر تهران است که تهدید سپاه پاسداران به قرار گرفتن در لیست تروریستی در همین زمره دیده می‌شود. سی‌ان‌بی‌سی تاکید می‌کند که این نخستین‌باری است که آمریکا به صورت رسمی به نیروی نظامی یک کشور دیگر لیبل تروریست بودن می‌زند. جان دریسکول استراتژیست ارشد شرکت خدمات انرژی JTD اعتقاد دارد اقدامات دولت ترامپ علیه تهران در مدت اخیر موجب اختلال بیشتر در بازار نفت خام است.

سایه روشن صادرات نفت ایران

 روزنامه دنیای اقتصاد اما در گزارش اصلی صفحه نفت و گاز خود با عنوان «سایه روشن صادرات نفت ایران»  نوشت: پیش‌بینی افزایش صادرات روزانه نفت ایران در فوریه (دومین ماه میلادی) بر‌اساس اطلاعات منتشر شده از سوی نشریه میس، محقق شد. بر اساس این گزارش، ایران در فوریه (بهمن-اسفند۹۷) روزانه ۳۷/ ۱ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است. این میزان بالاترین سطح از اکتبر، یعنی یک ماه پیش از آغاز فاز دوم تحریم‌های آمریکاعلیه ایران در تاریخ ۵نوامبر ارزیابی شده است. داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد چهار مشتری آسیایی نفت ایران، در فوریه مجموعا ۲۱۳/ ۱ میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده‌اند که ۴۰۰ هزار بشکه در روز بیش از سطح ژانویه و بالاترین میزان از آگوست گذشته است.

 دنیای اقتصاد در ادامه نوشت:بر اساس گزارش میس، اطلاعات مربوط به حمل و نقل محموله‌های نفت خام ایران نشان می‌دهد روند صادرات نفت در ماه مارس به احتمال قوی مشابه فوریه خواهد بود. این در حالی است که با وجود ثبت رکورد بیشترین میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در چهار ماه گذشته، احتمالا صادرات در ماه جاری میلادی با کاهش مواجه است. بر اساس گزارش‌های موجود، خریداران نفت ایران زیر سایه ابهامی که دولت ترامپ در زمینه تمدید معافیت‌ها ایجاد کرده است، مشغول کاهش خرید نفت ایران هستند. مقامات دولت ترامپ با وجود تاکید بر تلاش آمریکا برای صفر کردن خرید نفت ایران و تمدید نکردن معافیت‌ها، به این نکته اشاره می‌کنند که برای تمدید معافیت‌ها شرایط بازار را در نظر می‌گیرند، بنابراین با توجه به وجود نگرانی  کمبود عرضه در بازار، ممکن است دستکم معافیت ‌۵ خریدار اصلی نفت خام ایران تمدید شود. چین، هند، کره‌جنوبی، ژاپن و ترکیه ممکن است باردیگر موفق به دریافت مجوز خرید نفت ایران شود. شرایط بازار حالا به گونه‌ای است که هر روز در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که می‌تواند واکنش اعتراضی ترامپ را در پی داشته باشد…

سیاه و سپید صنعت پتروشیمی در سال 97 (فرصت امروز)

 

(بازدید 14,945 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx