روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 20فروردین 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

تاکید بر توانایی صادارات نفت به رغم تحریم‌ها 

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی که موضوعات زیست‌محیطی تالاب هورالعظیم اختصاص یافته بود نوشت: ورود سیل به منطقه هور‌العظیم که برخی از میادین نفتی ایران در آن واقع شده است نگرانی‌های زیست محیطی را ایجاد کرده است اما کارشناسان می‌گویند تجربه جنگ تحمیلی باعث استفاده از تجهیزات مناسب برای جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی شده است. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند هم اکنون در بخش ایرانی هورالعظیم بیش از ٢۵٠ حلقه چاه نفتی مربوط به میادین آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و… وجود دارد که در شرایط فعلی در محاصره سیل رودخانه کرخه قرار گرفته‌اند.

با وجود اینکه احتمال وقوع حادثه کم است ولی این نگرانی مطرح می‌شود که با توجه به ترش بودن نفت برخی میادین این منطقه و دارا بودن گاز هیدروژن سولفوره، بالا بودن فشار مخازن و غیر ایمن بودن بخشی از تاسیسات و خطوط لوله‌های جریانی و همچنین افزایش بارندگی‌ها و به‌کارگیری امکانات و تجهیزات شرکت‌های مستقر در منطقه برای رسیدگی به آب‌گرفتگی شهرها و روستاها چنانچه مشکلی برای تاسیسات نفتی پیش بیاید تبعات آن برای مزارع و مردم منطقه جبران‌ناپذیر خواهد بود. در همین رابطه برخی از کارشناسان فعال در مناطق نفت‌خیز جنوب معتقدند حوادث سالیان گذشته از جمله جنگ تحمیلی موجب شد تا در چاه‌های این منطقه از تجهیزاتی استفاده شود که در هنگام وقوع حوادث فعالیت این چاه‌ها متوقف شود و مشکل زیست‌محیطی در منطقه ایجاد نشود.

این کارشناسان معتقدند درصد گاز H۲S این چاه‌ها کنترل شده و بالا نیست و نمی‌تواند خطر‌آفرین باشد. با این حال نکته حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کرد موضوع استفاده از تجهیزات نفتی است که با شرایط اقلیم منطقه مطابقت داشته باشد.

در همین رابطه علی‌رضا دانشی یکی از کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در منطقه هور‌العظیم به دلیل شرایط زیست محیطی باید از دکل‌های نفتی استفاده می‌شد که مربوط به مناطق کم‌عمق آبی است اما متاسفانه سیاست‌های اشتباه در طول سالیان گذشته موجب شد تا بخشی از هور‌العظیم به دلیل تولید نفت و استفاده از تجهیزات با هزینه کمتر خشک شود که این کار ضربه زیست محیطی به منطقه وارد کرد.

دنیای اقتصاد در ادامه این گزارش نوشت: بنابراین گزارش در پی ورود آب به منطقه هور‌العظیم دو حلقه چاه نفتی دچار آب‌گرفتگی شده بود که خوشبختانه با اقدامات به موقع این دو حلقه چاه به تولید بازگشتند. ورود سیل آب به هور‌العظیم اگرچه به نفع شرایط زیست محیطی آن منطقه است اما این موضوع را یادآور می‌شود که باید برای تولید نفت از تجهیزات مختص به همان اقلیم استفاده کرد و نباید اقیلم را برای تولید نفت تغییر داد. چنان‌که این کار می‌تواند خسارات قابل توجهی را به بار آورد.

97 سال خوبی برای صنعت نفت بود

روزنامه تعادل هم در مطلبی با عنوان «توانایی صادرات نفت به میزان پیش از تحریم را داریم» نوشت: بیژن زنگنه وزیر نفت در دیدار با نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: 97 سال خوبی برای صنعت نفت بود، در این سال برای نخستین‌بار با وجود افزایش جمعیت زیر پوشش گازرسانی هیچ محدودیتی حتی در بخش صنعتی و نیروگاهی اعمال نشد؛ کار بزرگی بود که از سوی شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران انجام شد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 92درصد جمعیت کل کشور بطور مستقیم از نعمت گاز بهره‌مند هستند، گفت: بیش از 99درصد جمعیت شهری و 80درصد جمعیت روستایی هم‌اکنون از نعمت گاز برخورداند؛ البته در این بخش شاهد نبود تعادل هستیم. کرمان، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌غربی اندکی از بقیه استان‌ها عقب هستند. وزیر نفت افزود: صادرات فرآورده‌های نفتی با تلاش شبانه‌روزی همکارانمان شرایط مطلوبی دارد، البته برخی مشکلات وجود دارد که لاینحل نیست.

زنگنه صادرات نفت و میعانات گازی را به دلیل تحریم آمریکا یکی از مشکلات وزارت نفت عنوان کرد و افزود: تلاش‌مان این است هیچ رقمی از صادرات نفت و میعانات گازی عنوان نشود و تاکنون نیز در این زمینه موفق بودیم؛ اعلام رقم صادرات نفت سبب سوءاستفاده دشمنان می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده: زنگنه درباره سیل هم که نگرانی برخی نمایندگان بود، با بیان اینکه بخش زیادی از سیل مربوط به مناطق نفت‌خیز خوزستان است، افزود: توصیه خود را در این زمینه به همه شرکت‌های تابعه وزارت نفت اعلام و تاکید کردم آسیب هموطنان عزیز در مناطق سیل‌زده ایجاب می‌کند که همه نیروها و تجهیزات صنعت نفت همچنان با هماهنگی کامل با ستاد فرماندهی مدیریت بحران، برای یاری‌رسانی و ارایه خدمات به مردم، حضوری فعال داشته باشند تا مردم هرچه سریع‌تر به خانه و زندگی‌شان برگردند.

مشکل کنونی صادرات نفت سیاسی است؛ نه عملیاتی (هدف اقتصاد)

دو برابر شدن تولید پتروشیمی در دو سال آینده ( جهان صنعت)

اعلام رقم صادرات نفت سبب سوءاستفاده دشمنان می‌شود (آفتاب اقتصادی)

(بازدید 14,891 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx